Jak jeden wpis zmienił polską gospodarkę

Postaw się Putinowi. Jedz jabłka, pij cydr - napisał rok temu Grzegorz Nawacki, redaktor Pulsu Biznesu. Jaki wpływ miał ten tekst na polską gospodarkę i co się w tym czasie zmieniło?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Akcja „Postaw się Putinowi - jedz jabłka, pij cydr" powstała w lipcu 2014 r., jako odpowiedź na rosyjskie embargo na polskie produkty. Zachęcała do kupowania jabłek i wspierania polskich sadowników. Oznaczony tagiem #jedzjabłka pomysł Grzegorza Nawackiego został pozytywnie przyjęty przez internautów i polskie media, o akcji pisały również media zagraniczne. O sukcesie akcji świadczy jej zasięg - w ciągu pierwszych 48 godzin od ukazania się artykułu na stronie pb.pl informacja o #jedzjabłka dotarła za pośrednictwem serwisów społecznościowych do 4,5 mln internautów.

Jedzenie jabłek stało się modne, podobnie jak picie cydru i przerodziło sie w dobrze zorganizowaną akcję społeczną. Polskie owoce dla swoich pracowników kupowały również firmy. Z danych Pulsu Biznesu wynika, że Polacy na firmowych biurkach w ciągu roku znaleźli 159 527 kg jabłek. Liderem wśród "jabłkożerców" została firma Fakro.

– Chcieliśmy w przewrotny sposób zachęcić do wsparcia polskiej gospodarki i obrócenia niepowodzenia w pozytywną inicjatywę – mówi Grzegorz Nawacki, pomysłodawca akcji, zastępca redaktora naczelnego Pulsu Biznesu. - Cieszymy się, że spontaniczny pomysł przerodził się w długofalową inicjatywę. Akcja „Postaw się Putinowi - jedz jabłka, pij cydr” odniosła wielki sukces i pokazała, że inicjatywa społeczna może bardzo dużo zdziałać – dodaje.

Owocna akcja Pulsu Biznesu

Konsumpcja jabłek w ubiegłym roku wzrosła o 20%. Udało się sprzedać całą ubiegłoroczną produkcję - 3 mln ton jabłek, a pod koniec sezonu jabłka musieliśmy sprowadzać z zagranicy. Polska w 2014 roku stała się drugim w Europie producentem tych owoców. Jabłka eksportowaliśmy do Kazachstanu, USA, Kanady, Białorusi, Macedonii, Serbii, krajów arabskich i afrykańskich. W kraju ceny w ciągu roku wzrosły o 50%, bo popyt wyprzedził podaż. Zyskał też cydr - jego rynek od czerwca 2014 do maja 2015 r. urósł ponad trzykrotnie - z 25 mln zł do 80 mln zł.

– Dobre hasło sprawiło, że Polacy częściej kupowali jabłka w przeświadczeniu, że robią to dla dobra ogółu. Większy popyt na nie wyraźnie poprawił sytuację sadowników, ale też producentów wyrobów z jabłek. Cała akcja zbiegła sie w czasie z wielkim wzrostem popularności cydru, którego producenci świetnie wykorzystali hasło akcji. Co najważniejsze - inicjatywa ma charakter uniwersalny, każdy może się z nią identyfikować -  zarówno producenci soków, politycy, jak i lekarze. Nie jest również ograniczona czasowo. Z punktu widzenia ekonomii to hasło idealne – mówi Łukasz Piechowiak, główny ekonomista Bankier.pl.

Akcja #jedzjabłka, zorganizowana przez Puls Biznesu, została uznana wydarzeniem roku przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a pomysłodawca akcji Grzegorz Nawacki nagrodzony statuetką Proton branży Public Relations.

Więcej o akcji #jedzjabłka czytaj na http://weekend.pb.pl/4237463,62304,jedzjablka-ma-juz-rok

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"