Krajowy Instytut Mediów kończy pilotaż badania założycielskiego

Krajowy Instytut Mediów (KIM) kończy ostatnią fazę pilotażu założycielskiego jednoźródłowego badania konsumpcji mediów. Tylko w grudniu zrealizowano ponad 3,8 tys. wywiadów dotyczących używania różnego typu mediów.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Krajowy Instytut Mediów kończy pilotaż badania założycielskiego

Wywiady obejmowały korzystanie z radia, telewizji i internetu przez każdego respondenta, co oznacza, że łącznie KIM w pilotażu zebrał już około 13 tys. wywiadów indywidualnych. Przy każdym z nich dokonano m. in. spisu urządzeń w gospodarstwach domowych oraz określono czas poświęcany na korzystanie z poszczególnych mediów. Faza produkcyjna badania założycielskiego ma się rozpocząć w lutym przy utrzymaniu stałego tempa zbieranych wywiadów na poziomie 2,5-3 tys. miesięcznie.

Czym jest badanie założycielskie?

Badanie założycielskie ma prezentować kompleksowy obraz konsumpcji mediów w Polsce z wykorzystaniem jednoźródłowych danych. Jego metodyka powstała we współpracy z rynkiem mediów z uwzględnieniem wypracowanego przez branżę Złotego Standardu Badań Mediów w Polsce.

Zgodnie z przyjętymi założeniami projekt będzie realizowany w trybie ciągłym na losowej próbie ponad 30 tys. gospodarstw domowych i weźmie w nim udział ponad 60 tys. respondentów. KIM twierdzi, że będzie to jeden z najbardziej kompleksowych pomiarów jednoźródłowych na świecie, dostarczający reklamodawcom, nadawcom i domom mediowym zintegrowaną wiedzę o zachowaniach odbiorców mediów elektronicznych – internetu, telewizji i radia.

grafika

- W minionym roku wykonaliśmy niemałą pracę związaną z doborem i odpowiednim przeszkoleniem wykonawców i ankieterów badania. Wyposażeni w wiedzę z zakresu ekonomii behawioralnej, jak i wiedzę techniczną związaną z treścią kwestionariusza oraz prawidłowym przeprowadzeniem badania w gospodarstwach domowych, w połowie minionego roku ankieterzy rozpoczęli zbieranie wywiadów na terenie całego kraju. Są one realizowane na losowych próbach TERYT GUS, co ma szczególne znaczenie metodologiczne pod kątem wiarygodności i reprezentatywności badania, dlatego prowadzą je wyłącznie ankieterzy posiadający doświadczenie w pracy na takich próbach. Osiągnęliśmy już oczekiwany przez nas poziom około 3 tys. wywiadów miesięcznie i będziemy utrzymywać to tempo w bieżącym roku. Zapewni to stały dostęp do szerokiego strumienia aktualnych i wiarygodnych danych o społeczeństwie dotyczących konsumpcji mediów - stwierdził Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Problemy z przetargiem

W listopadzie informowaliśmy, że KIM wybrał firmy badawcze PBS i Research Collective do realizacji tzw. badania założycielskiego. Udzielił im zamówień z tak zwanej wolnej ręki. Krajowy Instytut Mediów ruszył z przetargiem na realizację tzw. badania założycielskiego w lipcu br. Postępowanie było podzielone na 8 części, każda z nich dotyczyła realizacji badań konsumpcji mediów na innej próbie. Łączny budżet wynosił 7,7 mln zł netto (bez VAT).

Przetarg finalnie unieważniono po kilku tygodniach. W kilku jego częściach nie wpłynęły oferty, w pozostałych złożone oferty miały ceny wyższe niż te, które KIM planował przeznaczyć na realizację badań. Z tego powodu Krajowy Instytut Mediów skorzystał z możliwości udzielenia zamówień z tzw. wolnej ręki, czyli bez ponownego przetargu.

- Nie prowadzimy obecnie żadnego postępowania przetargowego w trybie pilnym, a postępowania dot. badania założycielskiego zostały zakończone. Wypracowany hybrydowy model realizacji badania założycielskiego pozwala nie tylko na jego sprawne przeprowadzenie, ale także na optymalizację kosztów - zapewniał wówczas portal Wirtualnemedia.pl Tomasz Sławiński z Departamentu Komunikacji Branżowej KIM

Badanie założycielskie to przeprowadzany na dużej grupie ludzi sondaż, który ma pokazać strukturę społeczno-demograficzną osób korzystających z mediów. To dzięki temu badaniu można określić jaki odsetek użytkowników mediów korzysta z naziemnej telewizji, sieci kablowych, platform satelitarnych czy streamingowych. Podobne dane można pozyskać w odniesieniu do radia oraz internetu. Dopiero później możliwe jest stworzenie panelu gospodarstw domowych, aby przyglądać się ich preferencjom.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji