Joanna Pilcicka: skupiamy się na większej kontroli kosztów

Rozmowa z Joanną Pilcicką, prezesem Mediów Regionalnych.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

Robert Stępowski: Obserwując pierwsze miesiące tego rokuchyba możecie być zadowoleni ze swoich wyników.Joanna Pilcicka: Biorąc pod uwagę fakt, że spadekcałego rynku reklamy w I kwartale bieżącego roku wyniósł 11%(źródło CR Media), a w prasie - 22%, to rzeczywiście wypadamy nieźle. Jako Media Regionalne po pierwszym kwartale osiągnęliśmywzrost przychodów reklamowych o 4% w stosunku do analogicznegookresu roku ubiegłego. Odnotowujemy także dużą, bo ponad 200%dynamikę wzrostu przychodów z Internetu. Początek roku jest takżepomyślny dla sprzedaży egzemplarzowej. W wyniku działańaktywizujących sprzedaż, takich jak loterie mieszkaniowe, "Atlaswiedzy o Polsce i świece", kolekcję filmów 3D po pierwszychczterech miesiącach udało nam się zwiększyć sprzedaż o 1,4% wobecroku ubiegłego.

Ale kwiecień już macie gorszy od pierwszych trzechmiesięcy.Kwiecień był już gorszy w reklamie, ale wciąż jeszcze na poziomieubiegłorocznym.

A jak Pani myśli, jaki będzie trend w kolejnychmiesiącach?Przygotowując tegoroczny budżet, jeszcze przed kryzysem,spodziewaliśmy się wyższych wzrostów. W ostatnich latachstworzyliśmy wiele nowych produktów takich jaki bezpłatne tygodniki"Teraz", portale społecznościowe Moje Miasto, portale regionalne iinne, które generują nowe przychody i wykazują dużą dynamikęrozwoju. Dzisiaj skupiamy się na większej kontroli kosztów, abyzbliżyć się do zaplanowanego wyniku, ale w taki sposób, aby nieosłabić pozycji dzienników, jak i nowych produktów.

Więc tradycyjnie ograniczenie zatrudnienia i cięcia wpromocji?Restrukturyzacja zatrudnienia jest najtrudniejszą i najbardziejbolesną reakcją na kryzys. Szczególnie w naszym przypadku, kiedydysponujemy niewielkimi zespołami i sporo zainwestowaliśmy w rozwójkompetencji w obszarze nowych mediów.W grupie mamy zarówno oddziały, które są w stanie skorygować kosztydo poziomu rekompensującego spadek przychodów bez redukcjizatrudnienia, jak i takie, w których nie udaje się uniknąćzwolnień.

Co zatem z innymi kosztami?Poszukujemy tańszego papieru, zredukowaliśmy nieco zawartośćnaszego dodatku telewizyjnego, poważnie ograniczyliśmy kosztyadministracyjne tak w regionach jak i w centrali. Ograniczamy doniezbędnego minimum zatrudnienie nowych osób, wstrzymaliśmy takżepodwyżki płac. Zrezygnowaliśmy z usług PAP, stawiając na lokalnośćnaszych dzienników. Ograniczyliśmy nieznacznie koszty marketingu,ale bez szkody dla zaplanowanych działań aktywizujących sprzedaż.Nasza najważniejsza tegoroczna inwestycja, czyli budowa drukarni wZielonej Górze jest kontynuowana.

Czy są obszary, w których nie szukaliścieoszczędności?Staramy się realizować oszczędności w sposób planowany iodpowiedzialny. Szczególnie staramy się chronić nowe produkty, wtym internet.

Nie tniecie, a inwestujecie w rozwójinternetu?Obecnie trwa rekrutacja community managerów do naszych portalispołecznościowych MM Moje Miasto, które dynamicznie się rozwijają.Ponadto zatrudniamy specjalistów do sprzedaży reklamy Onlinezarówno w regionach, jak i w Warszawie.Jesteście zadowoleni z przychodów internetu?Wzrost przychodów za pierwsze cztery miesiące tego roku wyniósłponad 200%. Bardzo dużą dynamikę wzrostu uzyskujemy na portalachspołecznościowych MM Moje Miasto, nieco mniejszą - w przypadkuportali regionalnych. Dużo uwagi chcemy poświęcać edukowaniuklientów reklamowych w zakresie naszych nowych produktów.

Nie ma problemów z wypłacalnością niektórych klientów,albo czy reklamodawcy nie proszą o przedłużone terminypłatności?Jeszcze nie zaobserwowaliśmy takiego zjawiska, chociaż klienci sąbardziej wstrzemięźliwi jeśli chodzi o zlecenia. Natomiast pierwszeniepokojące sygnały płyną od kolporterów. Stanowi to duży problemdla wszystkich wydawców.

A w którym momencie kryzysu Pani zdaniem obecnie sięznajdujemy?Z moich doświadczeń wynika, że rynki regionalne reagowały często zpewnym opóźnieniem na kryzys i nieco później odrabiały straty.Sądzę, że lato będzie trudne, a jesienią życzyłabym sobie choćbylekkiego odbicia.

Jakieś akwizycje na ten rok...?Byliśmy bardzo zainteresowani kupnem "Gazety Olsztyńskiej". Mamnadzieję, że w przyszłości, w bardziej sprzyjającychokolicznościach wrócimy do tematu. Obecnie nie planujemy innychprzejęć. Koncentrujemy się na rozwoju naszych dzienników orazproduktów, które zbudowaliśmy w ostatnich latach.

Nie przejęliście także tygodników "Życia Warszawy",których Presspublika się dopiero co pozbyła.Presspublica i Media Regionalne to dwie osobne firmy. Presspublikapodjęła decyzję w sprawie tygodników i z mojego punktu widzeniajest ona bardzo naturalnym rozwiązaniem. Nie staraliśmy się o ichprzejęcie.

Myśli Pani, że dojdzie kiedyś do połączeniarywalizujących ze sobą na lokalnym rynku Mediów Regionalnych iPolskapresse?Po pierwsze, Media Regionalne i Polskapresse są w dużej mierzekomplementarne na rynku. Po drugie, na przeszkodzie stojąobowiązujące przepisy antymonopolowe. Po trzecie - Mecom jestzadowolony zarówno z naszych wyników, jak też z rozwoju nowychprzedsięwzięć.

Jaka przyszłość czeka prasę lokalną iregionalną?Tendencje światowe, czyli spadek czytelnictwa prasy i ekspansjaInternetu, nas też dotyczą. Sądzę, że wraz ze wzrostem dostępnościszerokopasmowego Internetu w regionach będziemy obserwowaćpogłębianie się tych zjawisk. Tradycyjne wydawnictwa i dzienniki napewno będą musiały zmieniać formułę funkcjonowania. Silną stronąprasy regionalnej jest to, że najlepiej zaspokajają potrzebylokalnych społeczności w dziedzinie informacji dziennikarskiej irynkowej. Ważne jest, abyśmy kontynuując rozwój dzienników,tworzyli nowoczesne platformy komunikacji z naszymi odbiorcami iklientami.

Robert Stępowski
Autor artykułu:
Robert Stępowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online