W jaki sposób inwestor może takie uprawnienia odpowiednio posprawdzać?Istnieją Izby przynależności zawodowej, jak choćby Izba Inżynierów Budownictwa, czy Izba Architektów. Każdy członek takiej izby ma przydzielony numer uprawnień. Dodatkowo osoby uprawnione np. do projektowania posiadają dokumenty potwierdzające swoje kompetencje (decyzja o stwierdzeniu przygotowania zawodowego).Uznajmy, że wchodzimy w etap wykończenia domu w stanie surowym. Wydaje się, że tu obowiązuje już pełna dowolność w kwestii doboru kolejności ekip i prac. Chociaż doświadczenie tych, którzy budowę mają już są sobą pewnie podpowiadałoby, że wcale tak nie jest. Które prace należy w sztywny sposób ustawić w kolejności, a w przypadku których sekwencja nie ma znaczenia i nie wpływa na efekt końcowy?Na tym etapie zupełnej dowolności jeszcze nie ma. Są prace, które najlepiej wykonać w pewnej ustalonej kolejności – warto tak je tak zaplanować, żeby następny krok nie zniszczył wcześniejszego. Jak choćby położenie instalacji. Najpierw się je rozprowadza, a dopiero potem tynkuje ściany. Rozsądne jest zrobienie w pierwszej kolejności instalacji sanitarnych, a potem elektrycznych, bo kablem łatwiej ominąć rury, niż odwrotnie. Co jeszcze? Dobrze jest wykonać najpierw tynki, a potem wylewki, co pozwoli nam uniknąć żmudnego zdrapywania tynku z podłóg. Grzejniki zawieszamy już po pomalowaniu ścian, schody drewniane montujemy także już po malowaniu.Budowę domu rozpoczyna się od kwestii formalnych. Oficjalne zamknięcie budowy również wiąże się z jakimiś formalnościami?Niestety tak. Trzeba zgłosić zakończenie budowy. Użytkowanie nowego budynku można zacząć, jeśli w okresie 21 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy urząd nie przedstawi zastrzeżeń lub uwag. Taka procedura dotyczy obiektów, wobec których nie jest wymagane pozwolenie na użytkowanie, a jedynie zgłoszenie zakończenia robót budowlanych. Informacja taka zawarta jest w decyzji pozwolenia na budowę. Pozwolenie na użytkowanie budynku jest bardziej sformalizowanym trybem, w związku z czym obowiązkowe są odbiór i wizyta na budowie urzędnika z nadzoru budowlanego oraz wydanie decyzji administracyjnej w sprawie pozwolenia na użytkowanie. Trzeba pamiętać, że potwierdzenie z urzędu o możliwości użytkowania domu, niezbędne jest przy zameldowaniu, nadaniu numeru budynku, wpisaniu nieruchomości do ksiąg wieczystych i obniżeniu opłat za energię elektryczną z taryfy budowlanej na mieszkaniową. Ponadto w przypadku niektórych kredytów bankowych, takie urzędowe potwierdzenie może przyczynić się do obniżenia stopy procentowej od momentu wpisu w księdze wieczystej.Dziękuję,Malwina Wrotniak, Bankier.pl

Więcej informacji: Projekty domów LIPIŃSCY DOMYWarto zobaczyć: rekuperacja, hurtownia wentylacyjna, rekuperatory przeciwprądowe, system wentylacji, gruntowy wymiennik ciepła, przewody elastyczne, place zabaw, auta z usa, opinie o firmach











