Kampania „Obejmij mnie szczepieniem” wywołuje strach – spot do zmiany (wideo)

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do skargi zarzucającej reklamie wykorzystywanej w kampanii „Obejmij mnie szczepieniem” wywoływanie lęku u odbiorców. Spot zachęcał rodziców do szczepienia dzieci, przede wszystkim przeciw zakażeniom pneumokokowym i rotawirusowym.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Wykorzystywany w ubiegłorocznej kampanii „Obejmij mnie szczepieniem” spot telewizyjny, którego dotyczyła skarga otrzymana przez Komisję Etyki Reklamy, pokazuje przytulny pokój dziecięcy przybierający w pewnym momencie wygląd sali szpitalnej, a następnie prezentowany ponownie w tej pierwszej konwencji. Obrazom towarzyszy informacja o zagrożeniu, jakim są dla dzieci choroby wywołane przez pneumokoki i rotawirusy, oraz możliwości zapobiegnięciu im przez odpowiednie szczepienia. „Jak można reklamować szczepionkę bez podania podstawowych informacji, producenta, skutków ubocznych? Czy szczepionki nie podlegają takim ograniczeniom reklamowym jak leki? Czy producentowi można straszyć śmiercią dziecka?” – pytał autor protestu.

Na podstawie skargi reklamie postawiono zarzuty motywowania do zakupu produktu przez wykorzystywanie zdarzeń losowych i wywoływanie lęku lub poczucia strachu oraz sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej. Odpowiedzialna za tę kampanię firma GlaxoSmithKline broniła się, twierdząc, że akcja – podobnie jak inne część prowadzonych przez nią od dłuższego czasu działań – ma charakter informacyjno-edukacyjny i nie promuje żadnego konkretnego produktu. Przedsiębiorstwo zwracało uwagę, że celem przekazu jest budowanie świadomości realnego zagrożenia chorobami zakaźnymi i możliwości wczesnej ochrony dziecka przez szczepienia. Jednocześnie GlaxoSmithKline poinformowało, że pracując nad kampanią, zasięgało zarówno opinii ekspertów medycznych, jak i rodziców, a ostateczna kreacja reklamy, skupiająca się na fakcie, że choroba dziecka wiąże się z dużym stresem i obciążeniem dla rodziców, została uznana za wyważoną i pozbawioną elementów sugerujących zagrożenie dla życia dziecka. Firma podkreślała również, że spot zwraca uwagę na obciążenie psychiczne rodziców związane z zachorowaniem dziecka i pobytem w szpitalu, zachęcając ich – przez pokazanie lekarza – do kontaktu z pediatrą.

Komisja Etyki Reklamy nie zgodziła się sugestiami GlaxoSmithKline, że kontrowersyjny przekaz nie jest reklamą, uznając, że chociaż ma on na celu propagowanie pożądanych społecznie zachowań, to jednocześnie jest związany z promocją reklamodawcy i przedmiotu jego działalności. Instytucja zwróciła uwagę, że spot posługuje się dramatycznym przykładem rodziców, którzy bawią się z dzieckiem w domu, po czym pokazana jest scena wynoszenia dziecięcego łóżeczka z pokoju i gaszenia lampy, a następnie przedstawiono scenę w szpitalu. Komisja oceniła, że takie zestawienie może wywoływać u odbiorców poczucie strachu, a tym samym narusza kodeks reklamowy. W konsekwencji instytucja wezwała GlaxoSmithKline do usunięcia z przekazu tych elementów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"