Porozumienie, które ma obowiązywać trzy lata, muszą jeszcze zaakceptować władze oraz członkowie WGA. Związek zawodowy reprezentuje 11,5 tys. scenarzystów pracujących przy produkcjach filmowych i telewizyjnych.
Wypracowana umowa zapewnia "znaczne korzyści dla scenarzystów i ich ochronę" - poinformował w komunikacie zespół WGA, który negocjował umowę z AMPTP, związkiem największych producentów branży. "Osiągnęliśmy wstępne porozumienie" - brzmiało z kolei oświadczenie AMPTP.
“ [Porozumienie] było możliwe dzięki trwałej solidarności członków WGA i niezwykłemu wsparciu naszego siostrzanego związku [aktorów - przyp.], który wspólnie z nami protestował przez ponad 146 dni” - informuje gildia scenarzystów.
"Możemy powiedzieć z wielką dumą, że ta umowa jest wyjątkowa - z istotnymi zyskami i ochroną dla scenarzystów w każdym sektorze członkostwa" - przekazał komitet negocjacyjny gildii WGA w oświadczeniu związku.

Szczegóły porozumienia mają zostać przedstawione niebawem.
Strajk od maja
Scenarzyści zaczęli strajkować 2 maja, gdy w martwym punkcie utknęły negocjacje dotyczące wynagrodzeń, liczby zatrudnionych scenarzystów, wykorzystania sztucznej inteligencji i systemu honorariów za produkcje wyświetlane na platformach streamingowych.

Od połowy lipca trwa też strajk aktorów zrzeszonych w związku zawodowym SAG-AFTRA. Podwójny strajk w Hollywood wymusił wstrzymanie wielu produkcji telewizyjnych i filmowych. Straty w amerykańskich stanach będących centrami produkcji filmowej: Kalifornii, Nowym Meksyku, Georgii i Nowym Jorku mogą wynieść co najmniej 5 mld dolarów - informuje agencja Reutera na podstawie wyliczeń ekspertów.
Poprzedni strajk scenarzystów miał miejsce na przełomie 2007 i 2008 roku, zakończył się po 100 dniach. Ostatni wspólny strajk scenarzystów i aktorów odbywał się w 1960 roku
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/abc-strajk-scenarzystow-brak-seriali-fabularnych-powody ##
W tym tygodniu w negocjacje włączyli się osobiście prezesi największych film producenckich takich jak Warner Bros, Netflix, Disney i Universal.

Strajk hollywoodzkich scenarzystów jest związany z nowymi formami dystrybucji programów i rozwojem technologii - zauważa Reuters. Jeden z głównych postulatów dotyczył negocjacji stawek za materiały tworzone na potrzeby serwisów streamingowych. Scenarzyści argumentowali, że ich obecne honoraria wynoszą zaledwie ułamek tego, co zarobiliby, gdyby te programy były emitowane w telewizji. Inną podnoszoną przez strajkujących kwestią była obawa przed ich zastąpieniem sztuczną inteligencją i kwestia uregulowania roli AI w branży.
Scenarzyści zrzeszeni w Amerykańskiej Gildii Scenarzystów (WGA) domagali się od producentów filmowych i telewizyjnych także zwiększenia ilości odcinków w sezonach seriali, skrócenia przerw między kolejnymi sezonami produkcji, zwiększenia ilości scenarzystek i scenarzystów w „writers roomach”. Pozostałe kwestie, to walka o gwarancję stałego zatrudnienia, ograniczenie umów śmieciowych i uregulowanie ekspansji sztucznej inteligencji.











