UOKiK zrobi porządek z nieoznaczonymi reklamami w social mediach

Branża influencer marketingu wiąże duże nadzieje z postępowaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczącym oznaczenia reklam na kontach twórców w social mediach. Wielu ekspertów ma nadzieję na uporządkowanie rynku i wprowadzenie jednolitych standardów informowania o sponsorach postów, w kwestii czego dziś panuje niemal wolna amerykanka.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

- Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak wyjaśniono w komunikacie Urzędu, postępowanie toczy się nie przeciwko konkretnym twórcom, lecz w sprawie - na tym etapie nie ma więc mowy o np. nakładaniu kar pieniężnych czy innych sankcjach. Inluencerzy mogą jednak spodziewać się wezwań z UOKIK celem złożenia wyjaśnień.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-chrostny-prawo-antymonopolowe-nie-jest-dostosowane-do-regulowania-big-tech ##

- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w internecie - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - dodaje Chróstny.

Za nieudzielenie informacji żądanych przez prezesa UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prezes-uokik-policz-i-nie-przelicz-sie ##

Branża chwali UOKIK za postępowanie wobec influencerów

Wszyscy rozmówcy poproszeni o opinię przez Wirtualnemedia.pl przyznają zgodnie - dobrze się stało, że UOKIK przyjrzy się działalności reklamowej influencerów w social mediach.

- Influencerzy, nieważne czy ci najbardziej zasięgowi czy micro, mają ogromny wpływa na decyzje zakupowe obserwujących, dlatego ich kanały powinny być traktowane poważnie zarówno przez prawo, konsumentów jak i samych twórców. Z posiadania takiego wpływu wynika wiele korzyści, z których korzystają influencerzy. Jednak niesie on za sobą także dużą odpowiedzialność, dlatego oznaczanie współprac powinno być jasne, klarowne i określone prawnie - uważa Klaudia Jamróz, influencer marketing manager w agencji Labcon (Group One).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/60-influencerow-w-rzadowej-kampanii-proszczepiennej-bez-ogloszen-w-fakcie-i-gazecie-wyborczej ##

Wtóruje jej Justyna Duszyńska, CEO, Httpool Polska. - Sam fakt pochylenia się nad tematem i przyjrzenia się kwestii oznakowania reklam przez influencerów uważam za bardzo słuszny kierunek - z mojego punktu widzenia szkoda wręcz, że dzieje się to dopiero teraz.

Ekspertka w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie kryje zdziwienia, że temat podejmowany jest przez regulatora dopiero teraz.

- Tyle się mówi o fałszywych informacjach, wprowadzających w błąd reklamach, a cały obszar influencer marketingu funkcjonuje bez kontroli - ocenia Justyna Duszyńska.

- Rynek reklamowy rozwija się bardzo dynamicznie, a profile influencerskie i cała machina biznesowa za nimi stojąca, rozwinęły się już wiele lat temu. Obszar ten nie był jednak do tej pory w żaden sposób dostosowany do reszty kanałów mediowych, które przecież muszą się trzymać określonych regulacji, zarówno jeżeli chodzi o publikowane treści, jak i emisję reklam.Wielokrotnie możemy zaobserwować sytuacje, w których influencerzy polecają produkty wątpliwej jakości, czy pochodzenia, albo sami nie mają wystarczających kompetencji i wiedzy uprawniającej ich do rekomendowania produktów. - mówi nam szefowa Httpool Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-mlodziez-spedza-w-internecie-12-godzin-dziennie-coraz-czestsze-objawy-naduzywania-internetu-to-bol-glowy-i-zaburzenia-snu ##

Według Kamila Góreckiego, CEO Fantasyexpo, UOKIK mógł wsłuchać się z płynące z rynku sygnały o nieprawidłowościach w influencer marketingu.

- Uważam, że bardzo słusznie i dobrze będzie uregulować te kwestie. Dobrze, gdy prawo jest transparentne i równe dla wszystkich. W moim odczuciu, inicjatywy Revo, Konopskiego czy Wardęgi przyczyniły się do podjęcia takiego dialogu publicznego. Będąc obecnym w branży od prawie dekady, obserwuję, że od lat podejmowane są próby regulacji tego tematu. Jestem ciekaw, do jakich wniosków i czynów tym razem dojdziemy i jak potraktuje te kwestie UOKIK - mówi nam Kamil Górecki.

Zdaniem Roberta Sosnowskiego, CEO platformy influencer marketingowej ReachaBlogger, postępowanie UOKIK może zwiększyć świadomość problemu braku oznaczeń reklam u influencerów oraz  przyczynić się do wypracowania przez rynek jednolitych standardów.  

- Rynek influencer marketingu jest rynkiem stosunkowo młodym, nawet jak na Internet. Dodatkowo grupę influencerów stanowią w większości ludzie młodzi, sukcesywnie dołączają jako influencerzy kolejni, często są to bardzo młode osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy marketingowej i prawnej. Zainicjowanie tematu przez UOKIK poprzez to postępowanie powinno uruchomić dialog wszystkich zainteresowanych podmiotów i doprowadzić do samoregulacji rynku - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Robert Sosnowski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sylwester-wardega-scam-oszustwa-influencerzy ##

Czas na regulacje rynku influencer marketingu

Czy w konsekwencji postępowania UOKIK influencerzy obecnie mający luźny stosunek do oznaczania postów sponsorowanych na trwale zmienią swoją postawę? Zdaniem Katarzyny Fabjaniak, business director of operations and development w Havas PR Warsaw, z pewnością będzie to dla twórców znaczący bodziec do rewizji zasad.

- Działanie UOKiK odczytuję więc przede wszystkim jako zachętę do podjęcia tematu i wypracowanie najlepszych praktyk przez samych twórców. Wielu influencerów na pewno weźmie pod uwagę ryzyko kary nałożonej przez UOKiK - uważa ekspertka. Uczula jednak, że jedno postępowanie nie wystarczy.

- Z uwagi na brak wyraźnej prawnej regulacji, co do rodzaju oznaczeń płatnej współpracy influencera z marką, kwestia właściwego oznaczenia pozostanie nadal subiektywną opinią. Bez klarownie określonych wytycznych, trudno bowiem jednoznacznie ocenić, która płatna współpraca jest prawidłowo oznaczona, a która nie - sądzi Katarzyna Fabjaniak.

Podobnie uważa Karolina Kornacka, head of content and social media Kamikaze. Ci, którzy do tej pory nie oznaczali współprac, nie zaczną tego robić - prognozuje ekspertka.

- Nie sądzę, żeby wydarzyło się to od razu, ale z biegiem czasu, wraz  z kolejnymi kontrolami i ustaleniami, influencerzy, ich managerowie i agencje będą bardziej wyczuleni na prawidłowe oznaczenie współprac. Do pełnej transparentności jeszcze daleko, bo materia nie jest łatwa - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Karolina Kornacka. - Trzeba zacząć od definicji współpracy i do tego dobudowywać dalsze regulacje - dodaje specjalistka.

Sygnał ostrzegawczy dla nieuczciwych influencerów

Szef marketingu LTTM Kamil Bolek w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyraża nadzieję, że skutki postępowania UOKIK poprawią współprace na linii marka-influencer

-  Szczególnie wśród "mniejszych" twórców i podmiotów. Możliwe, że w momencie, w którym każda współpraca będzie musiała być oznaczona, twórcy będą też bardziej wybredni w wyborze reklamodawców, dla których realizują świadczenia. Niezadowoleni z takiej zmiany będą być jedynie tiktokerzy i mniejsze podmioty, które bazują na współpracach na tej platformie - algorytm TikToka bardzo mocno ucina zasięgi wszystkich treści zawierających lokowanie produktów, sponsorowanych i zrealizowanych na zlecenie marek. - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Kamil Bolek.

Aleksandra Raczko, influencer marketing specialist w Labconie, uważa, że postępowanie UOKIK będzie dla nieuczciwych influencerów  i całej branży "sygnałem ostrzegawczym"

 - Odbiorcy przywykli już do tego, że influencerzy reklamują produkty i doceniają, gdy Ci mówią o tym wprost, dlatego myślę, że influencerzy nie powinni się tego bać. Oznaczanie postów sponsorowanych może nawet wpłynąć pozytywnie na wizerunek i wiarygodność twórców internetowych - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Aleksandra Raczko.

W podobnym tonie wypowiada się Justyna Duszyńska, CEO, Httpool Polska. - Osobiście chciałabym, aby to co zapowiada UOKiK przeprowadził konsekwentnie i skutecznie. Potrzebne są regulacje, aby dbać o jakość treści, ich transparentność i rzetelność. Media, ale i agencje oraz influencerzy, mają ogromną odpowiedzialność w stosunku do użytkowników. Problem jest taki, że influencerzy w większości tego nie rozumieją i w ogóle nie czują, że ich działania oraz przekaż docierają  do milionów użytkowników i ogromnej widowni - komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspertka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"