Lech Poznań: ponad dwa razy więcej z praw telewizyjnych, mniej od sponsorów i z biletów

Klub piłkarski Lech Poznań w zeszłym roku finansowym osiągnął wzrost przychodów o 24 proc. do 60,35 mln zł. Wpływy z praw telewizyjnych zwiększyły się z 11,27 do 26,45 mln zł, a zmalały przychody z reklam i biletów. Dzięki obniżce kosztów o 17 proc. wynik netto Lecha poszedł w górę z 17,68 mln zł straty do 205,3 tys. zł zysku. W tym sezonie wyniki finansowe klubu poszybują w górę dzięki awansowi do Ligi Europy i sprzedaży kilku zawodników.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Według sprawozdania finansowego złożonego właśnie w KRS w roku finansowym od lipca ub.r. do czerwca br. przychody Lecha Poznań z praw telewizyjnych wyniosły 26,45 mln zł, wobec 11,27 mln zł rok wcześniej.

Wpłynęły na to dwa czynniki: od początku zeszłego sezonu obowiązuje umowa na transmisje z Canal+ Polska i Telewizją Polską o znacznie wyższej wartości niż poprzedni kontrakt. Nadawcy płacą rocznie ok. 200 mln zł, a przychody spółki organizującej rozgrywki PKO BP Ekstraklasy z praw medialnych zwiększyły się rok do roku ze 158,86 do 203,84 mln zł. Pod koniec sierpnia Ekstraklasa przedłużyła na niezmiennych warunkach finansowych umowę z Canal+ i TVP o dwa sezony - 2021/22 i 2022/23.

Ponadto Lech Poznań w minionym sezonie PKO BP Ekstraklasy zajął drugie miejsce, a rok wcześniej dopiero ósme. W konsekwencji od Ekstraklasy, tytułu z praw medialnych i w dużo mniejszej części marketingowych, ze zeszły sezon otrzymał 26,45 mln zł, podczas gdy w sezonie 2018/19 - tylko 10,9 mln zł.

Zmalały wpływy z reklam i biletów

Miniony sezon w odróżnieniu od wcześniejszych nie został rozegrany w ciągu jednego roku finansowego, ponieważ z powodu epidemii zawieszono rozgrywki w połowie marca, a dokończono w czerwcu i lipcu. Po wznowieniu meczów na trybunach zajęta mogła być maksymalnie połowa miejsc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ekstraklasa-kluby-najbogatsze-na-czym-zarabiaja-w-2019-roku-legia-warszawa-przed-lechia-gdansk-i-lech-poznan,7170446369650305a ##

Przełożyło się to na spadek przychodów Lecha Poznań z biletów (z 4,43 do 3,46 mln zł), biletów i karnetów VIP-owskich (z 1,53 do 1,37 mln zł), a wpływy z lóż na stadionie wynajmowanych zwykle na dłuższe okresy wzrosły minimalnie (z 2,66 do 2,68 mln zł).

Przychody reklamowe zmniejszyły się z 13,17 do 11,11 mln zł. W sierpniu br. najważniejszym sponsorem Lecha, eksponowanym z przodu koszulek, został bukmacher STS, zastępując firmę pożyczkową Aforti. Klub wspierają też Kompania Piwowarska, Fogo, Amica Marketing i Macron. W październiku br. jego sponsorem została natomiast chińska platforma e-commerce’owa Aliexpress, to jej pierwsza taka umowa w Polsce.

Sprzedaż towarów, czyli głównie klubowych strojów i gadżetów, w zeszłym roku finansowym przyniosła Lechowi 5,2 mln zł, wobec 5,46 mln zł rok wcześniej.

grafika

Koszty 17 proc. w dół, rentowność w górę

Wydatki operacyjne Lecha Poznań zmalały rok do roku z 73,25 do 60,79 mln zł, czyli o 17 proc.

Najmocniej przyczynił się do tego spadek kosztów usług obcych z 44,92 do 35,64 mln zł. Klub nie wyszczególnia, jakie to koszty, w tej kwocie zawiera się duża część kontraktów z piłkarzami prowadzącymi działalności gospodarcze i wydatki na organizację meczów, których klub w czasie wiosennego lockdownu nie ponosił.

Koszty amortyzacji zmalały z 8,49 do 6,43 mln zł, a wynagrodzeń - z 11,8 do 10,8 mln zł.

Przy dużym wzroście wpływów i spadku kosztów mocno poprawiły się wskaźniki rentowności Lecha Poznań. Strata operacyjna zmalała z 24,71 mln zł do 436,8 tys. zł, wynik operacyjny poszedł w górę z 19,55 mln zł straty do 3,3 mln zł zysku, a wynik netto - z 17,67 mln zł straty do 205,3 tys. zł zysku.

Po słabym sezonie pożyczki i obligacje do spłaty

Wiosną br. w czasie lockdownu Lech Poznań, tak jak wiele innych klubów i sama Ekstraklasa, uzyskał kredyt od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. W sprawozdaniu nie podano, ile wyniosła jego kwota (według danych Fundacji ePaństwo to 4 mln zł), natomiast przy zachowaniu wyznaczonych kryteriów dotyczących m.in. utrzymania stanu zatrudnienia klub nie będzie musiał zwracać 75 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pilkarska-ekstraklasa-wyplacila-klubom-54-mln-zl-za-biezacy-sezon,7170465259653249a ##

Jeszcze większym wyzwaniem finansowym były dla Lecha konsekwencje nieudanego sezonu 2018/19, który przyniósł spadek przychodów operacyjnych o 54,2 proc. do 48,54 mln zł oraz wyniku netto z 17,94 mln zł zysku do 17,67 mln zł straty.

Klub musiał mocno zwiększyć zadłużenie: w ciągu roku jego zobowiązania pożyczkowo-kredytowe w części długoterminowej wzrosły z 2,4 do 16,33 mln zł, a w części krótkoterminowej - z 9,52 do 16,45 mln zł. Na tę pierwszą część składa się m.in. 7,33 mln zł pożyczek od osób fizycznych do spłaty we wrześniu 2021 roku, 7,4 mln zł pożyczka od większościowego akcjonariusza klubu - spółki Racon (do spłaty w połowie 2028 roku) i 7 mln zł obligacji wyemitowanych wiosną ub.r. (klub ma je wykupić w marcu 2022 roku). Natomiast część krótkoterminową stanowią m.in. pożyczki od PFR, Ekstraklasy i Amica Marketing.

Miliony z transferów i awansu do Ligi Europy

We wrześniu br. Lech Poznań odniósł największy sukces sportowy od pięciu lat - jako pierwsza polska drużyna po czterech latach przerwy awansował do fazy grupowej Ligi Europy (te rozgrywki pokazuje Polska Sport Premium, a mecze Lecha także TVP). W wymiarze finansowym to dla klubu ponad 40 mln zł dodatkowych wpływów, Lech zainkasował już 4 mln zł za awans i 5 mln zł z praw do transmisji.

W wymiarze sportowym Lech może pokazać w rozgrywkach europejskich swoich młodych piłkarzy. W sprawozdaniu podkreśla, że ważne dla niego jest ukształtowanie kadry pierwszego zespołu w oparciu o dobrze wyszkolonych, perspektywicznych piłkarzy „wychowanków.

We wrześniu Lech sprzedał do niemieckiego Augsburga Roberta Gumnego (według nieoficjalnych informacji za ok. 3 mln euro), a miesiąc później - Jakuba Modera do angielskiego Brighton (wartość transferu, z możliwymi bonusami, to 11 mln euro). Moder w tym sezonie gra jeszcze w Lechu.

W poniższej tabeli bieżący rok obrotowy to okres od lipca ub.r. do czerwca br., a poprzedni - od lipca 2018 do czerwca ub.r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"