Lodówka i chłopiec w reklamie Danio nie obrażają biednych (wideo)

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła protest oskarżający spot telewizyjny Danio o obrażanie ludzi biednych. W reklamie bohater zaglądając do pełnej lodówki, stwierdza, że nie ma nic do jedzenia.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Skarga na spot Danio, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, dotyczyła 30-sekundowego filmiku z udziałem charakterystycznego dla tej marki Małego Głoda. W reklamie bohater ten chce zaatakować chłopca, który zaglądając do lodówki, stwierdza, że „nie ma nic do jedzenia”. Dopiero odnalezienie i zjedzenie Danio w ostatniej chwili ratuje go przed Małym Głodem. Kampania wykorzystująca ten przekaz rozpoczęła się wiosną bieżącego roku (więcej). Autor protestu przeciwko tej reklamie uznał, że przedstawiona w niej sytuacja „jest niedopuszczalna, godzi w sprawy społeczne, dotyka głodu, niedożywienia dzieci, biedy, spraw nadal obecnych i powszechnych w Polsce”. „Nie można dopuszczać, aby reklama kpiła i obrażała uczucia ludzi biednych i w tak ordynarny sposób reklamowała produkt” – ocenił odbiorca.

Na podstawie skargi przekazowi postawiono zarzuty sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej. Przekaz oskarżono również o zawieranie treści dyskryminujących oraz nadużywanie zaufania i braku wiedzy odbiorców.

Odpowiedzialna za ten spot firma Danone podkreśliła, że słowa wypowiadane przez występującego w nim chłopca po otworzeniu lodówki nie oznaczają, że nie ma w niej niczego do jedzenia. Bohater zwraca tylko uwagę, że w lodówce nie widzi produktu, którym mógłby zaspokoić głód natychmiast, bez jakiejkolwiek zwłoki i konieczności przygotowywania posiłku. Nie czyni przy tym żadnych gestów sugerujących, że nie docenia czy też gardzi pozostałymi produktami w lodówce.

Zdaniem przedstawicieli Danone stwierdzenie „nie ma nic do jedzenia” pełni analogiczną funkcję do zwrotu „nie mam się w co ubrać”, który nie oznacza ubóstwa i braku jakiejkolwiek odzieży, tylko brak ubrania stosownego na daną okazję. Firma oceniła, że takie sformułowania są naturalne, spontaniczne i powszechnie stosowane przez wszystkich ludzi. Jednocześnie przedsiębiorstwo zwróciło uwagę, że jako pomysłodawca i organizator akcji „Podziel się Posiłkiem” jest zaangażowane w walkę z niedożywieniem wśród dzieci.

Komisja Etyki Reklamy nie dopatrzyła się w reklamie dyskryminacji ludzi biednych, oceniając, że ma ona charakter żartobliwy. W opinii zespołu orzekającego w tej sprawie wypełniona żywnością lodówka nie świadczy o statusie materialnym rodziny, a użyte w spocie sformułowanie należy do potocznych i powszechnie stosowanych w codziennym życiu. W konsekwencji komisja uznała, że reklama nie narusza dobrych obyczajów ani poczucia odpowiedzialności społecznej, pozostając w zgodzie z kodeksem branżowym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online