Jaki jest rynek telewizyjny i telekomunikacyjny w Polsce? - raportPBS DGA

80 proc. respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7proc. zna usługę wideo na żądanie (VOD), zaś najpopularniejsząprzepustowością łącza internetowego jest 512 kbit/s, z któregokorzysta 37 proc. badanych.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Zdecydowana większość respondentów - 75,6 proc. gospodarstw,odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej.Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5proc. gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego zdostępnych operatorów platform cyfrowych. Badania wskazują, że 44,2proc. respondentów zna możliwości oferowane przez telewizjęcyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakościąobrazu i dźwięku (53,7 proc.) oraz różnorodnością kanałów (35,5proc.).

Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tymmożliwość nagrywania (15,8 proc.) i zatrzymywania programów (8,8proc.) oraz Video On Demand (7 proc.). Jednocześnie około 16%respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali onigotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszącychokoło 30 zł miesięcznie.

Badanie wykazało, że z telefonu stacjonarnego korzysta 70 proc.badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4proc.) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadkokorzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefoniistacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie,najczęściej wybierali pocztę głosową (39 proc.), a w dalszejkolejności identyfikację numeru przychodzącego (26 proc.), biuronumerów (26 proc.) oraz blokadę połączeń wychodzących na określonenumery (25 proc.). Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciulat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymipowodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56 proc.) orazpojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora(24 proc.).

Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51 proc.) posiadadostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest512 kbit/s (37,1 proc.) i jest ona uznawana przez większośćużytkowników (58 proc.) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat14 proc. gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu.Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanychweźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9 proc.) i przepustowośćłącza (71,5 proc.). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającyminajwiększe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54proc.) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20 proc.).

Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietamiusług (49,1 proc.), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowaneprzez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca częśćosób badanych (44 proc.) zadeklarowała zainteresowanie pakietemczterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługętelefonu komórkowego.

Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała Vectrę jakofirmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27 proc.badanych kojarzyło tego operatora z jedną usługą, z dwiema - 24proc., natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem itelefonią 17 proc.. Wśród atrybutów, z którymi respondencinajczęściej kojarzyli Vectrę, na pierwszym miejscu znalazła sięlokalność marki - 40,8 proc. osób zwróciło na tę cechę uwagę.Respondenci postrzegają również Vectrę jako markę przyjazną - 22,9proc. oraz nowoczesną - 23 proc..

Głównym celem tego przeprowadzonego w 2007 roku badania był opiszachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych,telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem,jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym.

W ramach badania firmy PBS/DGA przeprowadzono 920 wywiadów w 34miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnymbadaniu zmierzono także znajomość marki operatora w kilkudziesięciumiastach Polski, w których jego usługi są dostępne.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski