Google testuje reklamy na sprzętach z Android TV i Google TV

Google coraz śmielej eksperymentuje z reklamami na przystawkach i telewizorach z systemami operacyjnymi Android TV i Google TV. Do niedawna banery dotyczyły wyłącznie programów telewizyjnych czy filmów. W ostatnim czasie zaczęły pojawiać się reklamy innych produktów.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Google testuje reklamy na sprzętach z Android TV i Google TV
Reklama samochodu w systemie operacyjnym od Google (fot. Reddit)

Pierwsze reklamy na urządzeniach z Android TV zaczęły pojawiać się w 2020 roku. Były to najczęściej rekomendacje konkretnych aplikacji do streamingu czy produkcji.

W 2021 roku na wybranych rynkach pojawiła się reklama filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni”, krótko przed tym jak produkcja Marvela trafiła do kin.

Z czasem zaczęły pojawiać się także materiały promocyjne niezwiązane z żadnymi filmami czy serialami. W Indiach na urządzeniu z Google TV była to reklama sklepu sprzedającego produkty firmy Apple.

Google idzie w ślady innych firm

Ostatnio użytkownik Reddit (prawdopodobnie z Niemiec) zauważył reklamę samochodu elektrycznego Audi.  Materiał na przystawce Nvidia Shield TV został oznaczony jako „reklama”. Zawierał też slogan promocyjny „Przyszłość już czeka”. Serwisy technologiczne z całego świata podejrzewają, że Google stopniowo testuje reakcję na treści reklamowe.

Do tej pory ograniczanie się przez Google do rekomendacji w jego systemach operacyjnych, było walorem na tle konkurencji. W ostatnim czasie także na polskim rynku inni dostawcy oprogramowania do Smart TV postawili na reklamę. W Polsce materiały promocyjne m.in. serwisów streamingowych HBO Max czy SkyShowtime pojawiały się na przykład w systemach Tizen (Samsung) czy WebOS (LG).

Jeszcze więcej treści reklamowych udostępniają kanały telewizyjne w naziemnej telewizji cyfrowej. Jest to możliwe dzięki HbbTV. Emitel szacuje, że w Polsce jest 1,3 mln aktywnych urządzeń z telewizją hybrydową. Odbiorcom z telewizorami HbbTV podłączonymi do internetu wyświetlane są banery z treściami promującymi dane marki. To na przykład spoty wideo czy quizy. W ten sposób na kanałach TVN, TVP i Polsatu promowały się m.in. Samsung, Crunchips, Coca Cola, Netto, Vectra, Oyakata, Oponeo.pl i Netto. Niektórych liczba treści promocyjnych tak irytuje, że w ogóle wyłączają funkcję HbbTV.

Choć atutem  pierwszych lat streamingu była niewielka liczba reklam w serwisach streamingowych, to powoli to się zmienia. Na wybranych rynkach tańsze plany z reklamami wprowadził Netflix. Także Disney+ i HBO Max można wykupywać taniej w Stanach Zjednoczonych w przypadku pakietu z treściami reklamowymi.

150 mln urządzeń z Android TV i Google TV

Podczas targów CES, które zakończyły się w styczniu w Las Vegas, koncern Google podał aktualną liczbę urządzeń z systemami operacyjnymi Android TV i Google TV. Takich telewizorów i przystawek jest na świecie 150 mln. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 40 mln.

Wzrost stał się możliwy dzięki rosnącej liczbie producentów sprzętów, którzy instalują systemy Google na swoich urządzeniach. Obecnie korzystanie z oprogramowania jest możliwe nie tylko na Google Chromecast 4.0 z Google TV i przystawkach Mi Box, ale także na telewizorach Philips, Xiaomi, Panasonic, Sony i TCL, który wcześniej sprzedał sprzęty z systemem Roku.

W ostatnim czasie na nowszych urządzeniach z Android TV, Google zaczął udostępniać aktualizację. Wprowadza ona m.in. funkcję profile użytkowników, znaną z nowszego systemu Google TV. Jeśli z danego telewizora korzysta więcej niż jedna osoba, to po wyborze danego profilu, będą wyświetlać się powiadomienia dla konkretnego użytkownika, a nie wszystkich mieszkańców domu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"