Podstawowe zakupy droższe o 50 zł. Auchan najtańszy, Biedronka poza czołówką

Dynamika wzrostu cen żywności nie hamuje. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w lutym bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 50 zł względem lutego 2022 r. Na szczycie rankingu drożejących artykułów znalazły się produkty tłuszczowe. Najtańszą siecią znów okazał się Auchan, drugi był Lidl, a Biedronka była dopiero ósma.

PP
PP
Udostępnij artykuł:
Podstawowe zakupy droższe o 50 zł. Auchan najtańszy, Biedronka poza czołówką
fot. materiały prasowe

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 13 na 14 sieci objętych badaniem, ceny w lutym były znacznie wyższe niż w styczniu br. Spadek cen ujętych w badaniu produktów odnotowano jedynie w sklepach sieci Lidl (2,29 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w lutym 2023 r. wyniosła 285,46 zł. To wzrost o 11,75 zł, czyli 4,29 proc. w porównaniu do stycznia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland - 24,14 zł (9,23 proc.) i Carrefour - 21,22 zł (7,78 proc.).

Carrefour z najwyższym wzrostem cen w ujęciu rocznym

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Intermarché (24,57 proc.), Biedronka (24,53 proc.) czy Polomarket (24,36 proc.). Największy wzrost cen skomponowanego przez ASM koszyka odnotowano w sklepach Carrefour, w którym średnia cena koszyka w lutym 2023 r. była wyższa aż o 66,77 zł niż przed rokiem, tj. o 29,37 proc.

grafika

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 220,48 zł (więcej o 9,12 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 348,47 zł (więcej o 12,15 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2023 r. wyniosła 127,99 zł i jest ona o 3,03 zł wyższa niż w styczniu br.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2023 r. była wyższa o 21 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2023 r. droższy o 14,35 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,35 proc. z 235,24 zł w lutym 2022 r. do 285,46 zł w lutym 2023 r. Zdecydowanie wyższa niż dotychczas procentowa zmiana rok do roku to między innymi wynik wdrożonej w lutym 2022 roku tarczy antyinflacyjnej, która wprowadziła zerową stawkę VAT na podstawowe produkty spożywcze.

- Pierwszy kwartał tego roku charakteryzuje się bardzo wysoką dynamiką wzrostu cen. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym ceny podskoczyły aż o ponad 21 procent w porównaniu do zeszłego roku. Najbardziej niepokojący jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy podwyżki cen we wszystkich badanych kategoriach. Największe wzrosty, na poziomie 53,5 procent widzimy w przypadku wytypowanych w badaniu produktów tłuszczowych. Rosnące ceny u producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy powodują, że sprzedawcy są zmuszeni kolejny raz podnosić ceny. W lutym odnotowaliśmy znaczne wzrosty średnich cen koszyków w 13 na 14 analizowanych sieci. W dwóch z nich podwyżki przekroczyły 20 zł – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/zakupy-15-minut-lisek-zabka-jush-biek-glovo-oferta-jak-zamowic-aplikacja,7169673046218369a ##

Najdroższe zakupy przez internet, najtańszy Auchan

Ponownie za zastaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 243,92 zł. To o 10,77 zł, czyli o 4,62 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,40 zł (Lidl, średnia wartość koszyka 248,32 zł) i 30,16 zł (Makro Cash & Carry, 274,08 zł). Czwarta pozycja należała do marki E.leclerc (278,16 zł). Dopiero ósme miejsce zajęła Biedronka ze średnim koszykiem zakupowym wynoszącym 281,93 zł.

grafika

W lutym 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97 zł, czyli o 33 proc. więcej niż w najtańszej sieci Auchan. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lutym 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach - 278,49 zł.

grafika

Wzrosty cen we wszystkich kategoriach produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów, rok do roku pokazuje, że w lutym 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. We wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy.

Najwyższy wzrost cen w skali roku (53,51 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 38,28 proc., chemia domowa i kosmetyki o 23,75 proc., nabiał o 23,34 proc., mrożonki o 23,30 proc., a produkty sypkie o 21,90 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lutym 2023 r. drożej o 11,97 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu