Kupujesz mieszkanie - uważaj! Przerażający raport o deweloperach

Ponad 500 wzorców umownych stosowanych przez blisko 200 deweloperówprzeanalizował UOKiK. Większość badanych świadomie narusza interesykonsumentów. Efektem są postępowania oraz pozwy sądowe - a wperspektywie kary finansowe.

kk - UOKiK
kk - UOKiK
Udostępnij artykuł:

Utrzymujący się wzrost cen mieszkań - średnio od kilku dokilkunastu procent w skali miesiąca oraz duży popyt, to nie jedynebariery dla chcących kupić nowe mieszkanie. Z ostatniego raportuUOKiK z kontroli deweloperów wynika, że problem stanowią równieżumowy, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposóbsprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Wpraktyce powoduje to znaczne trudności związane z ostatecznymodbiorem własnego M.

W wyniku przeprowadzonej w pierwszej połowie roku kontroli Urządprzeanalizował 500 wzorców umownych stosowanych przez 199deweloperów stwierdzając liczne nieprawidłowości.

Chroniąc podstawowe prawo konsumenta do oszacowania wszystkichkosztów inwestycji zakwestionowano przede wszystkim zasadyustalania ostatecznej ceny nieruchomości - najistotniejszegoczynnika decydującego o zakupie mieszkania. Z analiz UOKiK wynikabowiem, że sprzedający nagminnie zastrzegają sobie prawo do zmianyceny zakupu już po podpisaniu umowy, stosując tzw. klauzulewaloryzacyjne - wzrost kosztów budowy mieszkania może nastąpić zpowodu inflacji czy zmian w obowiązującym systemie podatkowym.Celem takich postanowień jest zabezpieczenie jedynie interesówekonomicznych dewelopera, konsument nie wie, ile w rzeczywistościwyniesie całkowity koszt mieszkania. Urząd zwraca uwagę, żedeweloper może w kontrakcie zapisać możliwość zmiany ceny, ale niepowinien przenosić ryzyka inwestycji wyłącznie na kupujących. Jeślikoszty rzeczywiście wzrosły, przedsiębiorca musi wskazać ich realnywpływ na zmianę ceny, przedstawiając przykładowo rachunki. Ponadto,należy w takim przypadku zagwarantować konsumentowi prawoodstąpienia od umowy oraz zwrócić wpłacone przez niegopieniądze.

W wyniku kontroli zakwestionowano także postanowieniaograniczające wysokość należnych konsumentowi kar umownych z tytułuniedotrzymania przez sprzedającego warunków - kupującemuprzysługuje prawo do obniżenia ceny o odsetki ustawowe, jednak niewięcej niż 8 proc. Jednocześnie, w przypadku opóźnień klienta,deweloperzy zastrzegają sobie znacznie wyższe kary - nawet do 36,5proc. odsetek rocznie, przy ustawowej ich wartości 11,5 proc.Wprowadza to rażące dysproporcje w traktowaniu obu stronkontraktu.

Kolejnym problemem, z którym spotykają się konsumenci jestniedotrzymywanie przez deweloperów ustalonych terminów realizacjiinwestycji. Opóźnienia w wydaniu mieszkania lub zawarciu umowyprzenoszącej własność na kupującego, to często wynik stosowanianiedozwolonych postanowień zgodnie, z którymi sprzedający nieponosi odpowiedzialności za przesunięcie ustalonych terminów.Ponadto przedsiębiorcy tłumaczą opóźnienia w oddaniu mieszkaniaczynnikami niezależnymi od nich, np. decyzjami organówadministracji lub ich brakiem, nadzwyczajnymi zmianami stosunkówprawnych czy złymi warunkami pogodowymi.

Jak wynika z przeprowadzonej przez UOKiK kontroli pułapkiczyhają na konsumenta także na etapie odbioru mieszkania. Urządkwestionuje postanowienia przewidujące, że w przypadkunieuzasadnionej odmowy podpisania protokołu wykonawczego lubniestawienia się kupującego do odbioru lokalu, sprzedający możedokonać tego jednostronnie oraz uznać, że lokal odebrano bezzastrzeżeń. W ten sposób konsument zostaje pozbawiony prawa dodochodzenia roszczeń z powodu wadliwego wykonania przedmiotuumowy.

Z analizy skarg konsumenckich wynika, że problemy mogą pojawićsię również po wprowadzeniu do nowego lokum. Przedsiębiorcyograniczają prawa konsumentów do składania reklamacji w przypadkuodkrycia wad zakupionego mieszkania. Przykładowo skracają termin, wktórym kupujący jest obowiązany zawiadomić o nich sprzedającego -do 5 dni roboczych od wykrycia wady lub stwierdzają zbyt szybkiewygaśnięcie uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne mieszkania.Tymczasem zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi,konsumentowi przysługuje prawo do składania reklamacji w wadliwiewykonanym budynku w ciągu 10 lat.

Podpisując umowę, warto zwrócić uwagę na stosowane przezsprzedających nieprecyzyjne pojęcia. Mogą one utrudnić dochodzenieroszczeń. Postanowienia typu: strony zastrzegają możliwośćewentualnych nieistotnych zmian [...], prawo do odstąpienia odumowy przysługuje inwestorowi na skutek innych ważnych przyczyn,czy sprzedający zobowiąże się do wykonania w możliwie krótkimczasie wszelkich zaległych prac - powinno tłumaczyć się na korzyśćkonsumenta. Jednak w praktyce zyskują na tym deweloperzy.

W efekcie kontroli wszczęto 38 postępowań administracyjnych, 50deweloperów wezwano do dobrowolnej zmiany praktyk, wobec 8wystąpiono z pozwami do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wdalszej kolejności Prezes Urzędu będzie nakładał kary finansowe wwysokości do 10 proc. ich ubiegłorocznego przychodu - informujeMałgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

kk - UOKiK
Autor artykułu:
kk - UOKiK
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+