Coraz mniej młodych widzów ogląda telewizję. „Serwisy SVOD stały się usługą masową, problem dla reklamodawców”

Spada czas oglądania telewizji wśród młodych widzów w Europie. -  To właśnie w tych grupach, które najczęściej sięgają po alternatywne źródła treści wideo, najczęściej widać niepokojące sygnały dla tradycyjnej telewizji - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes agencji Wavemaker.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Średni dobowy czas oglądania telewizji wśród osób w wieku od 13 do 29 lat w Polsce w pierwszym półroczu 2018 roku wyniósł 122 minut. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej czas ten skrócił się o 7 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez agencję mediową Wavemaker.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-programow-informacyjnych-w-2018-roku,7171426426886273a ##

Liderem oglądalności rynku telewizyjnego w pierwszym półroczu br. był Polsat. Druga była TVP1, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 2,27 proc. do 10,37 proc. Podium uzupełnia TVN - 9,33 proc., po spadku o 4,70 proc. Z kolei średni udział czwartej Dwójki wyniósł 8,22 proc., po wzroście o 4,85 proc.

Tradycyjna telewizja traci młodych widzów

Wyraźny odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji widać w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii, w których coraz szersze wpływy zdobywają płatne serwisy e-wideo z oryginalnymi produkcjami (są one popularne zwłaszcza wśród nastolatków i młodych dorosłych). Z kolei oglądalność telewizji wśród młodych widzów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w których serwisy SVOD nie cieszą się jeszcze dużą popularnością, notuje mniejsze spadki.

Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej w analizowanej grupie wiekowej telewizję najdłużej oglądają Rumuni. W pierwszym półroczu br. było to 220 min, podczas gdy rok wcześniej 226 min.

Na Węgrzech średni czas oglądania telewizji linearnej spadł z 160 do 158 minut, na Litwie - z 120 do 104 min, w Czechach był na takim samym poziomie (95 min), a w Słowacji wzrósł z 121 do 122 min.

Jeśli weźmiemy pod uwagę całą populację, to we wszystkich analizowanych krajach średni czas oglądania telewizji był stabilny.

grafika

Biorąc pod uwagę kraje Europy Zachodniej i Skandynawii to w Niemczech średni czas oglądania wśród młodych widzów w tym roku zmalał ze 108 do 100 min, we Francji - z 86 do 77 min, w Wielkiej Brytanii - ze 100 do 94 min, w Holandii - z 86 do 83 min, w Szwecji - z 54 do 49 min, a w Norwegii - z 66 do zaledwie 47 min.

Spadki średniego czasu oglądania telewizji nastąpiły również wśród wszystkich widzów, ale były one mniejsze niż wśród 13-29 latków.

W tych krajach widzowie spędzają przed telewizorami mniej czasu względem krajów Europy Środkowo-Wschodniej (widać to zarówno w całej populacji, jak i w grupie 13-29 lat).

grafika

- To właśnie w młodych grupach, tych, które najczęściej sięgają po alternatywne źródła treści wideo, najczęściej widać niepokojące sygnały dla tradycyjnej telewizji. Ostatnie półrocze było pod tym względem łaskawe dla nadawców w regionie CEE - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes Wavemaker i regionalny lider agencji na rynki CEE - Polska, w której obserwowaliśmy spory spadek czasu oglądania w drugim półroczu ub.r. na razie powróciła do stabilniejszej dynamiki. Pewien wpływ na jej losy mogą mieć zapowiedziane polskie produkcje Netfliksa. Lokalne seriale są kołem zamachowym dla sprzedaży subskrypcji w VOD - dodaje.

Z analizy wynika, że zmiana popularności telewizji na rynkach CEE i Europy Zachodniej jest wyraźnie skorelowana z popularnością alternatywnych źródeł wysokiej jakości programów. Tam, gdzie serwisy SVOD (takie jak Netflix czy Amazon Prime) stały się usługą masową, linearna telewizja traci więcej.

Dane firmy analitycznej Dataxis pokazują, że w ub.r. na rynkach nordyckich popularność subskrypcyjnego wideo wzrosła względem poprzedniego roku z 64 proc. do 68 proc. (w gospodarstwach domowych wyposażonych w telewizor). Dla porównania w krajach Europy Zachodniej ten odsetek wzrósł z 24 do 32 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej - z 3 do 5 proc..

- Telewizja traci obecnie głównie na rzecz platform zamkniętych dla reklamodawców, a więc takich, które nie są w tym obszarze jej konkurencją. Zabierają jednak telewizji czas i zasięg, a więc jej kluczowe benefity jako medium reklamowego. W Szwecji udział telewizji w torcie wyniesie według GroupM tylko 16 proc. w tym roku, jeszcze cztery lata temu telewizja stanowiła tam jedną czwartą inwestycji. Na rynkach CEE, tak jak i jej konsumpcja, udział telewizji jest dość stabilny. Prym wiedzie Rumunia, gdzie ok, 60 proc. budżetów marketerzy wciąż inwestują w reklamę TV - komentuje Izabela Albrychiewicz.

grafika

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-czerwiec-2018-rekord-tvp1-i-tvp-sport,7171428697598081a ##

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+