KBR na europejskiej konferencji badaczy mediów

Komitet Badań Radiowych zaprezentował badanie Radio Track podczas tegorocznej konferencji Europen Media Research Organizations, w czasie której spotkali się przedstawiciele instytutów oraz organizacji zajmujących się badaniem mediów z całej Europy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

KBR przedstawił metodologię badania Radio Track, która jest unikalna na skalę Europy, łączy bowiem aż trzy techniki badawcze – wywiady telefoniczne (CATI), samodzielnie wypełniane dzienniczki papierowe (PAPI) oraz dzienniczki elektroniczne (CAWI). Radio Track ma jedną z największych prób wśród tego typu badań w Europie – 84 tysiące przypadków rocznie. Przedstawiliśmy również doświadczenia związane z wprowadzeniem do wywiadów telefonicznych komórek oraz zwiększenia tej części próby. 

Konferencja pozwoliła też na porównanie badania Radio Track z innym pomiarami radia w Europie. Henriette Hoffmann i Christine Korch zaprezentowały badanie radia w Niemczech. Jest to badanie cykliczne, prowadzone metodą wywiadów telefonicznych, próba wynosi 65 tysięcy osób. Jeszcze do ubiegłego roku dane prezentowane były dla dni poniedziałek-sobota łącznie, a osobno dla niedziel. Dopiero rok temu nastąpiła zmiana, ale nadal nie są prezentowane wyniki dla poszczególnych dni powszednich, które stanowią grupę, osobno publikowane są tylko wyniki dla sobót i dla niedziel.

Emmanuelle Le Goff i Julie Terrade przedstawiły francuski odpowiednik badania Radio Track. Próba w tym badaniu wynosi 123 tysiące osób (przy 65 mln mieszkańców kraju), ale nie jest ono realizowane w wakacje (w Polsce w zaledwie kilkanaście dni nie są prowadzone wywiady telefoniczne). Okazuje się, że Francuzom bardzo dużo problemów sprawia realizacja wywiadów na telefony komórkowe – respons (czyli liczba udanych wywiadów) jest dużo niższy niż w przypadku telefonów stacjonarnych. Zupełnie inaczej niż w Polsce – statystycznie respondenci chętniej zgadzają się na wywiady, gdy dzwoni się do nich na telefony komórkowe, niż na stacjonarne. 

Z kolei Hiszpanie właśnie włączyli do swoich badań telefonicznych (nie tylko radiowych) telefony komórkowe (w Polsce wywiady na komórki w badaniu Radio Track realizowane są od 2009 roku). Proporcje w Hiszpanii są takie, jak w naszym badaniu – 70 proc. to wywiady na stacjonarne, pozostałe – na komórki. 

W wielu krajach Europy prowadzone są badania analogiczne do polskiego Badania Internetowego Audytorium Radia (BInAR), które prezentuje zwyczaje w słuchaniu stacji on-line (kolejna edycja zostanie opublikowana latem br.). Tego typu pomiary prowadzone są w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, we Francji natomiast pytania o słuchanie kanałów w sieci włączono do kwestionariusza badania radia.

Podczas konferencji zaprezentowano też m.in. innowacyjny sposób badania outdooru w Wielkiej Brytanii, zmiany metodologii w badaniach prasy w Belgii i Rumunii oraz norweską próbę wprowadzenia systemu GRP do prasy. 

EMRO Conference odbyło się w dniach 22-24 maja w Krakowie (co roku gospodarzem konferencji jest inny kraj członkowski). Wzięło w niej udział ponad 60 osób z 19 krajów, w tym siedem z Polski, reprezentujących Komitet Badań Radiowych, Millward Brown SMG/KRC, Nielsen Audience Measurement, ZKDP, PBC i PBI.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online