IWP: inicjatywa wydawców to nie walka prasy z internetem, tylko twórców treści z ich „pasożytami”

Wprowadzony przez kilku dużych wydawców prasowych i PAP regulamin doprecyzowujący prawo prasowe w zakresie cytowania od kilku lat był przygotowywany przez Izbę Wydawców Prasy. - Ta inicjatywa nie ogranicza niczyich uprawnień, tylko zgodnie z prawem prasowym i autorskim wyznacza kulturę biznesową opartą na poszanowaniu twórców i walce z „pasożytowaniem” na czyichś treściach - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
IWP: inicjatywa wydawców to nie walka prasy z internetem, tylko twórców treści z ich „pasożytami”

W ramach inicjatywy od wtorku autorskie treści w „Rzeczpospolitej” i „Parkiecie” (wydawanych przez Gremi Business Communication), „Dzienniku Gazecie Prawnej” (Infor Biznes), „Pulsie Biznesu” (Bonnier Business Polska), „Tygodniku Powszechnym”, dziennikach regionalnych Grupy Polskapresse oraz depesze Polskiej Agencji Prasowej są opatrzone dwoma symbolami: © oraz ℗. Pierwszy oznacza, że materiał nie może być kopiowany bez zgody wydawcy, a drugi - że wykorzystanie artykułu przez inny podmiot jest jedynie po uiszczeniu opłaty zgodnej z redakcyjnym cennikiem (przeczytaj więcej na ten temat).

We wprowadzonym regulaminie określono, na podstawie zapisów prawa prasowego i autorskiego, że można zacytować maksymalnie 5 proc. danego artykułu (jednej strony znormalizowanego maszynopisu), a cytat nie może stanowić więcej niż 20 proc. treści nowego materiału. Przypomniano również przepisy dotyczące przeglądów prasy w innych mediach oraz działania firm monitorujących media.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-korzystac-z-artykulow-prasowych-pelna-tresc-regulaminu ##

O zmianach wydawcy poinformowali we wtorek na pierwszych stronach swoich dzienników, przysłaniając tym komunikatem zwyczajne treści redakcyjne (zobacz szczegóły).

Prace nad tą inicjatywą w Izbie Wydawców Prasy trwały od 2010 roku. W 2012 roku regulamin został wprowadzony uchwałą walnego zgromadzenia Izby, a później został jeszcze zaktualizowany, m.in. o wytyczne wynikające z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie linkowania. W ostatnich miesiącach regulamin jako rekomendację dla firm członkowskich przyjął zarząd organizacji.

- Wysłaliśmy te rekomendacje wydawcom internetowym zrzeszonym w IAB Polska, z których część już je zaakceptowała. Wśród członków tamtej organizacji również toczy się dyskusja, jak skutecznie chronić prawa autorskie w mediach - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Hoffman podkreśla, że regulamin nie wprowadza nowych reguł, tylko zbiera i precyzuje najważniejsze w kontekście cytowania czyichś treści przepisy prawa autorskiego i prasowego. - Regulamin nie ogranicza niczyich uprawnień, jest w całości oparty na prawie prasowym i autorskim. Przy czym precyzyjnie podaje, co jest dozwolone w zakresie przytaczania czyichś treści na podstawie dointerpretowanej zasady stosowania cytatu - opisuje dyrektor IWP.

- Oznaczenie „copyright” jest wskazówką dla odbiorców instytucjonalnych: jeśli chcecie skorzystać z tej treści, zamieścić ją u siebie, to rozliczcie się z jej autorami według określonych zasad i cennika. Tak nakazuje kultura biznesowa oparta na sprecyzowanym prawie autorskim - mówi Maciej Hoffman. - Sam symbol © jest istotny ze względów prawnych - jest to wymóg formalny, żeby określony tekst był chroniony prawem autorskim - dodaje.

Dyrektor generalny IWP zaznacza, że nie jest to inicjatywa wydawców prasowych wymierzona w serwisy internetowe, ponieważ podziały biznesowe w branży mediowej nie przebiegają tak prosto: wydawcy prasowi mają też własne portale internetowe, przejmują i potem blisko współpracują z wydawcami internetowymi, niektórzy są też właścicielami stacji radiowych czy telewizyjnych.

- Obecnie również portale internetowe tworzą autorskie treści i też chcą je chronić. Dlatego dochodzi do spornych sytuacji nie tylko na linii prasa - internet, lecz także internet - internet i prasa - prasa - stwierdza Hoffman.

Jednocześnie to wydawcy prasowi (a także twórcy treści audio i wideo) są w sieci najbardziej narażeni na piractwo, ponieważ znaczną część swoich treści oferują odpłatnie. - W ostatnich latach wielu wydawców prasowych wprowadziło w internecie systemy płatnego dostępu. Oczywiste jest więc, że nie chcą, żeby zza tych paywalli treści „wyciekały” na serwisy ogólnodostępne, a wraz z nimi przechodzili tam użytkownicy i budżety reklamowe. Wtedy bowiem stają na straconej pozycji: ponoszą koszty wytworzenia autorskich, atrakcyjnych treści, które wykorzystują potem inni wydawcy, zarabiając na reklamach - tłumaczy dyrektor IWP.

W grupie inicjatorów znaleźli się głównie wydawcy dzienników biznesowych, w przeciwieństwie np. do tabloidów oferujący w sieci większość swoich treści odpłatnie. - Tytuły biznesowe najmocniej cierpią wskutek „pasożytowania” na ich treściach przez inne podmioty - uważa Maciej Hoffman. - Przy czym rozpoczęta inicjatywa jest jak najbardziej otwarta i każdy wydawca może do niej dołączyć. Zresztą została przyjęta przez zarząd Izby, w którym zasiadają przedstawiciele m.in. Agory, Muratora, „Polityki”, Edipresse i Wydawnictwa Bauer - zaznacza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online