Kick-backi nie ograniczają konkurencji. UOKiK bez zastrzeżeń wobec biur reklamy TVP, Polsatu i TVN

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach postępowania wyjaśniającego nie dopatrzył się u Polsat Media, TVN Media i biura reklamy Telewizji Polskiej działań ograniczających konkurencję. Postępowanie dotyczyło tzw. kick-backów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Postępowanie wyjaśniające Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczyło rabatów stosowanych przez Polsat Media, TVN Media i biuro reklamy Telewizji Polskiej. Regulator pod lupę wziął przede wszystkim tzw. kick-backi, czyli rabaty progresywno-obrotowe (AVB, Agency Volume Bonus), które boker reklamowy wypłaca domowi mediowemu lub reklamodawcy za osiągnięcie w danym okresie celu sprzedażowego lub realizację innych warunków określonych w umowie.

Sprawdzono, czy kick-backi mogą skłaniać domy mediowe do skoncentrowania zamówień lub wydatków u konkretnych brokerów, tym samym zniekształcając decyzje dotyczące budżetów reklamowych.

- Przeprowadzona analiza nie wykazała jednak takich tendencji. Domy mediowe przy wyborze brokera kierują się dopasowaniem mediów do potrzeb kampanii i grupy docelowej klienta. Ustalono również, że nie występują na rynku istotne bariery, które uniemożliwiałyby nadawcom zmianę brokera - wyliczono w komunikacie UOKiK.

- Celem postępowania była weryfikacja, czy stosowane przez te podmioty rabaty mogą przyczyniać się do zamknięcia rynku usług brokerskich w zakresie sprzedaży reklamy telewizyjnej. Bardzo gruntownie przeanalizowaliśmy sytuację rynkową i widzimy, iż kick-backi są obecnie pewnym standardem stosowanym przez uczestników rynku, który nie ogranicza konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami - komentuje prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-upc-polska-play-polaczenie-fuzja-internet-nie-dziala-problemy-techniczne-wypowiedzenie-rozwiazanie-umowy,7169468157331073a ##

W komunikacie zaznaczono, że prezes UOKiK nie wyklucza przeprowadzenia w przyszłości analizy systemów rabatowych stosowanych w innych segmentach rynku reklamy, m.in. cyfrowej, prasowej czy radiowej.

TVN Media i Polsat Media z ponad 2 mld zł obrotów

Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. wartość polskiego rynku reklamy telewizyjnej wyniosła 2,21 mld zł, o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Więcej wydano tylko w internecie, który wyprzedził pod tym względem telewizję na początku ub.r. Z kolei w trzecim kwartale reklama telewizyjna urosła o 5,8 proc.

Biura reklamy TVN, Polsatu i TVN zajmują się nie tylko sprzedażą oferty reklamowej stacji ze swoich firm, lecz także kanałów mniejszych nadawców. TVN Media obsługuje w tym zakresie m.in. Canal+ Polska, ViacomCBS, Disneya i Red Carpet Group, a Polsat Media - m.in. Telewizję Puls, Kino Polska TV, BBC i Sony Pictures Television. W ub.r. TVN Media wypracował 2,06 mld zł przychodów, a Polsat Media - 2,08 mld.

Biuro reklamy TVP ma dużo mniej zewnętrznych klientów i nie działa jako osobna spółka. Cała Telewizja Polska w ub.r. zwiększyła przychody o 9,5 proc. do 3,56 mld zł. Wpływy z reklam i sponsoringu wyniosły 845 mln zł, o 0,5 mln zł więcej niż rok wcześniej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"