Gwałtowny spadek widowni tradycyjnej i naziemnej telewizji

Brytyjskie kanały linearne i stacje z naziemnej telewizji cyfrowej zanotowały największy spadek widowni w historii. Z raportu regulatora Ofcom wynika, że trend nie dotyczy już tylko młodych widzów, ale także osób w wieku emerytalnym.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Gwałtowny spadek widowni tradycyjnej i naziemnej telewizji

Raport Media Nations 2023 wykazał, że stacje czołowych nadawców z naziemnej telewizji cyfrowej (BBC, ITV i Channel 4) nie dominują już na telewizorach Brytyjczyków. W 2021 roku 83 proc. badanych deklarowało, że przynajmniej raz w tygodniu korzysta z tradycyjnej telewizji. W 2022 roku odsetek ten spadł do 79 proc.

Widownia wszystkich linearnych kanałów była mniejsza o 12 proc. niż w poprzednim roku i 16 proc.  mniejsza niż przed pandemią. Spadki nie dotyczą tylko młodych widzów. 8 proc. mniej mieszkańców Wielkiej Brytanii powyżej 64 roku życia sięga po klasyczną telewizję w tygodniu, a jej oglądalność spadła w tym przedziale wiekowym o 6 proc. w porównaniu z 2019 rokiem.

Mecz i pogrzeb Elżbiety II najpopularniejsze

Z raportu Ofcom wynika, że średnia długość czasu spędzonego przed telewizorem wyniosła w zeszłym roku 4 godziny 28 minut dziennie. To o 12 proc. mniej niż w 2021 roku. Najpopularniejszą transmisją były mecz ćwierćfinałowy Anglii z Francją w ramach mundialu w Katarze. Przyciągnął przed telewizory 16,1 mln widzów. Uroczystości pogrzebowe królowej Elżbiety II obejrzało 13,2 mln osób. W 2014 roku 2490 transmisji oglądało przynajmniej 4 mln widzów. W 2022 roku to kryterium spełniło tylko 1184 transmisje. Liczba transmisji z ponad 6-milionową widownią spadła w tym okresie z 1172 do 213.

Młodsi odbiorcy zamiast tradycyjnej telewizji preferują treści oferowane w serwisach streamingowych i w mediach społecznościowych. W przedziale wiekowym 4-34 lata oglądalność stacji linearnych spadła o 21 proc. rok do roku. YouTube i Facebook docierają do 91 proc. brytyjskich internautów powyżej 15 roku życia. TikTok jest natomiast najpopularniejszy w grupie wiekowej 15-24 lata. Jej przedstawiciele korzystają z tej aplikacji około godziny dziennie.

BBC One z największym zasięgiem tygodniowym

Zasięg tygodniowy BBC One w zeszłym roku wyniósł 58 proc. To najlepszy wynik spośród linearnych kanałów, ale o 12 proc. słabszy niż w 2017 roku. - Choć od dłuższego czasu widzimy trend spadkowy tradycyjnej telewizji i radia, to rekordowe wyniki osiągają nasze usługi cyfrowe. Liczba użytkowników serwisu streamingowego BBC iPlayer wzrosła o 11 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a w przypadku BBC Sounds wzrost wyniósł 50 proc. Zmienia się sposób w jaki odbiorcy konsumują treści, ale BBC pozostaje na czele. Jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłość - skomentował rzecznik prasowy BBC.  Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że brytyjski nadawca publiczny chce zamknięcia części linearnych stacji w najbliższej dekadzie.

Yih-Choung Teh, dyrektor ds. strategii i badań w Ofcom zauważył, że obecnie odbiorcy mają dostęp do większej liczby kanałów i usług streamingowych niż kiedykolwiek. - Tradycyjni nadawcy odnotowują gwałtowny spadek oglądalności programów na żywo. Dotyczy on także dotychczas lojalnych starszych odbiorców. Seriale i programy informacyjne już nie przyciągają masowej publiczności, jak kiedyś. Publiczne media nadal nie mają sobie równych w łączeniu narodu podczas najważniejszych wydarzeń kulturalnych i sportowych. Stawiają na rozwój cyfrowych usług, aby zaspokoić potrzeby odbiorców - stwierdził.

Z raportu Ofcom wynika, że nieznacznie spadł popyt na usługi SVoD, takie jak Netflix czy Disney+. W pierwszym kwartale 2023 roku 66 proc. ankietowanych stwierdziło, że wykupuje przynajmniej jedną subskrypcję. Rok wcześniej było to 68 proc. Serwisy SVoD wygenerowały w zeszłym roku 3,3 mld funtów przychodów, co oznacza wzrost o 21,5 proc. w porównaniu z 2021 roku. Brytyjski regulator uważa jednak, że penetracja gospodarstw domowych z płatnym streamingiem ustabilizowała się i nie będzie już tak rosnąć w kolejnych latach. Przybywa darmowych treści w modelach AVoD czy FAST.

Szef KRRiT zaniepokojony spadającą popularnością telewizji

Ostatnio przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski zapowiedział, że w ciągu dwóch miesięcy Krajowy Instytut Mediów opublikuje badania dotyczące oglądalności. - Badanie założycielskie pokazuje tendencje, które są obecne w polskich mediach. Po pierwsze zanikająca rola telewizji tradycyjnej, tak zwanej linearnej. Zwłaszcza wśród młodzieży i najmłodszych odbiorców. Ci praktycznie telewizji linearnej już nie oglądają. Jeżeli mówimy o prawdziwych i realnych problemach polskich mediów, a nie alternatywnej rzeczywistości, to jest problem, nad którym ustawodawca powinien się bardzo nachylić. Jeżeli młodzież i osoby najmłodsze w naszym społeczeństwie, nie korzystają z telewizji, z której my korzystamy i korzysta najstarsza część społeczeństwa, to oznacza, że następuje zerwanie więzi pokoleniowej. Służą temu nowe wynalazki. Te, które już się pojawiły i będą rozwijane coraz bardziej – zauważył szef KRRiT.

Z badania The Gauge Polska Nielsena wynika, że w czerwcu br. polscy widzowie najwięcej czasu spędzili przy telewizji satelitarnej (34,5 proc.). Kolejne miejsca zajęły telewizja kablowa (30,4 proc.), telewizja naziemna (23,0 proc.), streaming (6,4 proc.) i inne formy odbioru (5,7 proc.). Liderem w streamingu był YouTube (1,8 proc.). Netflix, który w poprzednim miesiącu zaczął walkę ze współdzieleniem kont miał 1,5 proc. udziału (1,6 proc. w maju). Udział pozostałych serwisów streamingowych wyniósł 3,1 proc.

W czerwcu streaming miał 37,7 proc. udziału w całkowitej oglądalności na ekranie telewizora w Stanach Zjednoczonych. To nowy rekord. Słabiej niż streaming wypadły telewizja kablowa (30,6 proc.), telewizja naziemna i satelitarna (20,8 proc.), a także pozostałe formy odbioru, takie jak IPTV (10,9 proc.). Liderem serwisów streamingowych był YouTube (8,8 proc.). Dalej uplasowały się: Netflix (8,2 proc.), Hulu (3,5 proc.), Amazon Prime Video (3,2 proc.), Disney+ (2,0 proc.), Max (1,3 proc.), Tubi (1,4 proc.), Peacock (1,2 proc.), Paramount+ (1,0 proc.), Roku Channel (1,0 proc.) i Pluto TV (0,9 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"