„Biedronka postanowiła uczcić długi weekend i miesiąc trzeźwości w kościele promocją zachęcająca do upijania się” - napisał w czwartek Jan Śpiewak na X (dawniej: Twitter). „Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nie ma wątpliwości, że takie promocje to przestępstwa w świetle polskiego prawa dlatego składamy zawiadomienie” - dodał.
Do tweeta dołączył screen, z którego wynika, że w dniach 11-12 sierpnia przy zakupie 12 piw klient może dostać kolejne 12 gratis (promocja dotyczy posiadaczy karty Moja Biedronka, a limit dzienny to 24 pojedyncze butelki)

Jak wyjaśnia Śpiewak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, zawiadomienie dotyczy złamania zakazu określonego w art. 13¹ ust. 5 Ustawy o wychowani w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten stanowi, że „zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że (…) nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu”.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-dziala-alkohol-korzysci-wady-piwo-wodka,7169498329516161a ##
KCPU w swoim oświadczeniu z kwietnia stwierdziło, że „proponowanie zakupu większej ilości napojów alkoholowych w celu uzyskania korzystniejszej ceny jest zachęcaniem do nadmiernego spożycia alkoholu”, co stanowi złamanie powyższego zakazu.
Wtedy dziennikarka i promotorka zdrowego żywienia Katarzyna Bosacka na Instagramie odniosła się do podobnej promocji Biedronki. „Ej, Biedronka, zdaje się, że w Polsce obowiązuje zakaz promocji alkoholu? Prawda Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom KCPU? Może, droga Biedronko, zajęlibyście się promocją warzyw i owoców? Kupisz 12 jabłek lub marchewek, 12 dostaniesz gratis?” - pytała.

Biedronka: reklama piwa wyjątkiem od zakazu reklamy alkoholu
Podobne zarzuty pojawiły się przed promocją na tegoroczną majówkę, gdzie też oferowano 12 piw gratis przy zakupie 12. - Sieć Biedronka zawsze stosuje się do obowiązujących w Polsce przepisów prawa. Co do zasady reklama piwa stanowi wyjątek ustawowy od zakazu reklamy alkoholu, jest zatem dozwolona z zachowaniem określonych wymagań. Materiały reklamowe Biedronki poddawane są kontroli pod kątem prawnym i spełniają niezbędne wymogi zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - podkreśliła sieć w komunikacie przesłanym wówczas serwisowi portalspozywczy.pl.
Teraz Biedronka podkreśla inne strony promocji. - W promocyjnej ofercie znajdują się także piwa bezalkoholowe, które stanowią znaczny jej udział. Podkreślić należy również, że promocja jest limitowana. Dodatkowo warto wspomnieć o specjalnych rabatogodzinach, dzięki którym klienci będą mogli skorzystać z wyjątkowych ofert, w wydłużonych dla ich wygody godzinach otwarcia sklepów - zaznacza w odpowiedzi na prośbę o komentarz do słów Śpiewaka Marta Walkiewicz, kupiec w sieci Biedronka, odpowiedzialna za ofertę piw.

Jak niedawno pisaliśmy, prokuratura odmówiła wszczęcia dochodzenia w sprawie reklam piwa Tyskie na Kanale Sportowym, nie dopatrując się „znamion czynu zabronionego”. Zawiadomienie, dotyczące podejrzenia ustawy antyalkoholowej, również złożył Śpiewak. Aktywista w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiedział, że zainteresuje problemem ministra sprawiedliwości.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podstawowy-koszyk-zakupow-kosztuje-juz-ponad-300-zl-najtansza-siecia-znow-auchan,7169495560177281a ##
W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe sieci Biedronka zwiększyły się o 23,1 proc. do 5,47 mld euro, a w złotych wzrost wyniósł 20,3 proc. Na koniec czerwca sieć liczyła 3 432 sklepy, w br. ma zostać otworzonych 130-150 nowych, a ok. 350 wyremontowanych.











