KO przegrywa na YouTube i omija Kanał Zero. Ekspert: Niezrozumiały bojkot

Politycy Koalicji Obywatelskiej są poza czołówką wyświetleń na YouTube, dominują tam ci z Prawa i Sprawiedliwości. Partia Donalda Tuska jako jedyna z liczących się ugrupowań sejmowych nie publikuje także filmów w Kanale Zero. –Prawica, odkąd jest w opozycji, dużo mocniej zaczęła inwestować w kanały youtubowe – mówi ekspert od wizerunku politycznego Mateusz Sabat. A decyzję KO ws. Kanału Zero ocenia jako "niezrozumiały bojkot".

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
KO przegrywa na YouTube i omija Kanał Zero. Ekspert: Niezrozumiały bojkot
Donald Tusk i Dariusz Matecki

Profil na X Emocje w sieci, bazując na danych od Instytutu Monitorowania Mediów, przedstawił ranking polityków na YouTube pod względem liczby wyświetleń w sierpniu br. Na pierwszym miejscu jest poseł Dariusz Matecki z Prawa i Sprawiedliwości - 13,6 mln wyświetleń. Jego kanał Prawicowy Internet ma prawie 350 tys. subskrybentów.

Drugie miejsce przypadło Janowi Kanthakowi - kolejnemu posłowi PiS (8 mln odsłon, 133 tys. subskrypcji). Na podium znajdziemy także Patryka Jakiego, którego kanał uzyskał 7,5 mln wyświetleń, a może pochwalić się liczbą ponad 296 tys. obserwujących.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dariusz Matecki: Masowa migracja młodych Ukraińców? Ukraina wypuszcza 18-22 latków!

Gdzie politycy KO?

Na kolejnych miejscach są także m.in. Sebastian Kaleta (7,3 mln odsłon), Michał Woś (6 mln) czy Jacek Ozdoba (5,5 mln). W czołowej "15" są głównie przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości lub Konfederacji. Nie znajdziemy ani jednego polityka Koalicji Obywatelskiej. Najlepszy z nich — premier Donald Tusk - znajduje się dopiero na 16. miejscu - 1 mln wyświetleń.

Dziennikarz Tomasz Lis skomentował ten ranking tak: "Politycy strony demokratycznej nawet w mediach społecznych są miażdżeni przez tych z opozycji. A przecież to najłatwiejsza i najmniej pracochłonna forma aktywności. Słyszałem o jakichś planach rebrandingu KO. Ok. Ale ja sugerowałbym po prostu ruszenie d*** i zabranie się do roboty."

Mateusz Sabat, specjalista od marketingu politycznego, CEO firmy Big Data 4 Leaders, zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że ranking sierpniowy dotyczący YouTube'a jest podobny do zestawień z innych platform.

– Po porażce Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich mieliśmy kilka tygodni mocnej dominacji polityków prawicowych i konserwatywnych w mediach społecznościowych. Nie tylko na YouTube, ale też na innych platformach — nawet na Instagramie, kojarzonym raczej z wielkomiejską, liberalną publicznością - mówi Sabat.

Tak prawicowy politycy przejmują internet w Polsce

Jego zdaniem w przypadku YouTube’a ważny jest także inny czynnik. – Prawica, odkąd jest w opozycji, dużo mocniej zaczęła inwestować w podobne kanały. Konfederacja od dawna jest w nich aktywna, bo nie miała przez długi czas dostępu do mediów tradycyjnych i w tym czasie nie próżnowali. Budowali swoją widoczność między innymi na YouTube czy na TikToku, czyli kanałach opartych o dłuższe lub krótsze wideo.

Rozmówca przypomina również, że często politycy znajdujący się w opozycji i walczący o władzę, są bardziej chętni do tego, żeby sięgać po innowacje w komunikacji z potencjalnymi wyborcami.

– W USA kampania Donalda Trumpa zyskała przewagę między innymi dzięki jego szerokiej obecności na YouTube - głównie na kanałach innych twórców - w roli gościa podcasterów. Dla porównania Kamala Harris unikała dłuższych, pogłębionych wywiadów tego typu – wskazuje Sabat.

W maju opisywaliśmy, jak internet jest obecnie zdominowany przez zwolenników prawicy. Są aktywniejsi od lewicowców, tworzą więcej kont w social mediach, kanałów na YouTube: generalnie są dużo bardziej zaangażowani. Od tego czasu wiele się nie zmieniło - także w Polsce, gdzie obserwujemy rosnącą popularność kont prawicowych.

Mateusz Sabat podkreśla, że prawica w YouTube’a po prostu inwestuje. – Niektórzy politycy mają swoje kanały, a inni pojawiają się także u prawicowych influencerów czy w podcastach kierowanych do ogólnej publiczności. Do tego mamy Kanał Zero, który jest "prawicujący", jednak to prawica w wydaniu bardziej soft niż Prawo i Sprawiedliwość, nie mówiąc już o Grzegorzu Braunie. Projekt Stanowskiego z uwagi na swoje zasięgi pozwala zapraszanym tam politykom prawicowym budować swoją popularność — potem użytkownicy szukają ich na YouTube na innych kanałach.

KO a Kanał Zero

Jak informowaliśmy, od końca czerwca w Kanale Zero wszystkie ugrupowania polityczne mają możliwość raz w tygodniu publikować swoje nagrania z udziałem najważniejszych polityków. Mogą komentować wszelkie wydarzenia, problemy.

Do środy 10 września pojawiło się 35 filmów, z czego 11 od Prawa i Sprawiedliwości, 10 od Konfederacji, osiem od Polski 2050, trzy od Partii Razem, dwa od Polskiego Stronnictwa Ludowego i jedno nagranie od Lewicy.

Koalicja Obywatelska nie udostępniła dotąd w kanale Krzysztofa Stanowskiego ani jednego materiału z tego cyklu. Wysłaliśmy pytania do biura prasowego Platformy Obywatelskiej w tej sprawie, ale do momentu publikacji tego artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

– Ktoś podjął świadomą decyzję, żeby się tam nie pojawiać. Uważam osobiście, że to błąd. W obecnym pejzażu medialno-internetowym świat jest tak pofragmentowany, że nie ma takich mediów, które docierają absolutnie do wszystkich i strategia bojkotu nie sprawdza się. Być może w latach 90. miałoby to sens, gdy dominowała telewizja i ktoś chciał wykonać pokazowy gest i np. nie przyjść na debatę – wskazuje nasz rozmówca.

I dodaje: - Dziś świat medialny i odbiorcy są podzieleni na wiele miejsc, grup, środowisk. W Kanale Zero na pewno dominują użytkownicy o poglądach prawicowych czy liberalnych gospodarczo, ale to tym bardziej uważam, że Koalicja Obywatelska powinna się tam pojawiać i zaproponować jakąś świadomą strategię.

Rozmawiamy w okresie, gdy doszło do przekroczenia naszych granic przez rosyjskie drony. – Bezprecedensowa sytuacja, idealna by politycy KO zareagowali i wypuścili także materiał w Kanale Zero. Akurat myślę, że tematyka bezpieczeństwa bardzo interesuje fanów projektu Krzysztofa Stanowskiego, co pokazałoby zaangażowanie ugrupowania w docieraniu do innych grup odbiorców. Można także wypuszczać wyraziste, zaczepne tematy odnosząc się do krytyki, jaka pojawia się wobec KO w Kanale Zero – wskazuje Mateusz Sabat.

Zdaniem eksperta politycy KO mogliby korzystać z rozpoznawalności kanału Stanowskiego, wchodzić z nim w konfrontacje. – Bojkoty są niezrozumiałe. Jeszcze do jakiegoś stopnia rozumiem jeśli jakiś polityk KO nie chce iść do Republiki, ale w tym przypadku wygląda to bardziej jak obrażanie się na wyborców czy odbiorców tego kanału, a nie na samo medium.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online