Kryzys wpłynie na wydatki promocyjne miast

Spowolnienie gospodarcze może w przyszłym roku zahamować wzrostwydatków na działania promocyjne miast. Wrocław, który dotychczasnależał do czołówki Polskich miast w zakresie wydatków na promocję,spore oszczędności poczynił już w tym roku.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

Budżet mojego wydziału w tym roku wynosił 7,5 mln zł. Wydałem 3mln zł i więcej nie wydam - podkreśla Paweł Romaszkan, szefwrocławskiej promocji. Najwięcej, bo aż 1 mln złkosztowała promocja wystawy "Europa - to nasza historia". Ponadtomiasto, wraz z wyższymi uczelniami, sfinansowało dwie kampaniemające pomóc w budowaniu wizerunku Wrocławia jako miastaakademickiego.- Do takiego miasta, gdzie jest dużo młodych,wykształconych ludzi dużo łatwiej przyciągnąć inwestorów -uzasadnia poniesione wydatki Romaszkan. Ponadto Wrocław uruchomił wtym roku anglojęzyczne radio działające pod adresem www.radiowroclaw.com.

Jak wynika z przygotowanego kilka miesięcy temu przez CiszewskiPR raportu, całokształt wydatków promocyjnych Wrocławia w 2008 rokuwyniósł 20,3 mln zł. Więcej od Stolicy Dolnego Śląska na promocjęwydała tylko Łódź - 23 mln zł i Warszawa 24,6 mln zł. Gdańsk iGdynia wydały po ponad 10,5 mln zł.

Poznań na promocję w 2008 r. wydały 14 mln zł, w tym roku kwotata wzrosła do 25 mln zł. Przeprowadzono kampanię wdrażającazałożenia nowej strategii promocji Poznania. Zaprezentowano takżenowy logotyp miasta oraz hasło "Poznań. Miasto know-how". - Wprzyszłym roku będziemy w dalszym ciągu realizować strategięPromocji Miasta Poznania, której celem jest budowanie Marki MiastaPoznań i zwiększanie rozpoznawalności marki na terenie kraju i pozajego granicami - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl BorysFromberg, wicedyrektor wydziału promocji poznańskiegomagistratu.

Łódź w 2009 roku na działania promocyjne wyda 28 mlnzł. - Największą pozycją były wydatki związane zkandydowaniem Łodzi do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016,udziałem finansowym w festiwalach i wydarzeniach kulturalnych,kampaniach informacyjnych - wymienia DominikaOstrowska-Augustyniak, szefowa łódzkiej promocji.Przyznaje jednak, że w przyszłym roku wydatki na promocję mogą ulecnieznacznemu zmniejszeniu. - Wydatki będą kierowane głównie na celezwiązane z wdrażaniem strategii rozwoju miasta opracowanej przezgabinet Mc Kinsey& Company, na Łódź filmową, festiwalową i nakandydowanie do tytułu ESK2016 - dodaje Ostrowska-Augustyniak.

Trudno określić jednoznacznie ile na promocję wydaje Kraków,który jako jeden z pierwszych polskich miast dostrzegł potrzebępromowania się. Wiadomo jednak, że samo Biuro MarketinguTurystycznego Miasta w tym roku wyda 3,6 mln zł. Zapewne niemniejszą kwotę wyda także Krakowskie Biuro Festiwalowe, które jestodpowiedzialne za organizację i promocję największych krakowskichimprez. Środkami na inne formy promocji (np. promocję sportu)dysponują odpowiednie departamenty urzędu miasta.

Budżet działań promocyjnych Szczecina wynosi w tym rokublisko 6 mln zł. - Jak wskazuje dotychczasowe wykonanieuda się go zrealizować w ok. 95 proc. Główne wydatki związane byłyz realizacją zintegrowanych kampanii promocyjnych obejmującychobsługę eventów i media dla kluczowych, ponad lokalnych wydarzeńtj. Dni Morza-Sail Szczecin kampania "10 w skali Bo warto", czykampania "Zjawiskowo nad Szczecinem" dedykowana sierpniowemufestiwalowi ogni sztucznych - wymienia Robert Grabowski, z biurapromocji i informacji UM Szczecina. Dodaje, że w 2010 roku budżetbędzie niższy i wyniesie około 4,8 mln zł. - To zmniejszenie idziejednak w parze z rosnącą rolą nadzoru brandingowego oraz wpływubiura promocji na sferę komunikacji w działaniach realizowanychprzez inne jednostki miasta - mówi Grabowski.Opole w 2009 roku na promocję wyda 1,2 mln zł.(zdaniem audytorów Ciszewski PR rok wcześniej była to kwota 2,25mln zł). Jak przewidują urzędnicy opolskiego magistratu w roku 2010kwota ta powinna pozostać na zbliżonym poziomie. W br. najwięcejpieniędzy pochłonęły: kampanie outdorowe, nowa strona internetowa,produkcja teledysków promujących miasto oraz organizacjaeventów.Małe miasta o tak wysokich budżetach przeznaczanych napromocję mogą tylko pomarzyć. Sieradz (woj. łódzkie) w tymroku wyda na działania promocyjne rekordową w swojej historii kwotę600 tys. zł (rok wcześniej 480 tys. zł). Przedstawiciele wydziałupromocji tego miasta przewidują, jednak że w przyszłym roku kwotata nie tylko może nie wzrosnąć, ale nawet może zostać zmniejszona.Jedno z największych na Mazowszu miast - Ostrołęka - w tym roku napromocję chce wydać 365 tys. zł (jest to o 100 tys. zł więcej niż wroku 2008). Nieco więcej, gdyż 373 tys. zł, wyda w tym roku napromocję Lubartów (woj. lubelskie). Natomiast radni Jędrzejowa(woj. świętokrzyskie) w tegorocznym budżecie zapisali na promocjęjedynie 72 tys. zł.Rekordowy wzrost wydatków na promocję, bo aż niemal o 1000 proc.zanotowała Sokółka (woj. podlaskie). Wzrost ten był jednak takwysoki tylko ze względu na tegoroczne obchody 400-lecia miasta iniską kwotę ubiegłorocznego budżetu, który wynosił jedynie 30 tys.zł.Pomimo tych mało optymistycznych informacji płynących odsamorządów, miasta coraz chętnie sięgają po pieniądze z UE, nietylko na budowę infrastruktury, ale również na promocję swoichwalorów turystycznych. Jeśli składane przez miasta i regionywnioski będą pozytywnie rozpatrzone, niektóre z nich - zwłaszcza zbardzo niskimi budżetami na działania marketingowe - będą mogłyniebawem dysponować sporymi środkami. Ważne jednak, by odpowiednioje wydały.

Robert Stępowski
Autor artykułu:
Robert Stępowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online