Jak zostać pilotem?

Może chcesz latać dla przyjemności, a może wiążesz z tym swoją przyszłość zawodową – w każdym przypadku przed Tobą cykl szkoleń teoretycznych i praktycznych, kolejne stopnie uprawnień i licencji. Eksperci Akademii Lotniczej UnitedSky szczegółowo wyjaśniają, jak przebiega krok, po kroku proces szkolenia – od podstaw, aż do Kapitana w liniach lotniczych.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

LATANIE DO CELÓW PRYWATNYCH

Pierwszym stopniem licencji jest PPL(A) – Private Pilot Licence (Aeroplane). Do licencji niezbędne są badania lekarskie 2 klasy, które musisz przejść najpóźniej przed pierwszym lotem. Szkolenie teoretyczne składa się z wykładów m.in. z prawa lotniczego, zasad lotu, nawigacji, meteorologii, łączności, ogólnej wiedzy o budowie samolotu. Po 100 godzinach kursu zdajesz egzamin wewnętrzny w naszej Akademii, którego zaliczenie pozwala Ci przystąpić do części praktycznej. Ten etap to minimum 45 godzin lotów: 35 z instruktorem oraz 10 samodzielnie, bazą do szkolenia praktycznego jest lotnisko w Babicach. Całość zajmuje w sezonie 6 – 8 tygodni. Po nabyciu odpowiednich umiejętności czeka Cię egzamin państwowy w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC). Dodatkowo możesz (nie musisz) zdać egzamin z języka angielskiego ICAO. Egzamin jest prosty, składa się z trzech części: rozumienie ze słuchu, rozmowa z egzaminatorem oraz opis przedstawionych ilustracji.

Licencja PPL(A) upoważnia do samodzielnych lotów VFR (Visual Flight Rules) – w dobrych warunkach z bardzo dobrą widocznością. Do Twojej dyspozycji jest polskie niebo, a jeśli w licencji masz wpis o zdanym egzaminie z języka angielskiego – również zagraniczne. Latać możesz w celach turystycznych, zabierając rodzinę lub znajomych, korzystając ze wszystkich lotnisk – od małych sportowych, po duże komunikacyjne.” – wyjaśnia Paweł Jóźko, pilot, instruktor Akademii Lotniczej UnitedSky

LATANIE NOCĄ

Zdobycie licencji VFR NOC wymaga 5 godzin szkolenia teoretycznego oraz 5 godzin lotów. Pozornie nie jest ona potrzebna, jeżeli planujesz latać tylko w dzień. Może się jednak niespodziewanie okazać konieczna, np. gdy opóźni Ci się lot i będzie konieczność odbycia jego części już po ciemku. Po kursie otrzymasz wpis do licencji o dodatkowych uprawnieniach do latania w nocy.

SAMOLOTY WIELOSILNIKOWE

Szkolenie teoretyczne MEP(L) – Multi Engine Piston (Land) zajmuje 7 godzin, a kolejne 6 godzin spędzisz za sterami. Ten etap również zakończysz egzaminem państwowym w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

LATANIE W WARUNKACH OGRANICZONEJ WIDOCZNOŚCI

Dzięki uprawnieniom do lotów według wskazań przyrządów IR(A) – Instrument Rating (Aeroplane) nie musisz czekać na doskonałą pogodę do lotu, możesz polecieć również w ograniczonych warunkach metrologicznych. To szkolenie, podobnie jak PPL(A), składa się z części teoretycznej i praktycznej – wszystkie poruszane wcześniej tematy zostaną rozszerzone. Praktyka w tym przypadku to aż 50 godzin lotów szkoleniowych, z czego 35 spędzisz w certyfikowanym symulatorze, a 15 godzin za sterami jednosilnikowego samolotu posiadającego zestaw przyrządów do lotów IFR – Instrument Fly Rules. W przypadku samolotów wielosilnikowych w symulatorze spędzisz 5 godzin więcej. Podczas szkolenia udoskonalisz techniki odczytu i interpretacji wskazań przyrządów oraz wykorzystania urządzeń w nawigacji według stacji naziemnych i systemu GPS. Na koniec czeka Cię egzamin, a jeśli robisz cały zawodowy pakiet szkoleń jest to egzamin łączony: CPL(A), IR(A) i MEP(L).

PILOT ZAWODOWY

Aby latać zarobkowo, musisz zrobić licencję CPL(A) – Commercial Pilot Licence (Aeroplane). Aby ubiegać się o licencję CPL(A) musisz mieć 200 godzin nalotu, w tym 100 godzin jako PIC – Pilot in Command (Pilot Dowódca). Na tym etapie będą już potrzebne badania lekarskie najwyższej – 1 klasy. Czeka Cię 108 godzin nauki stacjonarnej oraz 551 godzin nauki samodzielnej w systemie e-learningowym. Tematyka jest podobna, jak na wcześniejszych etapach, jednak zakres wymaganej wiedzy znacznie bardziej obszerny. Praktyka składa się z co najmniej 10 godzin lotu samolotami jednosilnikowymi, 5 samolotami wielosilnikowymi oraz 5 godzin BIFM – Basic Instrument Flight Module (latanie według wskazań przyrządów w ograniczonej widoczności). Zdany pozytywnie egzamin z – bagatela – 13 przedmiotów teoretycznych, uprawnia do uzyskania licencji CPL(A) + ATPL(A) Frozen. Aby aplikować do linii, które latają w załogach wieloosobowych, niezbędny będzie jeszcze kurs MCC.

WIĘKSZA ZAŁOGA

Szkolenie MCC – Multi Crew Co-operation składające się z 25 godzin teorii oraz 20 godzin zajęć praktycznych ma na celu nauczenie Cię odpowiedniej komunikacji i koordynacji działań w czasie normalnego lotu i w sytuacjach awaryjnych. Po szkoleniu otrzymasz certyfikat, który będzie niezbędny, aby ubiegać się o licencję pilota samolotu liniowego.

PAN/PANI KAPITAN

Uprawnienia CPL(A) + ATPL(A) Frozen oraz ukończone szkolenie MCC dają Ci już możliwość aplikowania do linii lotniczych, gdzie po szkoleniu TR – Type Rating dedykowanym dla konkretnego typu samolotu zostaniesz Pierwszym Oficerem. Praktyka w liniach lotniczych powoduje „odmrożenie” ATPL(A) Frozen (masz na to 7 lat od zdania egzaminów) i oznacza, że możesz zostać Kapitanem/Panią Kapitan w lotnictwie komunikacyjnym. „Wszystkie szkolenia – od podstaw do profesjonalnej licencji, w zależności od zaangażowania i poświęcanego czasu, zajmą Ci 12 – 18 miesięcy. Rekordzista, który poświęcił się w stu procentach nauce latania, został pilotem zawodowym już po 10 miesiącach!” – podsumowuje Paweł Jóźko.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?