Ubyło 15 salonów Inmedio, przychody 9 proc. w górę

Na koniec ub.r. działało 417 salonów prasowych Inmedio i Inmedio Trendy, wobec 432 rok wcześniej, natomiast sprzedaż like-for-like w nich zwiększyła się o 9,26 proc. Cała grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów z 25,4 do 26,28 mld zł i spadek wyniku netto z 49,36 mln zł zysku do 99,34 mln zł straty. - Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy Eurocash bardzo dobrze - sprzedaż grupy rośnie powyżej 10 proc. rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych - zapewnia prezes firmy Paweł Surówka.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:

Przychody sprzedażowe sieci Inmedio zwiększyły się rok do roku z 447,5 do 486,4 mln zł., czyli o 8,69 proc. Grupa Eurocash zaznaczyła w raporcie finansowym, że sprzedaż stała (czyli bez uwzględnienia zamykanych placówek) wzrosła o 9,26 proc.

W ub.r. wzrosły też wpływy sprzedażowe sieci sklepów Delikatesy Centrum - o 2,67 proc. do 2,436 mld zł, oraz supermarketów własnych (m.in. abc, 1Minute, Groszek, Lewiatan, Mila) - o 5,76 proc. do 3,459 mld zł.

Segment hurtowy grupy Eurocash zwiększył wpływy o 1,9 proc. do 19,252 mld zł, a pion Projekty - o 3,49 proc. do 532,83 mln zł.

grafika

Eurocash ma 417 salonów Inmedio

Na koniec ub.r. działało 417 salonów prasowych Inmedio i Inmedio Trendy, o 15 mniej niż przed rokiem. Zmalała też liczba sklepów abc (z 9,317 do 9,149 mld zł) oraz hurtowni Cash & Carry (ze 180 do 179 mln zł).

Z kolei liczba placówek handlowych w ramach sieci franczyzowych i partnerskich (Groszek, Lewiatan, PSD, Euro Sklep) wzrosły z 5 251 do 5 570, a liczba małych supermarketów (głównie Delikatesów Centrum) - z 1 545 do 1 569.

grafika

Paweł Surówka, od stycznia br. prezes Eurocashu, w komentarzu do wyników finansowych firmy, że 2021 rok okazał się niezwykle wymagający dla niezależnych detalistów, gdyż konsumenci, z powodu pandemii i pracy zdalnej, preferowali rzadsze i większe zakupy. W konsekwencji obserwowano przesunięcie konsumentów z rynku niezależnego do dyskontów.

- Odczuliśmy to wyraźnie w sklepach własnych, gdzie wpływ pandemii nałożył się na trwającą i dłuższą niż oczekiwano integrację sklepów Mila z siecią Delikatesy Centrum. Wymagało to podjęcia trudnych decyzji, takich jak zamknięcie 50 sklepów najbardziej dotkniętych pandemią, aby skoncentrować wysiłki na rozwoju pozostałej sieci. Dlatego z ulgą obserwujemy, że decyzje te przynoszą pierwsze owoce - powiedział prezes.

Dodał, że spółka obserwuje, iż częściowe przejście konsumentów ze sklepów niezależnych do dyskontów miało jedynie charakter tymczasowy i odwróciło się na korzyść rynku niezależnego.

- W miarę jak zmniejszały się lockdowny, rosły wskaźniki szczepień, a ludzie powoli uczyli się żyć z wirusem, obserwowaliśmy powrót do zakupów w lokalnych sklepach niezależnych, co zaowocowało ogólnie lepszym drugim półroczem i zdecydowanie lepszym czwartym kwartałem 2021 r. Szczególnie dobrze radzili sobie nasi partnerzy franczyzowi oraz Frisco - największy supermarket internetowy w Polsce, który po raz kolejny okazał się idealnym modelem dla świata po pandemii. Odwrócenie niekorzystnego dla Grupy Eurocash trendu z pierwszego półrocza 2021 r. widać szczególnie w wynikach pierwszego kwartału br. - podkreślił Surówka.

Wydatki inwestycyjne grupy Eurocash w ub.r. sięgnęły 272,88 mln zł, wobec 341,38 mln zł rok wcześniej. To głównie efekt spadku inwestycji kapitałowych ze 153,11 do 68,7 mln zł. Natomiast w pionie Projekty nakłady inwestycyjne zwiększyły się 23,35 do 40,6 mln zł.

grafika

Eurocash z gorszą rentownością

W ub.r. zysk EBITDA grupy Eurocash wyniósł 708,2 mln zł, co oznacza spadek o 9,8 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA, tj. po wyłączeniu odpisów w segmencie detalicznym, była na zbliżonym poziomie co rok wcześniej i wyniosła 782,2 mln zł.

Sprzedaż zewnętrzna towarów zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie hurtowym w 2021 r. sięgnęła 19,25 mld zł i była o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu hurtowego przekroczyła 668 mln zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rdr.

Sprzedaż towarów w segmencie detalicznym wyniosła w ubiegłym roku 6,38 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 5 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA segmentu wyniosła 284 mln zł wobec 318 mln zł rok wcześniej.

Sprzedaż segmentu Projekty w 2021 r. sięgnęła 533 mln zł i była o 77 proc. wyższa rdr. EBITDA segmentu była ujemna i wyniosła -44 mln zł wobec -33 mln zł w 2020 r.

Zysk operacyjny grupy Eurocash poszedł w dół z 231,71 do 97,53 mln zł, a wynik netto - z 49,36 mln zł zysku do 99,34 mln zł straty.

grafika

- Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy Eurocash bardzo dobrze - sprzedaż grupy rośnie powyżej 10 proc. rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych, które w dodatku sytuują się na znacznie wyższym poziomie niż w porównywalnym okresie przed pandamią - stwierdził Paweł Surówka.

W czwartek, po ogłoszeniu wyników za ub.r., akcje Eurocashu znacząco taniały. O godz. 12:13 kurs malał o 9,3 proc. do 13,29 zł.

tw/pap
Autor artykułu:
tw/pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online