Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym

„Wiadomości” TVP1 w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach i z wykształceniem podstawowym - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym
Danuta Holecka, fot. TVP

„Wiadomości” ogląda więcej kobiet niż mężczyzn

W 2021 główne wydanie „Wiadomości” w telewizyjnej Jedynce (serwis jest nadawany codziennie o godz. 19.30; dziennik oglądać można również w TVP Info) oglądało średnio 51,67 proc. kobiet i 48,33 proc. mężczyzn. Struktura widowni dziennika w podziale na płeć nie różni się wyraźnie od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

„Wiadomości” minimalnie wyższy udział widowni kobiecej nad męską miały również w 2020 roku, kiedy to kobiety stanowiły 52,92 proc. (mężczyźni - 47,08 proc.). Z kolei w 2019 roku w widowni serwisu było 52,45 proc. kobiet i 47,55 proc. mężczyzn.

grafika

48 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+

„Wiadomości” na tle całego rynku charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w zeszłym roku wyniosły wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w poprzednich latach.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-tvp1-tvp2-osoby-starsze-widzow-tvn-z-widownia-miejska-i-wysokimi-dochodami,7170087009269889a ##

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie informacyjnym programem Telewizji Polskiej stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności „Wiadomości” notują w grupie 65+, w której widownia stanowi 47,53 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 30,95 proc.

grafika

Wysoki udział widowni wiejskiej

Mniejsze dysproporcje oglądalności „Wiadomości” względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Dziennik ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 49,66 proc. udziału wszystkich widzów. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,13 proc.

grafika

Rosną dochody widzów TVP Info

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że „Wiadomości” w zeszłym roku miały względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-info-jak-odbierac-kto-oglada-profil-widza-emeryci,7170078919985281a ##

Dla porównania, w poprzednich dwóch latach „Wiadomości” w TVP1 śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej - z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w 2021 roku wynosił 28 proc., rok wcześniej było to 24,85 proc., a dwa lata wcześniej - 18,43 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w zeszłym roku wynik wynosił 4,93 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 6,13 proc. i 11,36 proc.

grafika

Rośnie udział widzów z wykształceniem podstawowym

„Wiadomości” najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów rośnie - z 46,47 proc. widowni w 2019 roku do 48,09 proc. w 2020 roku i 50,68 proc. w 2021 roku (w całym rynku w zeszłym roku było to 45,81 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-telewizja-kablowa-dvb-t-profil-widza,7170057023207041a ##

Wyraźnie spada udział widzów z wykształceniem średnim, którzy w zeszłym roku stanowili 32,41 proc. widowni (31,49 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 33,50 proc., a dwa lata wcześniej - 38,28 proc.

grafika

60 proc. widowni stacji stanowią emeryci

Ze względu na wykonywany zawód „Wiadomości” zdecydowanie najchętniej oglądane są przez emerytów, którzy stanowią 59,83 proc. widowni. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio w zeszłym roku miały 43,76 proc. emerytów.

grafika

grafika

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-w-polsce-jak-to-sie-mierzy-nielsen,7170058059229313a ##

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów