Koniec “Wieczorynki”. TVP przeniesie bajki do TVP ABC

“Wieczorynka” w ciągu roku zniknąć ma z TVP1, bo jej widownia cały czas spada. - Nie ma dokładnego terminu, kiedy to nastąpi. Ale będziemy starali się, aby zgrało się to ze startem dziecięcej stacji TVP ABC - mówi nam Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

O planach zdjęcia z anteny “Wieczorynki” mówiło się już od dawna, przymierzały się do niego poprzednie kierownictwa TVP1, ale klamka zapadła dopiero teraz. Decyzję o końcu pasma TVP1, na którym wychowało się kilka pokoleń widzów, oznajmił właśnie prezes Telewizji Polskiej Juliusz Braun. - Nieuchronnie skończyła się epoka, w której "Wieczorynka" wyznaczała rytm dnia w polskich domach: o godz. 19 dzieci siadały przed telewizorem, a potem szły spać  - powiedział Braun w wywiadzie dla “Tele Tygodnia”.

- Z naszych analiz wynika, że wśród widzów „Wieczorynki” jest tylko 10 proc. dzieci. Jej widownię stanowią głównie ludzie starsi, oglądający ją zapewne z sentymentu - mówi nam Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP. Za spadek popularności „Wieczorynki” odpowiadają głównie całodobowe kanały tematyczne dla najmłodszych, które intensywnie rozwijały się w ostatnich latach.

Z przygotowanych na zlecenie Wirtualnemedia.pl danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w okresie od 1 stycznia do 17 czerwca br. nadawana o 19.00, o 19.10 lub o 19.15 “Wieczorynka” gromadziła średnio codziennie 1,05 mln widzów, co zapewniało Jedynce 7,81 proc. udziału w grupie 4+. Wśród oglądających było 117 tys. dzieci w wieku od 4 do 12 lat, a udział stacji w tej grupie wynosił 12,80 proc. To mniej niż w poprzednich latach. W pierwszych miesiącach 2012 roku całkowita oglądalność “Wieczorynki” wynosiła 1,29 mln widzów, a w takim samym okresie 2011 roku - 1,74 mln. Wówczas “Wieczorynkę” śledziło co czwarte dziecko oglądające telewizję po godz. 19.00.

Widownia „Wieczorynki” rok po roku

 

Telewizyjna Jedynka w czasie emisji “Wieczorynki” zdecydowanie przegrywa z konkurencyjnymi stacjami, zdecydowanym liderem jest wtedy nadająca “Fakty” telewizja TVN, której udział wynosi 29,13 proc. Przed TVP1 plasują się jeszcze: Polsat (nadaje on „Wydarzenia”, „Sport” i ma 17,01 proc. udziału) i TVP2 („Jeden z dziesięciu”; 11,98 proc.).

Natomiast wśród dzieci w wieku 4-12 lat Jedynka co prawda notuje lepsze wyniki niż Polsat czy TVP2, ale przegrywa z TVN, a także z TV Puls. Stacja ta jest dostępna w naziemnej telewizji cyfrowej i w czasie “Wieczorynki”  nadaje popularny serial animowany “Pingwiny z Madagaskaru”, który gromadzi 127 tys. widzów w grupie 4-12, czyli o 10 tys. więcej od pasma bajek w TVP1. Dzięki zdjęciu Wieczorynki Jedynka będzie mogła poprawić wyniki wieczornego i skuteczniej rywalizować z konkurencją, a także wzmocnić widownię “Wiadomości”, które zaczynają się po “Wieczorynce”.

Oglądalność pasma z bajkami TVP1 na tle konkurencji

 

Telewizja Polska chce misję dostarczania programów dla dzieci realizować poprzez kanały tematyczne. Od marca br. naziemna TVP Kultura o godz. 19.30 nadaje półgodzinne pasmo z bajkami polskiej produkcji. Największą rewolucją będzie jednak uruchomienie kanału dziecięcego TVP ABC, który także ma docierać do niemal wszystkich Polaków. Stacja ruszy wiosną 2014 roku, o ile TVP otrzyma miejsce na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Razem z nią o możliwość nadawania na MUX-1 rywalizuje też Polsat. - Bardzo wątpimy w to, by TVP nie otrzymała tej koncesji - mówi wprost Rakowiecki.  Podkreśla on, że raczej nie będzie okresu w którym już nie będzie Wieczorynki w TVP1, a jeszcze kanał TVP ABC nie będzie nadawać. Jeśli tak by się jednak zdarzyło, to okres ten będzie „bardzo krótki”.

Kanał TVP ABC będzie nadawać przez cały dzień, a w jej ofercie znajdą się zarówno nowe pozycje jak i archiwalne programy TVP, produkcje polskie jak i zagraniczne. Na antenie będą emitowane m.in. programy edukacyjne dla dzieci, seriale animowane czy spektakle teatralne (więcej na ten temat). - Telewizja Polska ma w swoim archiwum bardzo wiele animacji, które mają walor edukacyjny i są odmienne od produkcji amerykańskich czy japońskich - podkreśla Rakowiecki.

TVP zapowiada, że nowy kanał będzie produkować własne programy dla dzieci. Na razie jednak trudno powiedzieć, w jakiej ilości. - Budżet na przyszły rok będzie dopiero powstawał. Będą to produkcje stricte misyjne, a takie są uzależnione od środków publicznych - wyjaśnia rzecznik TVP.

Przed Telewizją Polską stało będzie też wyzwanie poinformowania widzów, że treści dla dzieci, które przez lata znajdowali na antenie TVP1 będzie można odnaleźć na antenie TVP ABC. - “Wieczorynka” jest elementem świata wielu ludzi. Będziemy informować o tej zmianie szeroko i z wyprzedzeniem - zapewnia nas Jacek Rakowiecki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online