Legia Warszawa, Lech Poznań i Lechia Gdańsk na czele finansowym T-Mobile Ekstraklasy

Legia Warszawa, mistrz Polski z sezonu 2012/2013, został zwycięzcą rankingu finansowego opublikowanego w piątej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA.

km
km
Udostępnij artykuł:

Legia Warszawa po raz pierwszy zajęła najwyższą pozycję w rankingu finansowym. Do tej pory wygrywał go Lech Poznań (trzykrotnie) oraz KGHM Zagłębie Lubin (raz). Drugie miejsce w tegorocznym zestawieniu zajął właśnie Lech Poznań, a trzecie - Lechia Gdańsk.

Legia Warszawa zdystansowała konkurencję przede wszystkim w najważniejszym z kryteriów finansowych - wysokości przychodów. Wyniosły one w 2012 r. 89,9 mln zł i były o 36,9 mln zł wyższe od wpływów drugiego w tej kategorii Lecha Poznań. Wysokie przychody Legii to m.in. zasługa gry w Lidze Europy oraz sprzedaży piłkarzy (Borysiuka, Komorowskiego, Rybusa).

Legia zdominowała też konkurencję w materii przychodów z transferów. Wyniosły one w 2012 r. ponad 23 mln zł. Lech z tego tytułu uzyskał 18 mln zł, a Górnik - 10 mln zł. W przypadku żadnego innego klubu wpływy z transferów nie wyniosły więcej niż 5 mln zł.

W porównaniu do poprzedniej edycji raportu aż o 9 pozycji w rankingu finansowym spadła Wisła Kraków, której wpływy ogółem w porównaniu do roku 2011 zmniejszyły się prawie o połowę i wyniosły 32,5 mln zł. Trzecie miejsce w kategorii przychodów ogółem zajęło KGHM Zagłębie Lubin z wpływami na poziomie prawie 41 mln zł. Najniższe przychody za rok 2012 wśród klubów sklasyfikowanych w rankingu wykazał Zawisza Bydgoszcz (beniaminek Ekstraklasy w sezonie 2013/2014) - 4,1 mln zł.

Jak podkreślają autorzy raportu, sprawcą największych niespodzianek był Piast Gliwice, który w rankingu finansowym zajął pierwsze pozycje w kategoriach dynamiki przychodów (wzrost o 234,7%) i wskaźnika płynności oraz drugie pozycje w kategoriach kosztu zdobytego punktu i rentowności. Jednocześnie przychody Piasta były drugimi najniższymi wśród sklasyfikowanych klubów. Ww. osiągnięcia dały gliwiczanom 4. miejsce w rankingu finansowym – tuż za Lechią Gdańsk. Oba kluby, w porównaniu z poprzednią edycją zestawienia, zanotowały awans o 5 pozycji.

grafika
grafika

Eksperci z EY zwracają uwagę na pierwszy od lat spadek przychodów wszystkich klubów sklasyfikowanych w rankingu finansowym. W porównaniu z rokiem 2011 spadły one jednak nieznacznie - o 7 mln zł (z 449 do 442 mln zł).

Według danych przedstawionych w raporcie, w sezonie 2012/2013 dało się zauważyć znaczący wzrost atrakcyjności Ekstraklasy mimo niewielkiego spadku frekwencji na stadionach. Świadczy o tym rosnąca po raz kolejny w tempie dwucyfrowym oglądalność spotkań w telewizji. Średnia oglądalność meczów w telewizji w sezonie 2012/2013 wzrosła o 47%. Łącznie mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce oglądało ponad 48 mln widzów. W tym samym czasie frekwencja na arenach Ekstraklasy wyniosła 8,3 tys. osób, w porównaniu z 8,7 tys. w sezonie 2011/2012.

grafika

Ponadto z raportu wynika, że najchętniej oglądanym klubem przez kobiety jest Legia Warszawa. Panie stanowiły 27% widzów oglądających stołeczny klub w telewizji. Druga w tej kategorii Lechia Gdańsk gromadziła 26,9% kobiet przed telewizorami. Najwięcej fanów na Facebooku ma również Legia Warszawa (284 tys. - stan na 30 czerwca br.). Drugi jest Lech z wynikiem 279 tys. fanów. Najpopularniejszym wśród kibiców Lechii Gdańsk gadżetem z klubowego sklepu z pamiątkami była silikonowa bransoletka, której sprzedało się prawie 3,5 tys. sztuk. Najchętniej oglądanym zespołem w Canal+ była Jagiellonia Białystok, która nawet grając o godz. 14.30 w sobotę (poza prime-time) potrafiła zgromadzić przed telewizorami 229 tys. widzów.

grafika

Eksperci firmy doradczej EY i Ekstraklasy SA po raz piąty przygotowali raport "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu". Zawiera on m.in. informacje o spółce Ekstraklasa SA, opisanej od strony sportowej, biznesowej i formalno-prawnej. W raporcie znajdują się również informacje o systemie licencyjnym oraz ranking finansowy klubów Ekstraklasy. Ponadto każdy z klubów opisany jest pod kątem sportowym, infrastrukturalnym, marketingowym, medialnym i finansowym. W raporcie obok rankingu finansowego po raz pierwszy znalazły się dane o frekwencji na stadionach, oglądalności telewizyjnej, medialności i skuteczności działań marketingowych klubów.

Przygotowując ranking klubów piłkarskich z perspektywy sytuacji finansowej dokonano oceny 16 zespołów występujących w Ekstraklasie w sezonie 2012/2013 oraz 2 beniaminków, którzy grają w niej w sezonie 2013/2014. Łącznie ranking obejmuje 18 klubów. Pod uwagę wzięto 7 kryteriów: wysokość przychodów, koszt zdobytego punktu (stosunek kosztów operacyjnych do liczby punktów zdobytych we wszystkich rozgrywkach), poziom dywersyfikacji przychodów, rentowność, obciążenie majątku zobowiązaniami, wskaźnik płynności i dynamika przychodów. Ranking powstał po nadaniu tym wskaźnikom odpowiednich wag. Maksymalną liczbę 18 punktów przyznano dla klubu, który w danej kategorii zajął pierwsze miejsce, o 1 punkt mniej dla klubu, który zajął kolejne miejsce, aż do 1 punktu dla klubu, który w danej kategorii uplasował się na ostatniej pozycji. Wyboru zwycięzcy dokonano poprzez zsumowanie punktów przyznanych klubom za miejsca zajęte w poszczególnych kategoriach, z uwzględnieniem odpowiednich wag. W przypadku równej liczby punktów w rankingu o kolejności decydowała wyższa suma punktów zdobytych dla wszystkich wskaźników.

W przygotowaniu rankingu bazowano na przedstawionych przez kluby sprawozdaniach finansowych za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. (oprócz Korony Kielce, Lechii Gdańsk, Piasta Gliwice, Ruchu Chorzów i Widzewa Łódź, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, gdzie bazowano na danych za rok obrotowy kończący się 30 czerwca 2013 r.). Dane finansowe zostały przedstawione przez kluby i nie były w żaden sposób weryfikowane przez Ekstraklasę ani EY.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"