Jeśli Sejm zajmie się podczas 80. posiedzenia Sejmu projektem autorstwa Kukiz’15 (zaplanowano wstępnie rozstrzygnięcie wniosku o uzupełnienie porządku dziennego), odbędzie się pierwsze czytanie ustawy o zmianie ustawy Prawo prasowe oraz zmianie niektórych innych ustaw.
Dotyczy on wprowadzenia zakazu finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego informacji i reklam, na których prezentowane są wizerunki osób będących jednoosobowymi organami wykonawczymi tych jednostek, osób wchodzących w skład organów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych. Ma także na celu zakończenie praktyki wydawania przez jednostki samorządu terytorialnego tytułów prasowych.
W ustawie z dnia z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo zmieniono by brzmienie art. 8 ust. 1. - „Wydawcą może być osoba prawna, fizyczna lub inna jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. W szczególności wydawcą może być organ państwowy, przedsiębiorstwo państwowe, organizacja polityczna, związek zawodowy, organizacja spółdzielcza, inna organizacja społeczna oraz kościół i inny związek wyznaniowy. Wydawcą nie może być gmina, powiat lub województwo”.

Nowelizacja objęłaby także art. 8 ust. 2: „Organizacja polityczna, związek zawodowy, przedsiębiorstwo państwowe, organizacja spółdzielcza, inna organizacja społeczna oraz kościół i inny związek wyznaniowy może realizować uprawnienia wydawnicze bezpośrednio lub za pośrednictwem wydawnictw własnych, jak również innych wydawnictw, działających jako nakładca”.
To projekt z października ub.r., Komisja Ustawodawcza w styczniu br. stwierdziła jego niezgodność z Konstytucją.
W sprawie projektu głos zabrała także Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
- Projekt wprowadza bezpośredni zakaz wydawania prasy przez samorządy gminne, powiatowe czy wojewódzkie. Przepis taki stanowi odpowiedź i próbę wyeliminowania jednego z najpoważniejszych zagrożeń dla wolności słowa na poziomie lokalnym, jakim jest praktyka wydawania przez jednostki samorządu terytorialnego tytułów prasowych. Praktyka taka budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z szeregiem konstytucyjnych wartości, w tym z gwarancjami wolności słowa i obywatelskim prawem do informacji, a przez to wymaga stosownych zmian w prawie - uzasadniała Dominika Bychawska-Siniarska, członek zarządu HFPC.

Fundacja zwróciła się do Marszałka Sejmu z wnioskiem o skierowanie projektu do dalszych prac oraz o nadanie mu druku sejmowego. HFPC wskazała, że zakaz wydawania prasy powinien obejmować nie tylko jednostki samorządu terytorialnego, lecz również jednostki budżetowo im podległe (np. domy kultury) oraz przedsiębiorstwa z udziałem gminy, powiatu lub województwa.
Ostatecznie w czwartek, 25 kwietnia br. projekt spadł z porządku obrad Sejmu.











