12 mld zł na reklamy. Internet urósł trzy razy mocniej od telewizji

W ub.r. wartość polskiego rynku reklamowego zwiększyła się o 7 proc. do 1,96 mld zł - szacuje Publicis Groupe. W internecie wydatki wzrosły o 8,6 proc., a w telewizji o 3,3 proc. Jeszcze wyższą dynamikę osiągnęły kina, outdoor i radio.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
12 mld zł na reklamy. Internet urósł trzy razy mocniej od telewizji
Cleo i Donatan w spocie Media Expert

Rok do roku wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się z 11,8 do 11,96 mld zł. Zeszłoroczny wzrost był dużo wyższy niż w 2022 roku (4,8 proc.), natomiast niższy niż rok wcześniej (18 proc.), gdy wiele branż wyszło z covidowych obostrzeń.

- Rynek reklamy w czwartym kwartale rozwijał się w wolniejszym tempie w porównaniu do dwóch poprzednich kwartałów, mimo to wzrost był solidny. Zgodnie z naszymi założeniami, pomimo niskiego poziomu konsumpcji prywatnej i technicznej recesji, w której Polska znalazła się w drugim kwartale 2023 roku, wzrost rynku reklamy wyniósł 7 proc. - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

- Rynek reklamy w Polsce wykazał się w 2023 r. wyjątkową odpornością na zawirowania gospodarcze, zarówno w skali kraju, jak globalne. Działał w sposób stojący w sprzeczności z tendencjami obserwowanymi na przestrzeni lat, kiedy to negatywnie reagował na oznaki spowolnienia gospodarczego - zaznacza.

W br. Publicis Groupe spodziewa się podobnej dynamiki rynku reklamowego. - Pozytywne sygnały płynące z gospodarki pozwalają z optymizmem patrzeć na perspektywy 2024 r., na który prognozujemy podobny do ubiegłorocznego poziom wzrostu, czyli między 6 a 7 proc. Media czekają nowe wyzwania, ale i szerokie możliwości rozwoju - mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

grafika

44 proc. wydatków reklamowych w internecie

Pozycję najważniejszego kanału komunikacji marketingowej umocnił internet, w którym inwestycje reklamowe (Publicis Groupe nie zalicza do nich ogłoszeń) wyniosły w ub.r. 5,29 mld zł, po wzroście o 8,6 proc. z 4,87 mld zł rok wcześniej. Jego udział w całym rynku zwiększył się z 43,6 do 44,2 proc.

Według danych Publicis Groupe już 66 proc. kontaktów z reklamami internetowymi odbywa się na urządzeniach mobilnych. Wydatki w tym kanale zwiększyły się o 15,9 proc., a ich udział w sektorze reklamy internetowej przekroczył połowę, rosnąc z 47,9 do 51,1 proc.

Z kolei inwestycje na reklamy wideo zwiększyły się o 20,4 proc., w wyszukiwarkach - o 11,2 proc., a na reklamy display - tylko o 0,6 proc.

grafika

W telewizji reklamodawcy zostawili w ub.r. 4,66 mld zł, o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W pierwszych trzech kwartałach dynamika sięgnęła 4,6 proc., a w czwartym kwartale wyniosła jedynie 0,4 proc. Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał z 40,3 do 38,9 proc.

Najmocniej wydatki w tym medium zwiększyły sektory żywności (o 96,3 mln zł, czyli 16,2 proc.) oraz higieny i pielęgnacji (o 51,4 mln zł, 15,5 proc.), natomiast inwestycje firm farmaceutycznych wzrosły o 35,5 mln zł, czyli 4,2 proc.

Wydatki reklamowe nadal rosną, chociaż wyniki telewizji linearnej maleją: w najatrakcyjniejszej dla marketerów grupie wiekowej 16-50 lat w ub.r. średni dobowy czas oglądania tv zmniejszył się o 12 minut do 3 godzin i 21 minut, z czego już ok. 30 minut przypadało na internetowe platformy wideo i kanały premium, w których jest bardzo mało reklam. Przełożyło się to na spadek liczby wygenerowanych w tej grupie wiekowej ratingów (spoty, in home+OOH, EqGRP) o 3,2 proc.

grafika

Wzrosty w radiu i outdoorze

Wartość reklam radiowych zwiększyła się z 785 do 881 mln zł, czyli o 12,1 proc. Publicis podkreśla, że ten sektor ma za sobą doskonały rok, do czego przyczyniły się większy popyt i inflacja. Procentowo najmocniej wydatki w radiu zwiększyła branża motoryzacyjna - o 21,7 mln zł, czyli 39,2 proc.

Inwestycje sektora handlowego zwiększyły się o ponad 38,1 mln zł (10,5 proc.), a branży określonej jako pozostała - o 11,4 mln zł (12,1 proc.), głównie dzięki kampaniom instytucji politycznych i społecznych.

Reklama outdoorowa urosła o 17 proc. do 648 mln zł. Według danych Publicis Groupe i IGRZ udział nośników digitalowych w przychodach reklamowych poszedł w górę z 19,4 do 24,7 proc. Najmocniej swoje inwestycje w outdoorze zwiększyły branże telekomunikacji (o 11,9 mln zł, czyli 27,1 proc.), żywności (o ponad 11,2 mln zł, 60,1 proc.) oraz napojów i alkoholi (o prawie 10,8 mln zł, 71,2 proc.).

W kinach więcej niż w czasopismach

Z kolei wydatki reklamowe w kinach wzrosły o 21,7 proc. do 191 mln zł. W efekcie kina odrobiły spadki wywołane przez pandemię, w ub.r. marketerzy zostawili w nich o 18,6 proc. więcej niż w 2019 roku. Wydatki sektora finansowego zwiększyły się w ub.r. o prawie 8,9 mln zł, czyli 51,1 proc.

grafika

Od lat najgorszą dynamikę reklamową notuje prasa. W ub.r. wartość reklam w czasopismach zmalała o 5,7 proc. do 172 mln zł. Jedną z przyczyn jest zamknięcie niektórych tytułów (w 2022 roku z kilku magazynów zrezygnował Ringier Axel Springer Polska, zniknęły tytuły Motor-Press Polska). W konsekwencji łączna liczba stron w magazynach skurczyła się o 10,6 proc.

Sektor handlowy ograniczył wydatki reklamowe w czasopismach o 6,8 mln zł, czyli 21,1 proc., branża mediów - o ponad 3,4 mln zł (27,4 proc.), a producenci farmaceutyków i leków - o prawie 2,1 mln zł (6,9 proc.).

Natomiast na reklamy w dziennikach przeznaczono 125 mln zł, o 1,2 proc. więcej niż przed rokiem. O prawie 5,6 mln zł (11,7 proc.) wzrosły inwestycje sektora klasyfikowanego jako pozostały (obejmuje m.in. usługi dla biznesu, reklamę społeczną, fundacje, partie polityczne, nieruchomości i edukację), o ponad 1,2 mln zł (14,5 proc.) - branży turystycznej, a o 0,7 mln zł (100,6 proc.) - sektora komputerów i audio video.

Reklamę napędzają sieci handlowe i producenci żywności

Spośród 17 sektorów gospodarczych 11 zwiększyło w ub.r. wydatki reklamowe. Nakłady branży handlowej sięgnęły 2,69 mld zł, po wzroście rok do roku o 222,8 mln zł, czyli 9 proc. Najmocniej reklamowały się sieci sklepów Media Expert, Lidl i Biedronka.

Procentowo większe wzrosty wydatków zanotowały m.in. sektory motoryzacji - o 19,7 proc. (głównie dzięki inwestycjom Volkswagena, Orlenu i Toyoty), żywności - o 16,3 proc. (na czele w tej branży są Ferrero, Nestle i Mondelez), higieny i pielęgnacji - o 16,6 proc., turystyki i restauracji - o 14,3 proc. oraz produktów użytku domowego - o 43 proc.

Natomiast sektor mediów zmniejszył nakłady o 62,5 mln zł, czyli 9,2 proc. Najwięcej w tek kategorii wydały platformy SkyShowtime i Amazon oraz dystrybutor filmowy Kino Świat.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online