Lech Poznań na czele rankingu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu"

Lech Poznań został zwycięzcą rankingu biznesowego klubów piłkarskich, opublikowanego w siódmej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA.

km
km
Udostępnij artykuł:
Lech Poznań na czele rankingu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu"
fot. Shutterstock.com

W 2014 roku 14 z 16 klubów Ekstraklasy zwiększyło swoje przychody w porównaniu do roku 2013. Mimo to nie udało się osiągnąć łącznego poziomu wpływów sprzed roku, kiedy to wyniosły one 459 mln zł. W całym 2014 roku przychody klubów osiągnęły wartość 454 mln zł, a spadek ich wysokości spowodowany był degradacją Zagłębia Lubin, które rokrocznie plasowało się w czołówce klasyfikacji finansowej klubów.

Legia Warszawa pobiła własny rekord sprzed roku jeśli chodzi o wysokość przychodów. Wyniosły one ponad 115 mln zł i są najwyższymi przychodami jednego polskiego klubu w historii.

Po raz pierwszy w historii raportu klub o najniższych przychodach przekroczył granicę 10 mln zł wpływów (Górnik Łęczna z blisko 11 mln zł).

grafika

Mimo kolejnego rekordu, Legia nie zdołała wygrać klasyfikacji finansowej rankingu. Zwycięzcą został piłkarski Mistrz Polski, Lech Poznań. Miał on co prawda przychody prawie o połowę niższe od warszawian (65,5 mln zł), ale były one najbardziej zdywersyfikowane w lidze. Klub z Poznania wykazał też lepszą płynność finansową i niższe zadłużenie od Legii.

Trzecie miejsce w klasyfikacji finansowej rankingu biznesowego zajęła, tak jak rok wcześniej, Cracovia, która wyróżniła się najniższym poziomem zadłużenia w lidze oraz drugim najbardziej korzystnym wskaźnikiem płynności finansowej (po Podbeskidziu Bielsko-Biała). Czwartą siłą finansową Ekstraklasy jest Lechia Gdańsk, która odnotowała trzecie najwyższe przychody w lidze (ponad 40 mln zł).

Sytuacja finansowa klubów Ekstraklasy w 2014 roku, w porównaniu do roku 2013, uległa poprawie. Prawie wszystkie (za wyjątkiem Śląska Wrocław i Górnika Zabrze) zwiększyły swoje przychody. 7 klubów osiągnęło zysk (rok wcześniej 3), a łączna strata wszystkich spółek wyniosła 42 mln zł. Po raz drugi z rzędu strata nie przekroczyła 100 mln zł i w porównaniu do roku 2013 zmniejszyła się o ok. 6 mln zł.

grafika

Legia Warszawa umocniła pozycję najsilniejszej marketingowo marki w Polsce, wygrywając w trzech na cztery kategorie w klasyfikacji: średniej oglądalności meczów na platformie nc+, wartości sprzedanych gadżetów klubowych oraz ekwiwalentu reklamowego (czyli umownej wartości, jaką przedstawia koszulka meczowa klubu dla sponsorów). Jedyna kategoria, w której warszawianie musieli uznać wyższość innych klubów to frekwencja na stadionie. Pierwsze miejsce z najwyższą średnią liczbą widzów na trybunach zajął Lech (20 261), a druga była Lechia (16 608), przed Legią (16 596).

W całej klasyfikacji marketingowo-medialnej trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków, której mecze były trzecimi najchętniej oglądanymi przez kibiców w nc+. Krakowski klub był też trzeci pod względem wartości sprzedanych gadżetów klubowych (za Legią i Lechem) oraz czwarty w kategorii frekwencji na stadionie (12 159).

Jednym z największych wygranych klasyfikacji marketingowo-medialnej jest Jagiellonia Białystok, która zajęła miejsce piąte (rok wcześniej była dwunasta). Stało się tak głównie dzięki najwyższemu w lidze wzrostowi frekwencji na stadionie. Otwarty w całości w listopadzie 2014 roku Stadion Miejski w Białymstoku dał klubowi 123-proc. wzrost liczby dopingujących klub na żywo kibiców (o ponad 5900 osób, do 10 755). Znaczący wzrost frekwencji odnotowała także Lechia  – o 28 proc. sezon do sezonu, co dało ponad 3500 więcej kibiców na mecz.

grafika

Ponieważ mistrz i wicemistrz kraju triumfowali w kategoriach finansowej i marketingowo-medialnej (w rankingu biznesowym te kategorie mają równe wagi – po 40 proc.), decydująca o pierwszym miejscu w rankingu biznesowym okazała się klasyfikacja efektywności sportowej. Tu Lech dostał maksymalną liczbę punktów za zwycięstwo w Ekstraklasie. Oba kluby zajęły pierwsze miejsce ex aequo w kategorii liczby kadrowiczów (po sześciu w Lechu i Legii).

grafika

Legia, by wygrać z Lechem klasyfikację efektywnościową i tym samym cały ranking, musiała zdystansować rywala w liczbie piłkarzy poniżej 21. roku życia, którzy grali w rozgrywkach Ekstraklasy. Takich zawodników w szeregach Lecha było dziesięciu w sezonie 2014/2015, w Legii natomiast dziewięciu (najwięcej młodzieżowców, bo dwunastu, wystawiła do gry Lechia). Tym samym Lech wyprzedził Legię w rankingu biznesowym o jednego zawodnika urodzonego po 1 stycznia 1993 roku.

grafika

W tegorocznej, siódmej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA, wzięto pod uwagę dane szesnastu klubów, które w sezonie 2014/2015 rywalizowały o tytuł mistrza Polski w ramach rozgrywek Ekstraklasy.

Zestawienie opracowano na podstawie jedenastu kryteriów zgrupowanych w trzech obszarach: finansowym, marketingowo-medialnym oraz efektywności sportowej. Każdemu przyznane zostały określone wagi - odpowiednio 40%, 40% i 20%. Punktacja w ramach każdego kryterium polegała na przyznaniu szesnastu punktów najlepszej drużynie w danej kategorii, podczas gdy najsłabszej przyznawano jeden punkt. Zwycięzców poszczególnych obszarów punktowano w podobny sposób, jak w ramach każdego z kryteriów. To znaczy, że najlepszy klub w danym obszarze otrzymywał szesnaście punktów, natomiast każdy kolejny klub otrzymywał o jeden punkt mniej. W przypadku równej liczby punktów w rankingu, o kolejności decydowała wyższa średnia punktów zdobytych w poszczególnych obszarach.

Do opracowania części finansowej rankingu wykorzystano sprawozdania finansowe szesnastu klubów. Za okres analizy przyjęto rok kalendarzowy, od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku, co pokrywa się z okresem sprawozdawczym dla większości drużyn. W przypadku, gdy klub przyjmuje za rok obrotowy okres od 1 lipca do 30 czerwca roku następnego, analiza została sporządzona na podstawie raportów półrocznych, a zatem od 1 stycznia do 30 czerwca 2014 roku i od 1 lipca do 31 grudnia 2014 roku. Dane finansowe zostały przedstawione przez kluby i nie były weryfikowane przez Ekstraklasę SA ani przez EY. Informacje niezbędne do analizy kryteriów medialności i efektywności sportowej zostały pozyskane w wyniku ankiety przeprowadzonej przez Ekstraklasę SA bądź wykonane przez podmioty trzecie na jej zlecenie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online