Ile wpływu ma influencer i jakie pułapki może zastawić na klientów i społeczność

Influencer marketing to jeden z gorętszych trendów w reklamie ostatnich lat. Wraz z rozwojem tej gałęzi promocji, na klientów i społeczności czyhają różne zagrożenia podważające to, co we współpracy z twórcą najważniejsze - zaufanie. O influencer marketingu rozmawiano na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie.

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:

Swoje wystąpienie na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie Sebastian Bykowski (dyrektor generalny i wiceprezes Press-Service Monitoring Mediów) poświęcił efektywnej współpracy z influencerami oraz jak skutecznie wybierać twórców do kampanii.

Bykowski zwrócił uwagę, że influencer marketingiem interesują się już nie tylko wielkie marki, ale i instytucje publiczne czy sektor małych i średnich przedsiębiorstw. - Widzą we współpracy z influencerem alternatywę dla tradycyjnej komunikacji - mówił ekspert Press-Service Monitoring Mediów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sephora-zerwala-wspolprace-z-influencerka-przez-skandal-lapowkarski ##

Kim jest influencer?

Influencer ma znaczne możliwości, jeśli chodzi o kreowanie marki, ponieważ rodzi się ona w umyśle konsumenta. - Influencer to osoba, która ma za sobą określoną, ścisłą grupę odbiorców, inspirują się tym, co dana osoba ma do przekazania. Dla marki to idealny kanał do budowania swojej wartości - uważa Bykowski.

Kim właściwie jest dziś influencer? Zdaniem Sebastiana Bykowskiego trudno dziś o wyraźną definicję. W zależności od przyjętej perspektywy, influencermi są dziennikarze, pracownicy firmy, klienci - wszyscy, którzy mogą wywrzeć wpływ na biznes. Influencerów można pogrupować też ze względu na zasięgi.

Według przytoczonych przez eksperta badań, marketerzy tylko za współprace na Instagramie wypłacą influencerom w tym roku globalnie aż 7 mld dolarów, w przyszłym o miliard więcej.  

W tym roku aż 33 mln wpisów reklamowych w mediach społecznościowych może pochodzić od influencerów. - To i tak wierzchołek góry lodowej, bo wiele wpisów influencerów jest nieoznakowanych - uważa Sebastian Bykowski. To staje się to coraz większym problemem, o czym alarmują organizacje branżowe (np. Rada Etyki PR), powiedział Dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-influencer-marketingu-w-polsce-regulacje-opinie-jak-to-robic ##

Czemu influencer marketing działa (lub nie)?

- Influecerzy pokazują, że ich odbiorcy mają do nich wysokie zaufanie - twierdzi Sebastian Bykowski. Siedmiu na dziesięć nastolatków ufa bardziej influencerowi niż celebrycie. Dlatego kluczem do zrozumienia influencer marketingu jest budowanie zaufania - uważa Bykowski.

Ekspert Press-Service Monitoring Mediów zauważa, że mimo wielu optymistycznych danych, influencer marketing przez niektóre marki jest już traktowany z dystansem. A to z kilku powodów.

Po pierwsze, nadmiar publikowanych treści. - Marka decydująca się na współpracę z influencerem funkcjonuje w bardzo dynamicznym otoczeniu - ocenia Bykowski.

Kolejnym zagrożeniem jest dla marek płytka analiza tego, z kim podejmuje współpracę. - W wielu wypadkach, kiedy marka decyduje się na współpracę z jakimś influencerem, kieruje się przede wszystkim zasięgami. To jest jeden z największych popełnianych błędów - uważa Sebastian Bykowski. Specjalista radzi, by marketer przed podjęciem współpracy dokładnie zbadał, z czego wynikają zasięgi influencera.

W trakcie kampanii z udziałem influencerem może okazać się, że twórca nie jest tym, za kogo się podaje, a do "nabicia" popularności wykorzystuje np. technologie. - Już za kilkaset złotych można kupić grubo ponad tysiąc obserwujących. Za kolejne kwoty można dokupić zaangażowanie - komentarze, reakcje - mówił w Rzeszowie Sebastian Bykowski. Kupowane w ten sposób zasięgi nie mają nic wspólnego z realną społecznością, a generowane są algorytmami.

- Problemów w kontekście influencerów jest o wiele więcej - podsumował Sebastian Bykowski na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie. Portal Wirtualnemedia.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online