Nowy satelita obejmie zasięgiem cały kontynent

Francuski operator satelitarny Eutelsat i tajski Thaicom porozumiały się w sprawie wspólnego satelity telekomunikacyjnego. Trafi na pozycję orbitalną 119,5° wschód i swoim zasięgiem ma objąć całą Azję. Trafi na orbitę w 2027 roku.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Umowę podpisały spółki zależne obu podmiotów -  Eutelsat Asia PTE i Space Tech Innovation (STI). Porozumienie zakłada, że każda ze stron zobowiązuje się do dzierżawy i utrzymania połowy pojemności satelity. Eutelsat poinformował w komunikacie, że rozszerzy swoje aktywa na orbicie o około 50 Gb/s dodatkowej przepustowości nad Azją, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi telekomunikacyjne w tej części świata.

„Satelita kompatybilny z przyszłą ofertą LEO-GEO”

Eutelsat we wrześniu zamierza zakończyć fuzję z brytyjskim OneWeb, dostawcą internetu satelitarnego. Firma zapewnia, że nowy satelita będzie kompatybilny z jej obecną flotą i przyszłymi usługami.

- Strategiczne partnerstwo z Thaicom w celu wykorzystania pozycji 119,5° wschód, doskonale zlokalizowanej w całym regionie azjatyckim, stanowi wielką szansę dla firmy Eutelsat, jak również innowacyjne podejście inwestycyjne. Jesteśmy przekonani o doświadczeniu Thaicom jako wiodącego operatora satelitarnego w Azji z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży i wiedzą na rynku Azji i Pacyfiku. Ten satelita nowej generacji, w pełni kompatybilny z naszą przyszłą ofertą LEO-GEO, umożliwi Eutelsatowi sprostanie dynamicznemu wzrostowi zapotrzebowania na łączność w regionie - stwierdziła Eva Berneke, CEO Eutelsatu.

Spadające przychody Eutelsatu

Łączne przychody francuskiej firmy w roku finansowym 2022-2023 wyniosły 1,131 mld euro, co oznacza spadek o 1,8 proc. Przychody wideo, które stanowią 62 proc. wszystkich w tym okresie osiągnęły pułap 705 mln euro (spadek o 8,3 proc.). Pocieszeniem dla Eutelsata jest wzrost przychodów z tytułu łączności mobilnej (o 26,8 proc.). Przychody w IV kwartale roku finansowego (od kwietnia do końca czerwca) wyniosły 170 mln euro, (spadek o 9,7 proc. rok do roku).

Przyczyną spadków jest mniejsze zapotrzebowanie na transpondery ze strony nadawców i platform cyfrowych. Platforma Digiturk korzysta już z satelity Eutelsata, tylko tańszego Türksata, natomiast Canal+ Polska zmniejszył liczbę transponderów z ośmiu do sześciu. Negatywnie na wyniki firmy wpływają też sankcje wymierzone w Rosję po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Wcześniej 6,7 proc. przychodów Eutelsatu pochodziło od rosyjskich klientów.

Firma przewiduje powrót do ścieżki wzrostu w roku finansowym 2023-24. Pomóc mają w tym nowe satelity na orbicie, jak Hot Bird 13F i Hot Bird 13G, a także przygotowywana od dawna fuzja z OneWeb, brytyjskim dostawcą internetu satelitarnego. To konkurent Starlinka, który pozwala na korzystanie z szybkiego internetu daleko od światłowodów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"