Rada Reklamy zajmie się antyunijną kampanią z żarówką Polskich Elektrowni

Do Rady Reklamy wpłynęła skarga na kampanię Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie, poświęconą strukturze kosztów produkcji energii elektrycznej w Polsce.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Rada Reklamy zajmie się antyunijną kampanią z żarówką Polskich Elektrowni
Billboard z kampanii Polskich Elektrowni, fot. screen z Twittera

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, skarga dotyczy wprowadzenia konsumentów w błąd i naruszeń pkt. 8, 10, 20, 33-36 Kodeksu.Etyki Reklamy.

Punkty te dotyczą kolejno: nadużycia zaufania lub wykorzystanie braku w wiedzy  odbiorcy (pkt.8), wprowadzania w błąd odbiorcy (pkt.10), nie udokumentowania danych prezentowanych w reklamie (pkt. 20). W skardze reklamodawcy zarzuca się też nieprzestrzeganie regulacji reklamy ekologicznej. Punkt 33. wskazuje, że taka reklama nie może "naruszać społecznego zaufania do prawidłowo realizowanych działań podejmowanych w zakresie ochrony środowiska naturalnego".

Kolejne punkty mówią o wprowadzaniu w błąd obiorów w zakresie ochrony środowiska i zgodności informacji z "właściwościami reklamowanego produktu"

Skargę wniosła osoba prywatna.

- Aktualnie skarga jest w procesie weryfikacji u arbitra-referenta - przekazała nam Lucyna Pruska z biura Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Kampania Polskich Elektrowni szeroko krytykowana

Rozpoczęta w styczniu kampania krytykowana jest za antyunijny i wybiórczy przekaz oraz brak przedstawienia pełnego obrazu kosztów, jakie składają się na rachunek za prąd. Zasięg kampanii obejmuje nośniki zewnętrzne, telewizję i digital. Kampanię w ramach Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie zainicjowały państwowe firmy Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie, Enea Połaniec, PGE GiEK i PGNiG Termika. 

Reklamy z kampanii Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie podkreślają, że polityka klimatyczna UE równa się wysokie ceny energii elektrycznej. Na reklamach umieszczono grafikę z żarówką, w której 60 proc. stanowi flaga Unii Europejskiej.

Uruchomiono też serwis internetowy Polskielektrownie.com.pl, na którym zapewniono, że celem akcji jest „poinformowanie społeczeństwa, jaka jest struktura kosztów produkcji prądu w Polsce oraz jaki wpływ na podwyżki cen energii ma polityka klimatyczna Unii Europejskiej”.

Informacje zawarte w treści plakatu z żarówką dementuje Komisja Europejska w Polsce. - Polityka unijna nie jest odpowiedzialna za 60 proc. Twojego rachunku za prąd. Przeciwnie, znaczna część tego rachunku składa się z kosztów przesyłu, podatków krajowych i innych opłat - skomentowała na Twitterze Komisja Europejska.

Kampanię krytykuje również Greenpeace, który przekształcił jeden z plakatów kampanii w centrum Warszawy. "Nie da się go także obronić w kontekście braku ambicji polskiego sektora energetycznego do przeprowadzenia transformacji. W ostatnich latach inwestycje w odnawialne źródła energii były marginalne" - argumentują aktywiści klimatyczni.

Sfinansowana przez państwowe firmy kampania, w której winą za wzrost kosztów produkcji energii elektrycznej obarczono głównie regulacje unijne, została wymyślona w Ministerstwie Aktywów Państwowych, a jej koszt to ok. 12,4 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online