Lidl w trosce o planetę – jak sieć angażuje 360 tys. pracowników

Światowa populacja przekroczyła 8 mld, co stanowi duże wyzwanie dla planety. W trosce o środowisko i ludzi, Lidl Polska chętnie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju w ramach sześciu filarów swojej strategii CSR. Sieć we wrześniu 2023 r. wystartowała z inicjatywą #teamlidl YOU, której celem jest m.in. promowanie ochrony zasobów. Program przybliża ponad 360 tysiącom pracowników w 31 krajach zaangażowanie sieci w działania CSR oraz zachęca ich do aktywności na rzecz środowiska i społeczeństwa.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Szacuje się, że w nadchodzących dziesięcioleciach liczba ludności będzie wciąż rosła, przekraczając 10 miliardów w 2060 r. To ogromne wyzwanie dla planety, ponieważ ta sama ilość zasobów naturalnych musi wyżywić coraz więcej ludzi. W 2023 r. dzisiejsza populacja do początku sierpnia wykorzystała ilość zasobów, jaką planeta może odtworzyć w ciągu roku. To oznacza, że abyśmy mogli żyć tak jak dotychczas, potrzeba byłoby 1,75 Ziemi (źródło: Statista). W trosce o dobro planety, ludzi i przyszłych pokoleń, Lidl nieustannie poszukuje nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań, które odzwierciadlają odpowiedzialność sieci w tym temacie.

W trosce o lepsze jutro – misja Lidl Polska

Zgodnie z ideą „W trosce o lepsze jutro”, Lidl stworzył autorską inicjatywę „Lidl YOU #teamlidl”, która jest skierowana do pracowników sieci i ma na celu wzmocnienie ich aktywności w jednym z sześciu obszarów. Ochrona zasobów to jeden z tematów podejmowanych w ramach programu. Odpowiedzialne podejście do wykorzystania surowców wspiera środowisko, a także pomaga w zachowaniu zasobów naturalnych dla przyszłych pokoleń. Lidl Polska, jako firma z misją, stosuje ostrożne podejście do pozyskiwania i wykorzystywania krytycznych surowców. Sieć kupuje surowce z certyfikowanych źródeł, wspierając w ten sposób producentów stosujących praktyki zrównoważonego rolnictwa, a także stale poszerza asortyment o produkty z certyfikatami zrównoważonego rozwoju – w tym BIO i Rainforest Alliance. Aby zmniejszać zużycie oraz zanieczyszczenie wody w swoich łańcuchach dostaw, Lidl wprowadził „Politykę wodną w sektorze zakupów towarów handlowych”. Dokument określa wyzwania, cele i obowiązki w zakresie odpowiednich praktyk wykorzystywania zasobów wodnych.

Polityki zakupowe

Aby osiągnąć wytyczone cele, Lidl Polska wdrożył serię unikatowych na polskim rynku polityk zakupowych, w których sieć określa swoje zasady dotyczące pozyskiwania produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. To kluczowe wytyczne dla Lidla i jego dostawców, w których sieć zwraca szczególną uwagę na wpływ upraw i hodowli na środowisko naturalne. Polityki dotyczą: wody, mikroplastiku, świadomego odżywiania, kakao, herbaty, jaj, kawy, kwiatów i roślin, oleju palmowego, ryb, skorupiaków i ich przetworów, produktów marek własnych zawierających celulozę, świeżych warzyw i owoców, ograniczenia materiałów opakowaniowych, przeciwdziałania marnowaniu żywności oraz przeciwdziałania wylesianiu.

Lidl w swojej działalności stosuje wiele rozwiązań, które przyczyniają się do ochrony zasobów naturalnych. Jednym z nich są elektroniczne cenówki w sklepach sieci, dzięki którym można zaoszczędzić ponad 133 tony papieru rocznie. Idąc o krok dalej, Lidl wymienił papier do paragonów na bardziej przyjazny środowisku. Nowe, niebieskie paragony są wykonane z bardziej ekologicznego papieru termicznego z certyfikatem FSC. Oznacza to, że materiał pochodzi ze zrównoważonej gospodarki leśnej i przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych oraz bioróżnorodności. Co ważne, paragony mogą być wrzucane do pojemników na papier i poddawane recyklingowi.

Współpraca z WWF

Aby zwiększyć zasięg swoich działań, Lidl nawiązał współpracę z Fundacją WWF Polska, wspólnie przeprowadzając m.in. kampanię edukacyjną na temat diety planetarnej. Akcja miała uświadomić, że nawet niewielka zmiana w sposobie żywienia ma wpływ na kondycję naszej planety. W ramach programu przeprowadzono szeroko zakrojoną kampanię marketingową, która dotarła do ok. 10 mln odbiorców. Aby ułatwić klientom wprowadzenie diety w życie, Lidl promował przepisy na dania planetarne. W ramach kontynuacji projektu przygotowano program edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych z całej Polski, nauczycieli i osób zarządzających stołówkami szkolnymi. Lidl wspólnie z Fundacją WWF Polska przeprowadził również warsztaty dla swoich dostawców oraz pracowników działu zakupów, w celu szerzenia wiedzy na temat zrównoważonego łańcucha dostaw.

Niemarnowanie żywności

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 5 mln ton żywności. Aby temu zapobiec, Lidl Polska od ponad 20 lat współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności. Sieć chętnie angażuje się we wspólne działania edukacyjne (jak konkurs „EkoMisja – Nie marnuję”, który promuje odpowiedzialne postawy wśród dzieci i młodzieży) oraz akcje charytatywne. W zeszłym roku, w ramach przedświątecznych zbiórek żywności, klienci sieci przekazali ponad 102 tony produktów spożywczych na rzecz osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach