Kluby piłkarskiej Ekstraklasy z 375 mln zł wpływów, Legia zdecydowanym liderem przed Lechem i Wisłą

Według raportu firmy doradczej Deloitte w 2014 roku przychody Legii Warszawa po raz pierwszy przekroczyły 100 milionów złotych. Polskie kluby zarabiają najwięcej na działalności komercyjnej, a najmniej na sprzedaży biletów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Legia Warszawa była w ub.r. (podobnie jak rok wcześniej) zdecydowanym liderem Ekstraklasy pod względem przychodów, które osiągnęły poziom 101,5 mln zł. Oznacza to wzrost rok do roku o 7 proc. Drugą pozycję obronił też Lech Poznań, który w ub.r. zwiększył przychody o 4 proc. zamykając rok kwotą 44,6 mln zł. Awans z piątego na trzecie miejsce zanotowała Wisła Kraków z przychodami w wysokości 26,7 mln zł i spadkiem rok do roku o 2 proc.

Łączne przychody klubów grających w Ekstraklasie wyniosły w ub.r. 375 mln zł, a 13 z 16 poprawiło swoje wyniki finansowe. - Po raz czwarty w naszym zestawieniu warszawski klub jest niezaprzeczalnym liderem. Póki co żaden z pozostałych klubów pod względem przychodów nie ma nawet szans, by się do niego zbliżyć. Przychody Legii są większe niż trzech następnych klubów razem wziętych - podkreśla Marcin Diakonowicz, partner w dziale audytu, Lider Sports Business Group Poland, Deloitte - Ten znakomity wynik jest zasługą dobrze rozwiniętych przychodów komercyjnych, które stanowią największą grupę wpływów klubu. Awans do fazy grupowej europejskich rozgrywek, jak również wygranie swojej grupy w Lidze Europy dodatkowo pozytywnie wpłynęły na wysokość uzyskanych przychodów w roku 2014 - zaznacza Diakonowicz, dodając jednocześnie, że obaj obecni liderzy zestawienia mają perspektywy na dalszą poprawę swoich wyników finansowych w sezonie 2015/2016. Legia stoi bowiem przed szansą występów w fazie grupowej Ligi Europy, natomiast Lech Poznań będzie walczył o grę w Lidze Mistrzów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ruszaja-rozgrywki-pilkarskiej-ekstraklasy-bedzie-nowy-magazyn-ekstraklasa-po-godzinach ##

grafika

W porównaniu z poprzednią edycją raportu w zasadzie nie zmieniła się struktura przychodów piłkarskich klubów w Polsce, choć zaszły w niej drobne zmiany. Nadal podstawowe źródło finansowania pochodzi z działalności komercyjnej (46 proc. w porównaniu z 50 proc. w 2013 r.). Opłaty z transmisji telewizyjnych stanowią obecnie 35 proc. przychodów całej Ekstraklasy (31 proc. w 2013 r.), a na niezmienionym poziomie 19 proc. pozostają przychody uzyskiwane w dniu rozgrywania meczu ze sprzedaży biletów, usług gastronomicznych i innych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nadawcy-za-prawa-do-ekstraklasy-zaplaca-co-najmniej-600-mln-zl ##

Analitycy Deloitte zwracają też uwagę na pozytywną tendencję zmierzającą do ustabilizowania finansów klubów naszej Ekstraklasy. Chodzi o stosunek wypłacanych wynagrodzeń do osiąganych przychodów. W porównaniu z rokiem 2013 spadł on z 76 do 72 proc. Najniższy wskaźnik zanotowały GKS Bełchatów (51 proc.) i Legia Warszawa (52 proc.), choć na przeciwnym biegunie znalazły się kluby, w których więcej przeznacza się na płace dla zawodników i pracowników niż wynoszą przychody z działalności sportowej - tak jest między innymi w Piaście Gliwice (115 proc.), Górniku Zabrze (120 proc.) oraz Koronie Kielce (129 proc.).

grafika

Z danych wynika, że polskiej Ekstraklasie pod względem finansowym wciąż daleko nie tylko do największych lig światowych, ale także do tych średniej wielkości, które funkcjonują w Europie. Nasza liga z przychodami na poziomie 90 mln euro nie może się równać na przykład z ligą holenderską (439 mln euro), belgijską (284 mln euro) czy austriacką (161 mln euro).

Jednym z czynników mających wpływ na przychody polskich klubów jest frekwencja na stadionach. Pod tym względem w Ekstraklasie na tle Europy nie jest najlepiej. Polskie stadiony według szacunków są zapełnione w trakcie spotkań na poziomie 41 proc., podczas gdy w wypadku Premier League współczynnik ten wynosi 96 proc., w wypadku niemieckiej Bundesligi 90 proc., a hiszpańskiej La Liga 65 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/frekwencja-na-stadionach-ekstraklasy-wzrosla-o-trzy-czwarte-w-sezonie-2014-2015-rozgrywki-ogladalo-2-5-mln-osob ##

- Pozytywnie na liczbę kibiców na stadionach i związane z tym przychody może wpłynąć wzmocnienie wizerunku klubów i meczy jako bezpiecznych, dzięki czemu mecz byłby alternatywą na spędzenie wolnego czasu dla całych rodzin - podkreśla Aleksandra Stanek-Kowalczyk, starszy menedżer w zespole Deloitte ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej. - Co prawda jak pokazuje badanie przeprowadzone przez MillwardBrown rozgrywki Ekstraklasy są postrzegane jako przestrzeń do wzmacniania więzi społecznych i integracji, w tym okazji do męskich spotkań (72 proc.) oraz wspólnych przeżyć (69 proc.), ale też wciąż budzą negatywne emocje związane z korupcją i układami (48 proc.) oraz brakiem bezpieczeństwa (42 proc.).

Diakonowicz zwraca z kolei uwagę na fakt, że wpływ na kondycję finansową polskich klubów ma nie tylko liczba kibiców obecnych na meczach. - Przed polskimi klubami niezmiennie stoi zadanie przyciągnięcia większej liczby widzów na stadiony. Jednak możliwość generowania większych przychodów nie wynika tylko z wyższej frekwencji, ale także m.in. z infrastruktury gastronomicznej, stref i loży dla klientów biznesowych. Zmniejszanie dystansu do mniejszych lig europejskich będzie niemożliwe również bez gry w fazie grupowej europejskich rozgrywek - podsumowuje Diakonowicz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"