Internet lepszy od radia

Rosną wydatki na reklamę w Internecie - felieton Hirka Wrony, dyrektora zarządzającego Tequila Digital.

Hirek Wrona
Hirek Wrona
Udostępnij artykuł:

Nakłady na reklamę w internecie w Anglii pierwszy raz przekroczyły budżety wydawane na reklamę w stacjach radiowych. Taka informacja jeszcze kilka lat temu wzbudzałaby posądzenie o kontakty kosmitami lub co najmniej chorobę psychiczną. Dziś to fakt. Podobnie jak nakłady na to samo medium w Polsce. Ostatni rok przyniósł prawie podwojenie budżetów internetowych. Jednak nie stało się to z dnia na dzień. Internet skutecznie konkuruje z telewizją, ponieważ jest po prostu połączeniem wszystkich mediów: prasy, radia i tv. Jednocześnie bardzo okrzepł od strony biznesowej. Firmy które przetrwały najpierw bum, a później kryzys z początku tego stulecia, są dziś mocne i skutecznie rozwijają swoją potęgę. Internet stał się bardzo istotnym, łatwym do spersonalizowania dystrybutorem treści reklamowych.

Jednocześnie można w nim wykorzystywać takie formy reklamy, których nie można stworzyć w innych mediach. Tezę tę potwierdzają konkursy reklamowe. W tym roku jedną z najważniejszych "Kreatur" otrzymała agencja interaktywna Artengence za kampanię portalu Bombadoo, zajmującego się dystrybucją gier i gadżetów komórkowych. To nie tylko docenienie działającej od kilku lat - niezwykle kreatywnej - agencji, ale przede wszystkim dostrzeżenie potęgi marketingu wirusowego. Kreatywność Artengence znana jest w branży e-reklamy od lat (to twórcy kultowego "frugowego" Mariana). Teraz doceniono to "myślenie do przodu" przy konkretnym zadaniu marketingowym. Należy jedynie życzyć Artengence by za rok poszła ze swoimi "produktami" jeszcze dalej niż Max Weber w tym roku.

Otóż nominację w kategorii Finanse do tegorocznych Webby Awards otrzymała właśnie agencja Max Weber! A Webby są bodaj najbardziej prestiżowym konkursem stron internetowych na świecie. Przyznaje je Międzynarodowa Akademia Sztuki Cyfrowej i Nauki (IADAS) jak i sami internauci. W tym roku rozdano je w ponad 60 kategoriach. Głosowało ponad 200 tys. internautów z całego świata, którzy wydali podobny co jury wedykt w 13 przypadkach. Warto zobaczyć kilka witryn z rzeczonej wspaniałej trzynastki: Virgin Radio, BBC OneMusic, SK Telecom Mobile Museum, Central's Indecision 2004 czy ChannelOne.com. Z Nowego Jorku z podwójnym wyróżnieniem jurorów i internautów wyjechali też przedstawiciele Google'a. Agencja Max Weber otrzymała nominację za stronę Powszechnego Domu Kredytowego - http://www.pdk.pl/. Jakie są różnicę pomiędzy polską produkcją, a resztą świata?

Wystarczy spojrzeć na nagrodzone w tej kategorii witryny: Fortune.com i PayPal.com. Moim zdaniem zdecydowanie widać różnice w budżetach na naszą niekorzyść, ale za to bijemy świat kreatywnością. I tę siłę musimy wykorzystywać.

Autor jest dyrektorem zarządzającym Tequila Digital, współpracownik TVP i radiowej Trójki.

Hirek Wrona
Autor artykułu:
Hirek Wrona
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu