Internet zyskuje jako źródło politycznych informacji

Coraz więcej rządnych politycznych wiadomości Amerykanów korzystało masowo z Internetu w 2004r. poszukując informacji o kandydatach w wyborach prezydenckich, prowadząc e-mailowe debaty i udzielając zarówno moralnego jak i finansowego wsparcia swoim faworytom

Maciej Tomczyk
Maciej Tomczyk
Udostępnij artykuł:

Takie wnioski zostały wysunięte na podstawie raportu przeprowadzonego w ostatni czasie przez the Pew Internet & American Life Project i the Pew Research Center for The People & The Press. Według tej analizy, około 75 milionów Amerykanów (czyli 37 procent ogólnej liczby dorosłych w USA i 61 procent Amerykanów mających dostęp do Internetu) używało w tym czasie stron WWW do uzyskania wiadomości i informacji ze świata polityki.

Internet zwycięża nad radiem

Wyniki raportu wskazują, że liczba internautów zainteresowanych sprawami politycznymi wzrosła radykalnie z 18 procent ogólnej liczby Amerykanów w 2000 roku do 29 procent w roku 2004. Co więcej, liczba użytkowników, dla których Internet był jednym z głównych źródeł informacji o kampanii prezydenckiej wzrosła z 11 procent w 2000 do 18 procent w 2004 roku.Jak oszacowano, 52 procnet amerykańskich internautów (czyli około 63 miliony obywateli) zadeklarowało, że surfowało po sieci w celu zdobycia wiadomości o wyścigu o fotel prezydencki między Bushem a Kerrym; 35 procent prowadziło korespondencję mailową na tematy polityczne; a 11 procent korzystało z Internetu w celu przekazania pieniędzy na kampanię swojego faworyta, pomocy w niej albo dowiedzenia się akcjach politycznych w których skłonni będą wziąć udział."Po raz pierwszy w historii Internet zdetronizował radio jako główne źródło wiadomości na temat kampanii prezydenckiej", mówi John Horrigan, jeden z autorów raportu. Horrigan dodaje, że zaobserwowano sześciokrotny wzrost liczby osób, w porównaniu do okresu 1996-2004, opierających się na Internecie w poszukiwaniu politycznych informacji.

Po pierwsze: wygoda

Wygoda w poszukiwaniu informacji poprzez globalną sieć WWW, w przeciwieństwie o konieczności kupowania i czytania gazet, była główną motywacją dla obywateli poszukujących wiadomości na temat elekcji prezydenckiej,  w szczególności jeśli chodzi o internautów posiadających szerokopasmowy dostęp do sieci.Jednakże wielu ankietowanych Amerykanów wskazywało także na to, że używali Internetu z racji tego, że wiele informacji które znaleźli surfując po sieci było niedostępnych nigdzie indziej., a także z racji tego, że tradycyjne media nie gwarantowały im informacji których potrzebowali.

Raport the Pew Internet & American Life Project i the Pew Research Center for The People & The Press donosi także , że dla 78 procent ankietowanych telewizja pozostaje nadal głównym źródłem informacji. Za nią plasuje się prasa codzienna (39%),  Internet (18%), radio (17%) oraz magazny (3%); (ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź).

Głównymi internetowymi serwisami z których Amerykanie korzystali w czasie kampanii były przede wszystkim serwisy online najważniejszych mediów, a wśród nich serwisy CNN, New York Times czy ABC News. Amerykanie wybierali również strony informacyjne portali internetowych- AOL czy Yahoo!.

Raport ten wskazuje także, że obóz John'a Kerry'ego był aktywniejszy online niż obóz Georga W. Busha, jednak to zwolennicy Busha szybciej podejmowali decyzję w sprawie prezydenckiego wyścigu. Ponadto, liczba Amerykanów dokonujących datków na kampanie online podwoiła się do 4 milionów w porównaniu z rokiem 2000.

Marcin Tomczyk

Maciej Tomczyk
Autor artykułu:
Maciej Tomczyk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"