Zespoły badawcze IOŚ-PIB oraz SGGW zbadały w ramach projektu PROM, tj. „Opracowanie systemu monitorowania marnowanej żywności i efektywnego programu racjonalizacji strat i ograniczania marnotrawstwa żywności”, że w całym łańcuchu od tzw. pola do stołu marnuje się w Polsce ok. 5 mln ton żywności rocznie.
Za straty w największym stopniu odpowiadają konsumenci, wyrzucając aż blisko 3 mln ton. To tak jakby w każdej sekundzie w polskich domach do śmieci trafiało 92 kg jedzenia, czyli 184 bochenki chleba.
Rusza kampania "Jedz bez Wyrzutów"
Celem kampanii jest dotarcie do społeczeństwa z komunikatem, że wszyscy możemy to zmienić i to niewielkim wysiłkiem. Gospodarstwa domowe, których mieszkańcy mają większe umiejętności i doświadczenie w planowaniu zakupów, robieniu ich zgodnie z założeniami oraz przygotowywaniu także zaplanowanych posiłków, po prostu marnują mniej żywności.

Przepisy jak jeść bez wyrzutów są serią praktycznych rozwiązań, które przedstawiają ambasadorzy kampanii: dziennikarka Agnieszka Cegielska i szef kuchni Andrzej Polan. Celem przepisów jest wypracowanie nowych, lepszych nawyków zakupowych i sposobów gotowania.
Kampania IOŚ-PIB Jedz Bez Wyrzutów jest częścią długofalowego projektu PROM i została zaplanowana do lipca 2021 roku. Za przygotowanie kreacji, jej realizację oraz komunikację odpowiedzialna jest firma ClickAd Interactive we współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej oraz Agencją PR Solski Communications.











