Legia Warszawa z 35 mln zł straty. Więcej od sponsorów i telewizji, dużo mniej z biletów i transferów

Pierwszy w pełni covidowy sezon przyniósł Legii Warszawa 34,7 mln zł straty netto. Wpływy klubu zmalały o 5,3 proc. do 96,5 mln zł, głównie wskutek braku kibiców na trybunach, a koszty operacyjne wzrosły o 10,9 proc. do 145,6 mln zł. W bieżącym sezonie Legia zainkasowała kilkadziesiąt mln zł premii za awans do fazy grupowej Ligi Europy, ale po rekordowej serii porażek jest w ogonie PKO BP Ekstraklasy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W roku finansowym od lipca 2020 do czerwca ub.r. Legia Warszawa osiągnęła 96,48 mln zł przychodów, wobec 101,9 mln zł rok wcześniej.

Latem 2020 roku dokończono jeszcze sezon ligowy 2019/20, przerwany po wybuchu epidemii. Legia dzięki osiągniętej wcześniej przewadze zdobyła mistrzostwo Polski, a potem nie zdołała awansować do fazy grupowej Ligi Mistrzów ani Ligi Europy. W końcówce eliminacji zdymisjonowano Aleksandara Vukovicia, drużynę przejął Czesław Michniewicz, pod wodzą którego stołeczny klub ponownie zwyciężył w PKO BP Ekstraklasie, a w Pucharze Polski odpadł w ćwierćfinale.

12 mln zł mniej z biletów, Legia z nowym sponsorem głównym

Z powodu obostrzeń covidowych w zeszłym sezonie Legia Warszawa z udziałem kibiców na trybunach zagrała jedynie trzy mecze - w maju ub.r. w PKO BP Ekstraklasie. Przy pustych trybunach grała wcześniej zarówno spotkania ligowe i w Pucharze Polski, jak też w eliminacjach europejskich pucharów.

W konsekwencji przychody klubu z biletów i karnetów poszły w dół rok do roku z 14,54 do 2,72 mln zł. Zmalały też wpływy z najmu (m.in. lóż biznesowych podczas meczów i całego stadionu na duże eventy) - z 13,72 do 11,05 mln zł.

Dla porównania w sezonie 2018/19, niedotkniętym jeszcze epidemią, Legia miała 19,85 mln zł z biletów i karnetów oraz 16,66 mln zł z najmu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pko-bank-polski-ekstraklasa-games-magazyn-ligowy-gdzie-ogladac,7170051902486657a ##

Za to przychody z reklam w zeszłym roku finansowym wzrosły z 27,3 do 31,66 mln zł. W sprawozdaniu finansowym Legia wyliczyła, że przedłużyła umowy sponsorskie z Grupą Żywiec (chodzi o markę Królewskie), PepsiCo (marka Pepsi) i Came oraz rozszerzyła współpracę z Samsungiem. Klub pozyskał też nowego sponsora głównego - internetową platformą finansową Plus500, której logo na przodzie koszulek zajęło miejsce Fortuny.

Więcej od Canal+, TVP i sponsorów Ekstraklasy

Wpływy Legii z praw telewizyjnych zwiększyły się z 31,83 do 38,79 mln zł. Ponieważ stołeczny klub w obu sezonach nie awansował do etapu grupowego Ligi Mistrzów ani Ligi Europy, a w Pucharze Polski są dużo niższe premie, to kwoty głównie za grę w PKO BP Ekstraklasie. Za sezon 2020/21 Ekstraklasa wypłaciła Legii 29,92 mln zł, z czego 17,93 mln zł za zajęcie pierwszego miejsca w tabeli.

Od 2019 roku obowiązuje rekordowo wysoki kontrakt dotyczący transmisji meczów PKO BP Ekstraklasie przez Canal+ Polska (pokazuje wszystkie spotkania) i Telewizję Polską (jeden mecz z każdej kolejki). W sierpniu 2020 roku umowę przedłużono na sezony 2021/22 i 2022/23, nadawcy płacą ok. 250 mln zł rocznie, z czego ok. 25 mln zł trafia do spółki zależnej Ekstraklasy za produkcję transmisji meczów. Ponadto od paru lat sponsorami Ekstraklasy są PKO BP, Totalizator Sportowy (z marką Lotto) i Orlen.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/komisja-mediow-i-marketingu-pzpn-chce-kampanii-dla-potencjalnych-sponsorow,7170067474315393a ##

Z kolei przychody Legii Warszawa ze sprzedaży towarów (głównie klubowych strojów i gadżetów) zmalały z 8,23 do 6,49 mln zł).

grafika

Legia sprzedała Karbownika, dostała 4 mln euro od funduszu

Dla klubów piłkarskich ważnym źródłem wpływów jest sprzedaż zawodników, w raportach finansowych główna składowa pozycji „zbycie niefinansowych aktywów trwałych”. Legia Warszawa w roku rozrachunkowym 2019/20 zarobiła z tego tytułu 50,92 mln zł (sprzedała napastnika Jarosława Niezgodę i Radosława Majewskiego), a rok później - 19,52 mln zł (jesienią 2020 roku, po odpadnięciu z eliminacji Ligi Europy, szybko sfinalizowała sprzedaż Michała Karbownika do angielskiego Brighton, wg mediów za ok. 5,5 mln euro).

Wpływy Legii z dotacji zwiększyły się z 21,42 do 22,1 mln zł. Pod koniec 2018 roku klub zawarł umowę inwestycyjną z funduszem z Luksemburga (nie podano jego nazwy), który na początek przekazał 6 mln euro. Rok później dołożył 5 mln euro, a wiosną ub.r. - 4 mln euro. Legia w trzech transzach spłaciła na razie 1,55 mln euro, z czego 759,1 tys. w lipcu ub.r.

W maju 2020 roku dostała 3,5 mln zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej, w połowie ub.r. PFR umorzył spłatę 2,5 mln zł.

grafika

Mniej na pensje, więcej dla piłkarzy i menedżerów

Wydatki operacyjne Legii rok do roku zwiększyły się o 10,9 proc. do 145,65 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost kosztów usług obcych z 46,69 do 77 mln zł. To w większości zarobki piłkarzy i trenerów, którzy prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze i wystawiają klubowi faktury, a także menedżerów inkasujących prowizje przy okazji podpisywania i przedłużania kontraktów zawodników i trenerów. Klub w zeszłym sezonie wydał mniej na organizację meczów, bo na trybunach nie było kibiców.

Legia w ostatnich latach zatrudniała każdego roku minimum pięciu nowych zawodników (głównie zagranicznych), a żegnała się tymi, którzy się nie sprawdzili lub dostali lepsze oferty z zagranicy.

Za to nakłady klubu na wynagrodzenia zmalały z 51,04 do 36,5 mln zł. Koszty amortyzacji spadły z 14,57 do 14,43 mln zł, a wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 5,61 do 4,7 mln zł.

grafika

Z kolei pozostałe koszty operacyjne zmalały z 19,67 do 14,94 mln zł. Zmniejszyły się też koszty finansowe (m.in. odsetki od kredytów i obligacji i wykup zapadających serii obligacji) - z 16,51 do 14,88 mln zł.

Rentowność ponad 40 mln zł w dół

Spadek przychodów przy wzroście kosztów spowodował, że mocno pogorszyły się wszystkie wskaźniki rentowności Legii. Wynik operacyjny poszedł w dół z 23,91 mln zł zysku do 20,1 mln zł straty, a wynik netto - z 7,45 mln zł zysku do 34,71 mln zł straty.

Jesienią 2020 i 2021 roku klub przesunął do 2022 roku spłatę kilku pożyczek, łącznie ma do spłaty 2 mln zł i 8,36 mln zł euro. Do tego dochodzi m.in. 14,67 mln zł z dwóch serii obligacji.

W październiku 2020 roku Legia podpisała z mBankiem umowę o kredycie odnawialnym w wysokości do 20 mln zł, do połowy ub.r. skorzystała z 3 mln zł.

W połowie 2020 roku klub wchłonął spółkę Legia Holding, przejmując jej kapitał wynoszący 137,47 mln zł. Cała kwota poszła na częściowe pokrycie wcześniejszych strat klubu, które w połowie 2020 roku sięgały 225,15 mln zł.

Natomiast strata neto z minionego roku finansowego spowodowała, że kapitał własny Legii skurczył się z 30,4 mln zł do 908,9 tys. ł. Od prawie pięciu lat jedynym udziałowcem i prezesem klubu jest Dariusz Mioduski.

W poniższej tabeli bieżący rok to okres do lipca 2020 do czerwca ub.r., a poprzedni rok - od lipca 2019 do czerwca 2020

Miliony z Ligi Europy i sprzedaży Juranovicia, klęska w Ekstraklasie

Obecny sezon zaczął się dla Legii świetnie sportowo i finansowo. Klub pierwszy raz od pięciu lat awansował do fazy grupowej europejskich pucharów (odpadł w eliminacjach Ligi Mistrzów, ale wszedł do Ligi Europy), co oznacza kilkanaście mln euro premii z praw marketingowych i do transmisji. W sierpniu Legia sprzedała Josipa Juranovicia do Celticu Glasgow (w sprawozdaniu podała, że za 3 mln euro).

Jeszcze we wrześniu drużyna wygrała dwa mecze w Lidze Europy, po czym nastąpiła katastrofa: seria kilkunastu porażek (wyjątkiem wygrana w Pucharze Polski z drużyną z niższej ligi) oznaczała odpadnięcie z europejskich rozgrywek i osunięcie się na dno tabeli PKO BP Ekstraklasy. W grudniu sytuację pogorszył dodatkowo atak kiboli na piłkarzy wracających z wyjazdowego meczu.

Po 18 z 34 meczów w sezonie PKO BP Ekstraklasy Legia ma zaledwie 15 pkt i zajmuje przedostatnie miejsce. W wymiarze finansowym oznacza to dużo niższą wypłatę od Ekstraklasy: w zeszłym sezonie drużyny z sześciu ostatnich pozycji dostały poniżej 2 mln zł za wynik sportowy.

Jedyną szansą na awans do rozgrywek europejskich pozostaje dla Legii zdobycie Pucharu Polski (klub awansował do ćwierćfinału, zagra tam z Górnikiem Łęczna). Przy czym zdobycie trofeum zapewnia start w eliminacjach do funkcjonującej od bieżącego sezonu Ligi Konferencji, w której prestiż i pieniądze są dużo mniejsze niż w Lidze Europy czy Lidze Mistrzów.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"