Jacek Kapela: Rynek radiowy w Polsce jest dosyć dojrzały (wywiad)

Z Jackiem Kapelą, prezesem zarządu spółki Audytorium17, zrzeszającej 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia, rozmawiamy o specyfice regionalnego rynku radiowego oraz o zadaniach, przed którymi staje Audytorium17.

Krzysztof Lisowski
Krzysztof Lisowski
Udostępnij artykuł:

Krzysztof Lisowski: Jaki był cel stworzenia spółki Audytorium17?

Jacek Kapela, prezes zarządu spółki Audytorium17: Audytorium17 to spółka, której udziałowcami jest 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Została powołana do życia jako spółka „córka” w dniu 3 lipca 2001 r. Jest wynikiem konsolidacji działań 17 RR. Nasze zadania to reprezentacja handlowa rozgłośni na rynku ogólnopolskim i ponadregionalnym w zakresie pozycjonowania i sprzedaży produktów reklamowych na antenie radiowej oraz działań promocyjnych związanych z budowaniem wizerunku tej grupy radiowej. Nie zajmujemy się natomiast budowaniem programu i słuchalności. To zadanie realizowane wewnątrz naszych rozgłośni.

Jakie są namacalne efekty działalności Audytorium17 od chwili powołania do życia?

Audytorium 17 działa na rynku 10 lat. Nie wszystkie efekty uzyskane w tej dekadzie da się „zmierzyć”. Cel Audytorium17 to promocja i sprzedaż reklamy w naszej Grupie Radiowej. Sprzedaż jest policzalna i rośnie – co bardzo mnie cieszy. Z kolei efekty działań PR–owych, chociaż wpływają na wzrost sprzedaży, ale w prostej linii są mniej „namacalne” i mierzalne. W każdym razie jeżeli patrzę na to z perspektywy wieloletniej własnej pracy na rynku radiowym to bez wątpienia oceniam, iż rola Audytorium17 w budowaniu pozycji Grupy Radiowej A17 na rynku jest ogromna. Trudno wyobrazić sobie skuteczność działań poszczególnych stacji radiowych osobno, bez ogólnopolskiego reprezentanta. Tylko wtedy jest możliwość konkurowania o duże, ogólnopolskie budżety reklamowe.

Czy jest coś, czego się nie udało zrobić?

Przez ostatnie dziesięciolecie nie udało się uzyskać udziału w radiowym torcie reklamowym adekwatnego do parametrów słuchalności jakie posiada Audytorium17. Ostatnia fala badań słuchalności (czerwiec – sierpień) przyniosła atrakcyjny wzrost – udział w czasie słuchania dla Audytorium Premium wynosi 6,6%. To bardzo dobry wynik. Są sieci radiowe z niższymi notowaniami, a jednak zarabiające z reklam więcej. Mój cel to poinformowanie rynku o atutach i przekonanie klientów do silnych stron Audytorium17, tak aby nasz udział w rynku reklamy był adekwatny do poziomu słuchalności.

Powiedział Pan, że walczycie o duże budżety reklamowe. Czy macie zatem plany wprowadzania kompleksowych pakietów reklamowych?

Mamy pakiet „Audytorium Premium” – wprowadzony na rynek od początku bieżącego roku. Obejmuje „duże” stacje regionalne – tj. 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia, oraz 7 stacji miejskich należących do RR. Zatem łącznie to 24 rozgłośnie radiowe obejmujące zasięgiem technicznym niemalże całą Polskę, a średnia cena spotu 30 sek. w przedziale 6.00 – 20.00 wynosi zaledwie 3,4 tys. zł (cennikowo, od tej kwoty negocjowany rabat dla klienta). Jeżeli chodzi o wspólną ofertę Polskiego Radia ogólnopolskiego (4 anteny) oraz Grupy Audytorium17 – na dzień dzisiejszy współpracujemy tworząc oferty indywidualne dostosowane do określonego klienta, jeżeli dostrzegamy potencjał dla wspólnej oferty. Nie uruchomiliśmy dotychczas wspólnego „stałego” pakietu.

Od jakiegoś czasu mamy do czynienia z konsolidacją regionalnego rynku radiowego. Czy jest to dobry kierunek?

Proces konsolidacji rynku w którym poszczególne grupy radiowe zwiększają swoje szeregi o kolejne stacje niezależne toczy się w Polsce od lat. Wiele stacji radiowych już dawno przekonało się, iż działanie w pojedynkę na rynku z roku na rok przynosi coraz mniejsze efekty. Działanie w grupie to konsolidacja potencjału i jednoczenie wysiłków w konkurowaniu na rynku. Audytorium17 wykonuje dużą pracę mającą na celu promocję naszej Grupy Radiowej, przynoszącą wiele pozytywnych rezultatów. Zatem bazując choćby na przykładzie A17 odpowiadam, iż konsolidacja to właściwy, a często niezbędny kierunek.

Jakie macie na najbliższy czas plany na polu promocji?

Cóż, nasze plany wynikają z naszych priorytetów. A cel główny to promocja naszej grupy i pozyskiwanie reklamodawców. Jesień to okres bardzo pracowity na rynku reklamowym, potencjalnie korzystny. Zatem przed nami pracowite miesiące celem przekonania kolejnych klientów do inwestycji w reklamę na naszej antenie. Bardzo mocno chcemy postawić także na rozwój stacji miejskich. To stacje radiowe należące do rozgłośni regionalnych. Dodatkowe anteny ukierunkowane na społeczeństwo miasta w którym nadają (w odróżnieniu od „dużych” stacji regionalnych, obejmujących obszar całych województw). Cechuje je młodszy słuchacz, antena poświęcona w dużej mierze życiu miasta, inny profil muzyczny. Aktualnie w naszej grupie radiowej jest 7 stacji miejskich – łącznie zatem to 24 rozgłośnie. Najmłodsze to „Radio Freee” nadające w Lublinie od grudnia ubiegłego roku. To młodzieżowa rozgłośnia która w krótkim czasie wspięła się na szczyty słuchalności w swoim mieście. Sukces Radia Freee i powodzenie innych stacji miejskich sprawia, iż podobne projekty są rozważane w innych miastach. Niebawem Radio Katowice uruchomi dodatkową antenę.

Z czego wynika to, że pod względem słuchalności rozrzut w grupie jest tak duży. Jest tak naprawdę tylko trzech liderów (Radio Kielce, Opole i Olsztyn), natomiast duża część rozgłośni w swoich regionach jest gdzieś z tyłu stawki...

Nasza Grupa Radiowa to łącznie 24 stacje działające na różnych rynkach. Poszczególne regiony są zróżnicowane pod względem nasycenia rynku radiowego i kondycji konkurencyjnych stacji radiowych. Zróżnicowanie uwarunkowań rynkowych sprawia, iż niezależnie od programu na antenie i działań promocyjnych są regiony w których jest łatwiej zdobywać słuchacza, oraz są regiony z bardzo rozbudowaną ofertą mediów i tam stacje są na trudniejszej pozycji. Należy też podkreślić, iż rozbieżność w poziomach słuchalności naszych stacji jest większa w badaniach na całej populacji (badani respondenci w wieku 15 – 75 lat). Natomiast w grupie celowej do której stacje z naszej grupy kierują przede wszystkim swój program – tj. osoby powyżej 25-tego roku życia, słuchalność znacząco rośnie a wyniki są bardziej jednolite. Podkreślam, iż w tym targecie na 16 województw w 13-tu województwach zajmujemy pierwsze miejsce (wskaźnik słuchalności: zasięg dzienny, badanie rynków regionalnych w podziale na 16 województw). To bardzo dobry, a jednocześnie „wyrównany” wynik.

Czy macie jakąś receptę, by pomóc tym „słabszym” rozgłośniom?

Podniesienie słuchalności to zadania i kompetencje leżące wewnątrz naszych rozgłośni. Audytorium17 zajmuje się reklamą i promocją na rynku reklamodawców. W ramach naszych zadań natomiast wspieramy „słabszych” choćby poprzez komunikowanie rynkowi o innych atutach które nasze stacje posiadają. Poziom słuchalności to nie jedyna zmienna mierząca atrakcyjność stacji jako kanału reklamowego. Inne ważne dla klienta cechy które posiadamy, to: niska cena vs inne grupy i stacje o zasięgu ogólnopolskim, doskonały zasięg techniczny (91 nadajników, po kilka w każdym województwie) czy też wysoki wskaźnik zaufania społeczeństwa.

Jak Pan w ogóle ocenia polski rynek radiowych rozgłośni regionalnych?

Rynek radiowy w Polsce jest już rynkiem dosyć dojrzałym. Funkcjonuje w Polsce ok. 240 stacji, w tym 7 to anteny ogólnopolskie. Ostatnie kilkanaście lat to proces formatowania stacji i konsolidacji grup radiowych. Aktualnie słuchacz dysponuje dosyć bogatą ofertą muzyczno/ programową. Stacje przez lata formatowały swój program dostosowując antenę do wybranej, określonej grupy celowej. Zróżnicowanie formatów muzycznych stacji na rynkach regionalnych jest zatem dosyć znaczące (oczywiście w dużych miastach, małe miasta i wieś ze względu na ograniczony zasięg techniczny stacji lokalnych mają mniejszy wybór). Natomiast nadal w Polsce nie rozwijają się radiowe stacje tematyczne (nie licząc muzycznych stacji tematycznych w internecie). Formatowanie stacji przez lata sprowadzało się do kształtowania przede wszystkim profilu muzycznego i ramówki programu dostosowanej do określonej grupy słuchaczy. Czy radio pójdzie jednak dalej - w ślady telewizji? W telewizji stacje tematyczne kwitną. Na rynku radiowym są tylko pojedyncze inicjatywy tematyczne, np. Radio Hobby, Radio Bajka. Czy jest tu potencjał i ten rynek się rozwinie? Radio „naziemne” to jednak duża inwestycja i spore koszty. Aby na to zarobić, trzeba istotnych wskaźników słuchalności w badaniach konsumpcji radia. Nie ma wyników, nie ma zysków z reklamy. Dlatego to trudny biznes dla stacji tematycznych i niszowych.

Czy uważa Pan, że rozgłośnie regionalne PR w należyty sposób wypełniają swoją misję publiczną? Czy tzw. „misja” może wpływać na nie ograniczająco?

Ocena realizacji misji wynikającej z koncesji należy do odpowiednich instytucji, zatem nie będę wchodził w kompetencje tych organów. Z własnej perspektywy powiem tylko, iż media publiczne chociaż faktycznie mają określone zadania wynikające z misji, to nie odbierałbym jednak tego jako ograniczenia. Wręcz przeciwnie. Konieczność realizacji różnorodnych audycji sprawia, iż antena jest dużo bogatsza i bardziej urozmaicona. Na antenie rozgłośni publicznych (i regionalnych, i ogólnopolskich) jest dużo słowa mówionego, a nie tylko program muzyczny. To nas wyróżnia na tle konkurencji komercyjnej. Jakość reportaży radiowych na naszej antenie zasługuje na uznanie. Sięga korzeni radia i uwypukla najcenniejsze walory tego medium.

Jak Pan ocenia aktualną ofertę programową i działania reklamowe konkurencyjnych sieci komercyjnych?

Należy docenić sieci komercyjne za skuteczność i konsekwencję w rozwijaniu własnych produktów, często wyraźnie sformatowanych i ukierunkowanych na określonego słuchacza. Każda z czterech liczących się grup komercyjnych na rynku – Grupa RMF, Eurozet, TIME, AGORA, posiada jasno sformatowane sieci działające w regionach lub anteny ponadregionalne nadające w określonych miastach. Silna strona tych produktów – to wyraźne formaty muzyczne i jasny profil. Słaba strona – ograniczona regionalność i często niewystarczający zasięg techniczny. Pod tym względem z kolei nasza grupa radiowa zasługuje na wyróżnienie. Zasięgiem technicznym zdecydowanie przewyższamy inne sieci radiowe. Posiadając po kilka nadajników w każdym województwie rozmieszczonych w różnych miastach poszczególnych regionów pokrywamy zasięgiem niemalże całą Polskę w bardzo równomiernym rozkładzie. Sprawia to, iż zapewniamy klientowi realizację kampanii o zasięgu ogólnopolskim bez potrzeby „używania” dodatkowych stacji. Jednocześnie każda z naszych rozgłośni ma odrębny, indywidualny program. Zatem każda stacja może skupić się na własnym regionie i poświęcić wystarczająco dużo czasu na tematy interesujące lokalną społeczność. Dlatego na naszych antenach jest tak wiele informacji z życia danego regionu. I za to cenią nas słuchacze. Sieci komercyjne natomiast w części posiadają program „sieciowy”, co ogranicza możliwości oddania anteny dla potrzeb regionu.

O rozmówcy Jacek Kapela - absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Kończąc studia rozpoczął pracę w spółce CR Media Consulting. Przechodząc kolejne szczeble kariery objął stanowisko Dyrektora Departamentu Radiowego CR Media. Po ponad 7 latach pracy w CR Media – od czerwca 2010 roku – objął stanowisko prezesa zarządu w spółce Audytorium17.

Krzysztof Lisowski
Autor artykułu:
Krzysztof Lisowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max