Koniec reklam politycznych na Facebooku i Instagramie. Przyczyną przepisy unijne

Koncern Meta Platforms, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zapowiedział w piątek, że od października br. nie będzie pozwalał na publikację politycznych, wyborczych i społecznych reklam w Unii Europejskiej. Jest to odpowiedź na nowe unijne regulacje w tym obszarze.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Koniec reklam politycznych na Facebooku i Instagramie. Przyczyną przepisy unijne
Foto: eastnews / unsplash

Jak napisała w oświadczeniu Meta Platforms, polityczne reklamy na Facebooku i innych platformach koncernu zostaną wycofane w związku ze zbyt restrykcyjnymi przepisami rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (TTPA). Według Mety przyjęte przez Parlament Europejski i Radę UE przepisy, które mają wejść w życie od 10 października, wprowadzają „niewykonalne wymogi i niepewność prawną”.

Meta Platforms odpowiada na dyrektywę TTPA

„TTPA ograniczy możliwości reklamodawców w zakresie dotarcia do odbiorców i sprawi, że odbiorcy będą widzieć mniej istotne treści” – oświadczyła Meta, deklarując jednak, że decyzja nie wpłynie na możliwość dyskusji i zamieszczania politycznych treści przez polityków i innych użytkowników.

Koncern zaznaczył, że nie jest jedynym, który podjął takie decyzje, wskazując na Google’a, który w ub.r. również zapowiedział odejście od reklam politycznych w UE.

Krytykowane przez Metę rozporządzenie zostało przyjęte w marcu 2024 r. i jest próbą zharmonizowania przepisów w UE dotyczących technik targetowania reklam wyborczych do poszczególnych grup odbiorców.

Firmy takie jak Meta wykorzystują do tego dane i metadane użytkowników, co ma sprawić, że reklama dotrze do ludzi, którzy są nią zainteresowani. Nowe przepisy mają ustanowić szereg warunków, pod którymi targetowanie byłoby dozwolone, a także zwiększyć przejrzystość na temat pochodzenia i finansowania reklam

W pierwszym kwartale 2025 roku Meta Platforms wypracowała w Europie 9,53 mld dolarów przychodów reklamowych, wobec 8,33 mld rok wcześniej. Łączne wpływy koncernu poszły w górę rok do roku o 16 proc. do 42,31 mld dolarów, a zysk netto sięgnął 16,6 mld dolarów, mimo że strata operacyjna pionu obejmującego metawersum i gogle do VR znów przekroczyła 4 mld dol.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem