InPost dostarczył 20 proc. paczek więcej. Poza Polską i Allegro rośnie szybciej

W zeszłym półroczu InPost osiągnął wzrost przychodów o 96,2 proc. do 3,24 mld zł i 286,3 mln zł zysku netto. Ma już 24,2 tys. Paczkomatów, z czego 18,4 tys. w Polsce, gdzie jego obroty z obsług innych platform zwiększyły się czterokrotnie więcej niż z Allegro.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Podwojenie przychodów przez InPost wynika głównie z przejęcia w połowie ub.r. francuskiego operatora logistycznego Mondial Relay, który w zeszłym półroczu wygenerował 1,24 mld zł wpływów.

Bez uwzględnienia Mondial Relay przychody InPostu zwiększyły się o 20,7 proc. do 1,99 mld zł. W Polsce nastąpił wzrost o 17 proc. do 1,9 mld zł, a na pozostałych rynkach (głównie w Wielkiej Brytanii i Włoszech) - z 22,3 do 87,2 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/inpost-udostepnij-przesylke-z-apki-do-apki-inpost-mobile-jak-dziala-jak-pobrac-aplikacje,7169780436706945a ##

Tylko w zeszłym kwartale wpływ Mondial Relay sięgnęły 645 mln zł, przychody w Polsce poszły w górę o 17,4 proc. do 993,9 mln zł, a na innych rynkach - z 11,2 do 57,6 mln zł.

180 mln paczek dostarczonych przez 3 miesiące

W minionym kwartale InPost dostarczył 179,9 mln paczek. W Polsce ich liczba zwiększyła się o 20 proc., ze 102,5 do 122,8 mln. Złożyło się na to 101,8 mln przesyłek, które trafiły do Paczkomatów (przed rokiem było to 84,9 mln) i 21 mln dostarczonych do mieszkań i domów kupujących (17,6 mln rok wcześniej).

grafika

Liczba dostarczonych zakupów z Allegro wzrosła o 6 proc., a tych z innych platform w Polsce - aż o 25 proc. InPost obsługuje też m.in. obecne u nas od ub.r. Shopee i Amazona, w styczniu br. zaczął współpracę z OLX dotyczącą usługi Przesyłki OLX, a w lutym podpisał umowę z Vinted dotyczącą realizacji dostaw w ośmiu krajach.

InPost podkreśla, że osiągnął dużo wyższe dynamiki obrotów niż Allegro i cały polski rynek e-commerce.

grafika

Z kolei Mondial Relay dostarczył w zeszłym kwartale 52 mln paczek (wobec 47,1 mln rok wcześniej), a w Wielkiej Brytanii i Włoszech liczba dostaw poszła w górę z 1,5 do 5,1 mln.

- Odnotowaliśmy wzrost udziału na wszystkich naszych głównych rynkach, co jest szczególnie istotne w przypadku Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie InPost obsłużył znacznie więcej przesyłek, pomimo że rynki te odnotowały spadki wolumenów. We Francji i Wielkiej Brytanii kontynuujemy obecnie pracę nad wdrożeniem dostaw następnego dnia - będzie to nowa jakość, która powinna wzmocnić naszą obecność w segmencie przesyłek B2C - zapowiedział Rafał Brzoska w komunikacie prasowym.

Do końca roku 20 tys. Paczkomatów w Polsce

InPost kontynuował rozbudowę swojej sieci automatów paczkowych - na koniec czerwca miał ich 24 266, wobec 20 367 pół roku wcześniej. W Polsce liczba Paczkomatów zwiększyła się z 16 445 do 18 418, w Wielkiej Brytanii - z 3 150 do 3 935, a we Francji - z 313 do 1 012.

Natomiast liczba innych punktów odbioru, z którymi współpracuje InPost (głównie we Francji i Włoszech) wzrosła z 21 581 do 22 438.

- Po pierwszym półroczu mieliśmy w Polsce ok. 18,5 tys. paczkomatów. Zmierzamy w kierunku 20 tys. na koniec roku - powiedział na czwartkowej telekonferencji Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu.

grafika

Firma szacuje, że pozostali operatorzy na koniec czerwca mieli w sumie ok. 5,2 tys. automatów paczkowych, z których 2,8 tys. uruchomili w zeszłym półroczu. Duża część przypada na Allegro, które pod koniec sierpnia postawiło swój automat nr 2 tys., a do końca br. chce uruchomić dalszy tysiąc.

Allegro podkreśla, że każdy Paczkomat w Polsce ma średnio 148 skrytek, znacznie więcej niż konkurencyjne maszyny.

grafika

580 mln zł na inwestycje, wyższy zysk

Wydatki inwestycyjne InPostu w zeszłym półroczu sięgnęły 581,8 mln zł, po wzroście o 76,8 proc. rok do roku. Przy czym ich udział w przychodach firmy zmalał z 19,9 do 18 proc.

Inwestycje i wzrost skali działalności widać też w kosztach operacyjnych, które zwiększyły się prawie dwukrotnie - z 1,32 do 2,77 mld zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 786 mln zł do 1,79 mld zł, na wynagrodzenia - ze 197,8 do 300,8 mln zł, a koszty amortyzacji i utraty wartości - z 241,9 do 443,7 mln zł.

Mimo to InPostowi udało się zwiększyć skorygowany zysk EBITDA z 694,6 do 920,1 mln zł. Zdecydowaną większość wypracowano w Polsce (wzrost z 742,1 do 827,9 mln zł), na plus wyszedł Mondial Relay (miał 180,5 mln zł zysku wobec 1,7 mln zł straty przed rokiem), natomiast strata EBITDA w Wielkiej Brytanii i Włoszech pogłębiła się z 45,8 do 88,3 mln zł.

Na poziomie operacyjnym zysk InPostu wzrósł z 331,4 do 465,5 mln zł, a zysk netto - ze 186 do 285,3 mln zł.

grafika

InPost chce dalej rosnąć szybciej od rynku e-commerce

Rafał Brzoska podczas telekonferencji stwierdził, że pierwsze dwa miesiące III kwartału wyglądają dla InPostu pozytywnie, a jeśli u innych krajowych graczy sytuacja jest podobna, wzrost rynku może przebić 10 proc.

- To jest funkcja wzrostu inflacyjnego, na poziomie GMV możemy powiedzieć, że to będzie 20 proc. plus. Jeśli popatrzymy na wolumen, to konserwatywnie patrzymy na drugą połowę roku i nie sądzę, żeby ta dynamika rynku była daleko różna od tej, którą pokazujemy za II kwartał - opisał. - Mówimy, że w II kwartale wolumenowo rynek wzrósł o 7 proc. To w drugim półroczu, gdzie jest IV kwartał, który jest mocny, ale to może być raczej 7-10 proc. niż 10-15 proc. - dodał.

- Aczkolwiek, trudno obecnie wnioskować. Pierwsze dwa miesiące III kwartału wyglądają przynajmniej u nas bardzo ciekawie. Jeżeli podobnie jest w pozostałej części e-commerce, to wzrost może przekroczyć 10 proc. - dodał Brzoska.

Zapowiedział, że InPost chce rosnąć powyżej rynku we wszystkich krajach działalności w 2022 roku.

Kolejna podwyżka cen możliwa w przyszłym roku

W br. InPost dwa razy, z początkiem kwietnia i maja, podniósł ceny dostaw do Paczkomatów i przez kurierów, stawki wzrosły zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

W maju Rafał Brzoska zapowiedział na jesień podwyżkę o ponad 10 proc. w ramach umowy z Allegro. - Podwyżka nastąpi w listopadzie, zgodnie z formułą, która była wynegocjowana dwa lata temu. Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki - zaznaczył.

Na czwartkowej telekonferencji Brzoska poinformował, że InPost nie planuje dalszych podwyżek cen w 2022 roku na polskim rynku, ale nie wykluczył ich w 2023 roku.

- Jeśli będziemy obserwowali dalszy wzrost cen paliwa, kosztów energii i pracy w 2023, to nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek podmiot logistyczny, tego wzrostu kosztów funkcjonowania nie przełożył na ceny swoich produktów. W ubiegłym tygodniu Deutsche Post i DHL ogłosiły kolejną podwyżkę cen - zauważył.

Akcje InPostu w górę po dużych spadkach

Wyniki z zeszłego półrocza przyczyniły się do wzrostu ceny akcji InPostu - w czwartek przed południem kurs firmy zyskiwał ok. 10 proc.

To odrobienie niewielkiej części spadków trwających przez ostatni rok. Jeszcze na początku sierpnia ub.r. za akcję spółki płacono ponad 16 euro, a pod koniec lutego br. jedynie 4,50 euro, po czym kurs tylko na krótko wzrastał powyżej 6 euro.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+