Tuż przed zakończeniem 2022 roku Łukasz Religa, niezależny wydawca Portalu Kujawskiego z Bydgoszczy, napisał skargę do UOKiK, wskazując na nierówne warunki na rynku lokalnych mediów: inne dla niezależnych wydawców, inne – dla tych, za którymi stoją samorządy z pieniędzmi i reklamami.
Jeszcze nie przebrzmiały echa jego protestu przeciw nierównościom, a Religa już informował, że nie wytrzymał konkurencji z bydgoskim samorządem i musi od lutego – po dekadzie nieprzerwanej działalności - zawiesić wydawanie portalu. Sprawa dotyczy wprawdzie internetowego medium, jednak dobrze obrazuje także to, co dzieje się na rynku lokalnych mediów drukowanych.
Tygodniki lokalne znikają w sieci
W ostatnich miesiącach z rynku zniknęło kilka niezależnych tygodników z tradycjami, jak choćby „Czas Chojnic”, „Gazeta Jędrzejowska”, a także ostatnio wydawane od 65 lat „Nowiny Jeleniogórskie” (w 2013 Gazeta Roku w konkursie SGL Local Press). Powód zawsze ten sam: trudna sytuacja na rynku.

– Sytuacja mediów lokalnych z jednej strony jest trudna, bo rosnące koszty i kurcząca się sieć dystrybucyjna powodują problemy ze zbilansowaniem wydawnictw, z drugiej jednak wymusza na nas błyskawiczną adaptację do zmieniającej się rzeczywistości – ocenia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Andrzej Andrysiak, szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych. To Stowarzyszenie nie tylko skupia mniejszych wydawców, lecz także monitoruje sytuację na rynku. - I to jest negatywny aspekt. Wojna w Ukrainie, inflacja, rosnące koszty, brak rąk do pracy - to problemy dotykające większość wydawnictw w Polsce - dodaje Andrysiak.
Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę także na drugą stronę, pozytywną: - Wydawcy walcząc o utrzymanie pozycji na rynku, rozwijają subskrypcje, inwestują w narzędzia cyfrowe i zdobywają nowych użytkowników w sieci. Liczba unikalnych użytkowników portali skupionych w sieci reklamowej Tygodnik Lokalny Stowarzyszenia Gazet Lokalnych przekracza 10 mln miesięcznie, a przecież to część rynku lokalnego.

Polska Press zamyka, ale nie zwalnia
Trudności związane z sytuacją gospodarczą to jedno, drugą barierą jest wspierane przez prawie wszystkie siły polityczne upolitycznienie przestrzeni publicznej na poziomie lokalnym - ocenia nasz rozmówca. - Samorządy inwestują we własne media propagandowe, bez żenady i kontroli wydają na nie publiczne pieniądze, a partie polityczne z premedytacją nie zauważają problemu, bo na dole robią to przecież ich ludzie. Problem w tym, że wolnych mediów trzeba bronić nie tylko w Warszawie, ale też w Chrzanowie, Trzebnicy, Zakopanem, Słupcy czy Radomsku - zauważa Andrzej Andrysiak.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-prasy-magazynow-ktore-tytuly-zniknely-z-rynku,7169726406822017a ##
Zdawałoby się, że problemy dotykają wyłącznie małych, niezależnych wydawców lokalnych tygodników, ale nic bardziej mylnego. Wydająca jeszcze niedawno ponad 100 takich tygodników Polska Press Grupa w ubiegłym roku miała ich już 94, a wraz z końcem 2022 roku zamknęła kilkadziesiąt z nich. Ile dokładnie? Tego wydawca - kilkukrotnie pytany - nie chce nam zdradzić. Jednak z naszych ustaleń wynika, że jest grubo ponad 30. - W Wielkopolsce z końcem roku zniknęło 90 proc. takich wydawnictw - informuje nas anonimowo jeden z dziennikarzy Polska Press z tego regionu.

Zniknęły z papieru i przeniosły się do internetu m.in. „Fakty Jasielskie”, "Nowiny Podlaskie”, „Panorama Kłodzka” czy „Nowiny Sokólskie”. - Analizując obecną sytuację rynkową w segmencie tygodników drukowanych, dedykowany zespół specjalistów Polska Press Grupy poddał analizie 94 tytuły wydawane dotychczas w różnych regionach Polski. Głównymi parametrami ocenianymi przez wydawcę były zasięgi periodyków, poziom zwrotów egzemplarzy oraz parametry biznesowe każdego tygodnika. W ramach tego procesu przebudowano portfel tygodników lokalnych Polska Press Grupy w taki sposób, że zwiększone zostały ich zasięgi, unowocześnione layouty, a w wielu przypadkach rozbudowano ich objętość - przyznaje w rozmowie z nami Wojciech Paczyński, rzecznik prasowy wydawcy.
Jak zapewnia jednak Paczyński, w związku z likwidacją drukowanych tytułów ukazujących się co tydzień nikt nie straci pracy w lokalnych redakcjach.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawnictwa-ratuszowe-za-darmo-nieuczciwa-konkurencja-uokik-skarga,7169721642666113a ##
- Wprowadzone modyfikacje w cyklach wydawniczych to zmiana jakościowa, która nie jest związana z żadnymi działaniami w obszarze zatrudnienia - informuje portal Wirtualnemedia.pl rzecznik prasowy Polska Press.
Polska Press w liczbach
W ub.r. Polska Press w ujęciu jednostkowym zanotowała wzrost przychodów z 313,96 do 314,47 mln zł, a przy spadku dotacji i ponad 20 mln zł odpisów miało 30,81 mln zł straty netto, wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej. Wpływy koncernu ze sprzedaży gazet zmalały z 91,57 do 78,4 mln zł, w tej drugiej kwocie 10,37 mln zł osiągnięto w ramach grupy kapitałowej Orlenu. To kolejny mocno spadkowy rok, w 2019 r. przychody w tym zakresie sięgnęły 106,82 mln zł.

Firma wydaje 20 dzienników regionalnych („Nową Trybunę Opolską” poprzez spółkę zależną Pro Media), 108 tygodników lokalnych (15 z nich ukazuje się samodzielnie) i cztery dodatki telewizyjne. Z kolei sprzedaż pozostałych produktów przyniosła jej w ub.r. 13,15 mln zł, wobec 12,88 mln zł rok wcześniej.











