Konsumenci najczęściej skarżą się na umowy zawarte z operatorami telekomunikacyjnymi

- Aż jedna trzecia wszystkich skarg wpływających od konsumentów dotyczy problemów związanych z zawieraniem, realizacją i rozwiązywaniem umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - wynika z raportu Federacji Konsumentów.

kl
kl
Udostępnij artykuł:

- Najczęstsze problemy wynikają z wprowadzenia w błąd przez przedstawicieli handlowych reprezentujących operatorów telefonii komórkowej i właśnie te sprawy występują u wszystkich operatorów nagminnie. Następnym problemem są nieoczekiwane rachunki związane z pocztą głosową w roamingu, automatyczną aktualizacją danych w smartfonach i SMS-ami Premium. Trzecim dosyć często występującym problemem są umowy samodzielnie przedłużające się - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Agnieszka Popławska z Federacji Konsumentów.

Operatorzy telekomunikacyjni kontrolowani są także przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tylko w 2012 roku rzecznicy UOKiK udzielili konsumentom ponad 51 tys. porad związanych z usługami telekomunikacyjnymi. Jak wynika z raportu UOKiK za ubiegły rok, skargi dotyczyły przede wszystkim nieprawidłowości związanych ze zmianą warunków umów, jakości świadczonych usług, naliczania opłat wyrównawczych z tytułu niedotrzymania warunków umowy oraz nierzetelnego informowania abonentów o obowiązujących w dniu podpisywania umowy ofertach promocyjnych.

- Bardzo często klienci skarżyli się także na nienależyte wykonanie usług (niewłaściwa taryfikacja, niewłaściwy cennik, brak wykonania innych postanowień umownych), przeniesienie usługi do innego operatora, niewywiązywanie się przez operatora z obowiązku pisemnego potwierdzenia zmiany umowy, zaprzestanie świadczenia usług, brak możliwości podłączenia do internetu oraz automatyczne aktywowanie usług, których konsument nie zamawiał - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Borecki z biura prasowego UOKiK.

Jak na skargi konsumentów zapatrują się sami operatorzy telekomunikacyjni? Konrad Mróz, corporate communication expert w spółce T-Mobile przyznaje, że telekomy mają świadomość, iż ze strony konsumentów kierowane są pod ich adresem liczne zażalenia.- Komentując konkretne skargi najczęściej wpływające do Federacji Konsumentów - nie sądzę, aby przedstawiciele handlowi wprowadzali klientów w błąd, a przynajmniej nie świadomie. Myślę, że możliwe jest, że wystąpi błąd w komunikacji pomiędzy dwiema osobami. Klient ma zawsze prawo dopytać o wszystkie szczegóły i oczekiwać wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Ponadto każdy otrzymuje regulamin oferty. W przypadku zagubienia regulaminu lub wątpliwości już po zakupie, wszystkie regulaminy dostępne są na naszej stronie. Można także skontaktować się z biurem obsługi abonenta i ponownie dopytać - tłumaczy Konrad Mróz.

Mróz przyznaje, że słyszał o sytuacjach, kiedy klienci otrzymywali nieoczekiwane rachunki.- Trudno tu jednak winić operatora. Poczta głosowa jest połączeniem przychodzącym, a chyba każdy użytkownik wie, że za połączenia przychodzące w roamingu pobierana jest opłata. Odnośnie np. aktualizacji oprogramowania czy tzw. ściągania danych w tle przez telefon, to kwestia ustawień, jakie włączy użytkownik. Nie mamy możliwości zdalnego zablokowania klientowi takiej funkcjonalności. Jeśli obawiamy się kosztów transmisji danych w roamingu, warto w ustawieniach telefonu wyłączyć taką możliwość. Ja osobiście wyłączam część funkcjonalności i wykupuję pakiet danych w roamingu. Po pierwsze jest on tańszy, po drugie pozwala na kontrolę kosztów, gdyż zostaniemy ostrzeżeni, gdy limit będzie się kończył - mówi Mróz.

- Kwestia umów samodzielnie przedłużających się zależy od samych użytkowników. Tak, jak część z nich jest niezadowolona z automatycznie przedłużających się umów, tak inni są niezadowoleni, że muszą pamiętać o przedłużeniu subskrypcji. Nie ma jednego rozwiązania, które zadowoli wszystkich - stwierdza w rozmowie z nami Konrad Mróz.

Media co jakiś czas obiegają doniesienia o karach nakładanych na operatorów telekomunikacyjnych. We wrześniu informowaliśmy o tym, że P4, operator sieci Play, nie usunął niezwłocznie - zgodnie z wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - niedozwolonego postanowienia z umów oraz ograniczał prawa konsumentów do dochodzenia odszkodowania za brak dostępu do usług telekomunikacyjnych. Dlatego UOKiK nałożył na spółkę karę wynoszącą ponad 8 mln zł (więcej na ten temat).

Z kolei w styczniu 2012 roku ponad 21 mln zł kary UOKiK nałożył na Polską Telefonię Cyfrową (dziś T-Mobile) za nierzetelnie informowanie o zasadach sms-owej loterii „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem” (więcej na ten temat).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów