„Jak pisać o klimacie? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl – Patryka Strzałkowskiego, dyrektorkę Programu Zrównoważonego Rozwoju i Polityki Klimatycznej w Instytucie Spraw Publicznych – dr Paulinę Sobiesiak-Penszko, współzałożycielkę Fundacji Climate Strategies Poland – dr Agnieszkę Liszkę-Dobrowolską oraz główną ekspertkę ds. związanych z liczeniem śladu węglowego, obniżaniem emisji gazów cieplarnianych i dążeniem do zeroemisyjności w Fundacji Climate Strategies Poland – dr Aleksandrę Drewko. Inspiracji i wsparcia merytorycznego dostarczył redaktor serwisu Naukaoklimacie.pl, analityk megatrendów, fizyk jądrowy, dziennikarz i autor książek Marcin Popkiewicz.
Publikacja powstała z myślą nie tylko o dziennikarzach piszących o klimacie, ale o wszystkich przedstawicielach mediów, gdyż obecnie wszystko, co nas otacza, powiązane jest ze zmianami klimatycznymi.

Premiera poradnika odbyła się w piątek, 10 lutego br. w ramach cyklu „Piątki dla klimatu". Na stronie Zielona.Gazeta.pl można bezpłatnie pobrać publikację (link)
Inicjatorzy projektu zachęcają czytelników i czytelniczki do wypełnienia krótkiej ankiety po lekturze poradnika.
– 80 proc. osób w Polsce, a więc ogromna większość naszych czytelników, widzów i słuchaczy, obawia się zmian klimatu – mówi Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny serwisu Zielona.Gazeta.pl. – Dla nich musimy jako media stawać na wysokości zadania i rzetelnie informować o przyczynach oraz rozwiązaniach kryzysu klimatycznego. To właśnie dlatego przygotowaliśmy podręcznik przekazujący podstawową wiedzę, jaką powinni mieć dziennikarze i dziennikarki w każdej redakcji. Ogromną wartością jest to, że w mediach możemy uczyć się od siebie nawzajem. Dlatego teraz wychodzimy do innych zespołów z poradnikiem, ale nie mówimy, że znamy wszystkie odpowiedzi i rozwiązania. Zachęcamy do dialogu i współpracy, aby wspólnie lepiej informować odbiorców o kluczowej kwestii, jaką jest ochrona klimatu i środowiska – wyjaśnia Strzałkowski.

Współtwórcą publikacji jest organizacja Purpose Climate Lab, która od ponad czterech lat inicjuje w Polsce projekty na rzecz podnoszenia świadomości obywateli i liderów opinii w zakresie zmiany klimatu, zanieczyszczenia powietrza czy dezinformacji klimatycznej.
Ekologia leży w DNA Gazeta.pl od początku jej istnienia. Jako pierwszy portal horyzontalny w Polsce Gazeta.pl wyodrębniła dział dedykowany środowisku, dzięki czemu czytelnicy i czytelniczki zyskują jeszcze więcej opartych na wiedzy naukowej treści z zakresu klimatu i środowiska. Dodatkowo, Gazeta.pl nawiązała partnerstwo z Koalicją Klimatyczną i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza oraz dołączyła do globalnej inicjatywy Covering Climate Now (CCNow), zrzeszającej kilkaset tytułów, w tym m.in.: AFP, Bloomberg, Al Jazeera, CBS News, „Libération” i „Die Tageszeitung”. Na łamach portalu i w serwisie Zielona.Gazeta.pl ukazują się liczne publikacje dotyczące zmian klimatu, m.in. w ramach projektów „Nie karm Putina” i „Niewidzialny Park Narodowy”, nagradzanej na świecie inicjatywy „Alarm dla klimatu”, a także stałego cyklu „Piątki dla klimatu”.

Już wcześniej – w trosce o dziennikarskie wypowiedzi – zespół Gazeta.pl przygotował i udostępnił inne poradniki poświęcone językowi oraz schematom narracyjnym. W 2020 r. ukazał się dokument „Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” z informacjami o tym, jak tworzyć komunikaty czy wypowiedzi, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+. Z kolei w 2022 r. Gazeta.pl opublikowała poradnik „Jak pisać o kobietach?” poświęcony m.in. kliszom narracyjnym przypisywanym kobietom, feminatywom i wymagającym zmiany medialnym zwrotom.
Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w styczniu 2023 r. serwisy grupy odwiedziło 18,7 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 689,7 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Moto.pl, Kultura.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl.











