Jak mówić o zmianie klimatu, by dotrzeć do ludzi

W dniu dzisiejszym w ramach projektu „Energia odNowa” został opublikowany „Raport o docieraniu z przekazem do grupy docelowej”. Odpowiada on na pytanie jak promować politykę prośrodowiskowa i energetyką odnawialną w Polsce, tak aby motywować ludzi do działania.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Przekonanie ludzi, aby zaangażowali się w działalność prośrodowiskową nie jest łatwym zadaniem. Już samo ograniczenie negatywnie wpływających na środowisko zachowań jest sporym sukcesem. Dokument stworzony przez dr Adriana Wójcika i prof Katarzynę Byrkę przedstawia obecny stan świadomości Polaków, ich postaw i poglądów zarówno wobec technologii wytwarzania energii jak i polityki klimatycznej.

„Przekazujemy Państwu informator o tym, jak skutecznie komunikować informacje z zakresu ekologii i polityki środowiskowej. Jest on skierowany do urzędników i działaczy społecznych zajmujących się ekologią, naukowców, czy w końcu zwykłych ludzi, którzy troszczą się o przyrodę.” – mówi dr Adrian Wójcik, psycholog społeczny, zaangażowany w projekt „Energia odNowa” – „Bazując na najnowszych badaniach prowadzonych w Polsce i na arenie międzynarodowej, chcieliśmy przybliżyć, dlaczego ludzie angażują się lub nie w działania proekologiczne.”

Niestety nawet dobrze przygotowane kampanie społeczne mogą okazać się nieskuteczne i nie przynosić satysfakcjonujących efektów. Mimo dobrze zdefiniowanych problemów środowiskowych, ciężko jest dotrzeć z przekazem do odbiorców, dlatego tak ważny okazuje się sposób komunikacji.

Z raportu wynika, że Polacy pozytywnie odbierają OZE oraz widzą w odnawialnej energii przyszłość energetyczną naszego kraju. Zdecydowanie inną opinię wyrażają na temat konwencjonalnych źródeł energii. Ich zdaniem gaz, ropa naftowa, a przede wszystkim węgiel nie powinny stanowić fundamentu polskiej energetyki. W związku z tym nie należy koncentrować przyszłych działań komunikacyjnych na zmianie i tak już pozytywnego wizerunku OZE.

Dynamiczna zmiana klimatu jest obecnie jednym z największych problemów ekologicznych, stanowiącym duże wyzwanie dla ludzkości. Mimo wielu dowodów potwierdzających występowanie zmiany klimatu, aż ¼ Polaków nie jest w pełni przekonana o zachodzeniu tego zjawiska. Co więcej, aż 42% uważa, że problem zmiany klimatu jest, wykorzystywany przede wszystkim do uzyskania korzyści materialnych przez wielki biznes. Warto więc skupić się między innymi na pokazaniu lokalnych korzyści płynących z wdrażania polityki klimatycznej.

„Dzisiejszy kryzys ekologiczny może zostać rozwiązany tylko poprzez wspólne działanie. Mamy nadzieję, że nasz informator będzie wsparciem przy motywowaniu ludzi do działań prośrodowiskowych.”- dodaje Adrian Wójcik.

Kampania prowadzona przy projekcie „Energia odNowa” będzie skierowana na zmianę postaw ludzi, tak aby zwiększyć częstość zachowań proekologicznych. Na środowisko przyrodnicze wpływa przede wszystkim postępowanie społeczeństwa, a nie to co ludzie myślą.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"