Kampania edukacyjna Ministerstwa Zdrowia - M 45+

Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło wdrażanie programu edukacyjnego M45+. Kampania skierowana do mężczyzn powyżej 45. roku życia dotyczy profilaktyki nowotworów układu moczowo–płciowego, (prostaty, nerki i  pęcherza moczowego). Partnerem projektu jest Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej–Curie. Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Dane epidemiologiczne wskazują, że schorzenia układu moczowo-płciowego są istotnym problemem społecznym. Populacja mężczyzn w wieku 45+ liczy ponad 6,9 mln osób. W 2008 roku na nowotwory układu moczowo-płciowego  zachorowało 15276 mężczyzn, co stanowiło 23% wszystkich nowych przypadków zachorowań. Ponad 1/3 tych zachorowań wystąpiła u mężczyzn wcześnie tj. w  wieku 45-64 lat. Badania wykazują tendencję wzrostową zachorowalności i umieralności na nowotwory złośliwe układu moczowo-płciowego. Według danych wykrywalność nowotworów, w tym nowotworów układu moczowo-płciowego następuje w zaawansowanym stadium choroby, co zmniejsza szansę na wyleczenie. „Znajomość czynników zwiększających zagrożenie nowotworami urologicznymi oraz świadomość wczesnych objawów tych chorób w populacji aktywnych zawodowo mężczyzn nie jest zbyt wysoka, co potwierdziły badania świadomościowe przeprowadzone w ramach programu M45+. Mamy zatem wiele do zrobienia w zakresie edukacji społecznej.” – zauważa dr Iwona Skoneczna, onkolog z COI.

„W opinii wielu mężczyzn dbanie o swoje zdrowie i poddawanie się badaniom zwłaszcza urologicznym jest krępujące, chcemy, aby Panowie zrozumieli i uwierzyli, że profilaktyka wzmacnia męskość. Ważnym elementem edukacji onkologicznej jest atmosfera i forma, w jakiej przekazywane są informacje. Nie chodzi o to, aby kogokolwiek straszyć, pouczać lub moralizować, lecz o życzliwą rozmowę wskazującą różne drogi do dbania o swoje zdrowie i życie. Dlatego każde ze spotkań edukacyjnych zarówno dla mężczyzn, jak i lekarzy zaopatrzone jest w moduł psychoonkologiczny.” – mówi mgr Mariola Kosowicz, Kierownik Zakładu Psychoonkologii COI.” 

Kampania zainicjowana przez Ministerstwo Zdrowia i Centrum Onkologii Instytut im. Marii Skłodowskiej- Curie w Warszawie ma na celu poprawę stanu wiedzy oraz podniesienie świadomości społecznej dotyczącej znaczenia profilaktyki w zakresie wczesnego wykrywania chorób nowotworowych układu moczowo-płciowego u mężczyzn. Wdrożenie programu profilaktycznego ukierunkowane jest w szczególności na pracowników wykonujących zawody o podwyższonym prawdopodobieństwie zachorowania na te choroby – osoby zatrudnione w przemyśle: metalurgicznym, koksowniczym, hutniczym, gumowym, chemicznym oraz paliwowo-energetycznym.  Zgodnie z założeniem projektu zostaną przeprowadzone szkolenia dla lekarzy, w ramach których planowane jest przeszkolenie 6 000 specjalistów podstawowej opieki zdrowotnej, medycyny pracy i urologów w zakresie przyczyn zachorowalności, objawów, związków przyczynowo-skutkowych z czynnikami zawodowymi oraz nowoczesnych metod leczenia. Równolegle prowadzone są spotkania edukacyjne dla mężczyzn powyżej 45. roku pracujących w zawodach o podwyższonym stopniu ryzyka. Od dnia 1 lipca realizowana jest kampania społeczna obejmująca emisję spotów reklamowych w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, radiowych oraz reklamy prasowe. W Dniu Ojca uruchomiony został profil kampanii na Facebook’u – Zadbaj o swojego tatę. Program kampanii przewiduje również działania edukacyjne i informacyjne skierowane do mediów. 

„Kampania M45+ to pierwszy tego typu projekt skierowany do mężczyzn mający na celu podniesienie świadomości ryzyka zachorowania na nowotwory układu moczowo- płciowego, a w efekcie prowadzący do ograniczenia zachorowalności i umieralności z powodu tych chorób. Zależy nam na skłonieniu mężczyzn do zainteresowania się swoim zdrowiem i stylem życia – mówi Pani Anna Kamińska, Dyrektor Departamentu Polityki Zdrowotnej w  Ministerstwie Zdrowia. 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"