Poprawa jakości powietrza w polskich miastach wymaga innowacyjności

Zwiększanie wydatków na działania związane z ochroną środowiska nie rozwiązuje problemu złej jakości powietrza w miastach. Konieczne jest m.in. długofalowe planowanie, a także poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań - wynika z opublikowanego w czwartek raportu PwC.

pp / pap
pp / pap
Udostępnij artykuł:
Poprawa jakości powietrza w polskich miastach wymaga innowacyjności
fot. materiały prasowe

W dokumencie „Walka o lepsze powietrze. Polskie metropolie w obliczu zagrożeń ekologicznych i uciążliwości ruchu drogowego” zwrócono uwagę, że w 2016 roku na działania związane z ochroną środowiska 12 metropolii wydało ponad 2,5 mld zł. Jednak autorzy analizy oceniają, że konieczna jest zmiana sposobu myślenia i długofalowe planowanie, a także poszukiwanie śmielszych, innowacyjnych rozwiązań oraz współpraca wszystkich zainteresowanych stron.

Rozwój polskich metropolii

„Stan środowiska naturalnego to tylko jeden z wielkich problemów w rozwoju polskich metropolii. Ze względu na złożoność problemu, nie da się go rozwiązać bez rzeczywistej, długofalowej współpracy w ramach całych obszarów metropolitalnych, współpracy z rządem i wszystkimi interesariuszami, strategicznego planowania i sięgania po innowacje społeczne oraz narzędzia inteligentnego rozwoju miast” – podkreśla główny doradca ekonomiczny PwC prof. Witold Orłowski.

PwC przypomina, że w 12 metropoliach Polski żyje ponad 16 mln osób, co stanowi ponad 42 proc. mieszkańców naszego kraju. Ogólny stan środowiska w polskich metropoliach na tle innych miast europejskich jest niezadowalający, a wynika to przede wszystkim z zanieczyszczenia powietrza spowodowanego nadmiernym ruchem drogowym i spalaniem „brudnego” paliwa w piecach - oceniono.

Jak zaznaczają eksperci PwC, jednym z istotnych elementów poprawy tego stanu rzeczy, obok inwestycji w proekologiczny transport i odpowiednią infrastrukturę, jest także edukacja mieszkańców w zakresie działań minimalizujących negatywny wpływ na środowisko.

Coraz więcej samochodów

Jedną z ważniejszych przyczyn pogarszającego się stanu powietrza w Polsce jest dynamicznie rosnąca ilość samochodów. Liczba zarejestrowanych aut w polskich metropoliach wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatnich 14 lat. Ponad 70 proc. wszystkich samochodów to pojazdy 10-letnie i starsze. Obecnie nie funkcjonują w Polsce skuteczne zachęty do zakupu samochodów spełniających nowoczesne normy - zaznaczono w raporcie.

W dokumencie przytoczono również przykłady pokazujące jak miasta walczą z zanieczyszczeniem powietrza. Łódź i Wrocław zainwestowały np. w programy wymiany i modernizacji instalacji grzewczych, które często są w bardzo złym stanie, a także poprawę stanu budynków mieszkalnych, przede wszystkim polegająca na ich ociepleniu. Z kolei w Katowicach podjęto decyzję o wykorzystaniu dronów do badania składu chemicznego dymu z kominów.

Szczecin postawił na zazielenienie przestrzeni miejskiej. W Krakowie przeprowadzany jest konkurs na innowacyjne sposoby zwalczania smogu, dzięki któremu przetestowano już m.in. ścianki z mchów, antysmogowe obrazy, czy sieć smogowych czujników - wymienia PwC.

Wiele miast coraz więcej środków przeznacza na inwestycje w transport alternatywny. Na przykład w Warszawie funkcjonuje jeden z największych systemów wypożyczalni rowerów miejskich w Europie. Do dyspozycji jest ponad 5 tys. rowerów, w tym elektryczne, dziecięce i tandemy. Z kolei w Białymstoku powstał pierwszy system miejskich rowerów wykraczający poza granice metropolii. Podobne działania podejmują też inne miasta. Poznań uruchomił kolej aglomeracyjną. Podobne sieci dobrze funkcjonują również w Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi i Krakowie. Natomiast Rzeszów prowadzi prace nad projektem, którego efektem ma być wprowadzenie w pełni autonomicznych, elektrycznych pojazdów. Jest to rozwiązanie unikatowe w skali europejskiej - ocenia PwC.

Ekologiczny transport publiczny

Transport publiczny też może być proekologiczny - przekonują twórcy raportu podając przykład władz górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii, które podpisały porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, dzięki któremu do 2023 roku w metropolii może pojawić się nawet 300 elektrycznych autobusów. Natomiast w Warszawie do 2020 roku ma być dodatkowo ok. 130 takich pojazdów.

Eksperci PwC w raporcie zwrócili także uwagę na rolę strategicznego, długofalowego planowania działań, które umożliwia zrównoważony rozwój.(PAP)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+