UOKiK wszczyna postępowanie ws. wynajmu hulajnóg Logo-Sharing. Klienci nie wiedzieli, że godzą się na subskrypcję

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wobec firm oferujących wynajem hulajnóg elektrycznych Logo-Sharing. Do UOKiK zgłosili się ich użytkownicy podkreślający, że nie wiedzieli, że płacąc za przejazd, zgadzali się na stałą subskrypcję tej usługi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
UOKiK wszczyna postępowanie ws. wynajmu hulajnóg Logo-Sharing. Klienci nie wiedzieli, że godzą się na subskrypcję

Hulajnogi elektryczne Logo-Sharing dostępne są m.in. w Trójmieście, Krynicy Morskiej, Kołobrzegu. Żeby z nich skorzystać, należy zainstalować aplikację, zaakceptować regulamin, podać numer swojej karty i wybrać pakiet: 20 zł lub 50 zł dziennie, 100 zł tygodniowo, albo 300 zł miesięcznie. Jeden z nich był promowany sloganem: „20 PLN/dzień dayPASS. Startujesz gratis oraz otrzymasz 40 min jazdy/dzień”.

Od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłasza się wiele osób, które podkreślając, że korzystając hulajnóg Logo-Sharing, były przekonane, że wykupują jednorazowy przejazd.

- Ostatnio zorientowałem się, że po jednorazowym wypożyczeniu hulajnogi Logo Sharing w Trójmieście były pobierane opłaty z mojego konta bankowego, aż po dziś dzień. 0 kontaktu z wypożyczalnią ani w ostateczności żadnych „punktów ani minut” które powinny przysługiwać po każdej pobranej opłacie. Opłaty były pobierane dwa razy dziennie lub częściej nawet po wyjeździe z Trójmiasta - opisał jeden z klientów Logo-Sharing.

- Zgłaszam oszustwo dotyczące wypożyczania hulajnóg w mieście Sopot. W lipcu 2020 r wypożyczyliśmy hulajnogę i do dziś firma Logo z Sopotu pobierała od nas opłatę 22,10 zł nawet kilka razy dziennie co uczyniło kwotę ponad 6700 zł - stwierdziła inna osoba.

UOKiK: utrudniony dostęp do informacji, jak zrezygnować

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec polskiej spółki Logo-Sharing, która była operatorem usługi do 9 maja br., oraz obecnego operatora - zarejestrowanej w Gruzji firmy Logo-Sharing Group LLC.

Postawił im zarzuty dotyczące wywoływania wrażenia, że konsument kupuje jednorazowy przejazd hulajnogą, tymczasem jest to automatyczna płatna subskrypcja. W komunikacie UOKiK podkreślono, że nazwy dostępnych w aplikacji Logo-Sharing pakietów „20 PLN/dzień day PASS”, „100 PLN/tydzień week PASS”,”300 PLN/miesiąc month PASS” - oznaczają w rzeczywistości częstotliwość pobierania pieniędzy z konta, a nie czas, w którym można korzystać z hulajnogi.

- W aplikacji nie pojawiały się jednoznaczne oznaczenia, które wyjaśniałyby to klientowi. Logo-Sharing nie prezentuje także w jasny sposób informacji, które są wymagane przez prawo – o cenie, czasie, na który zawierana jest umowa, sposobie jej wypowiedzenia. Spółka nie zapewniła żadnej możliwości kontaktu z nią - konsumenci mogą dzwonić na infolinię, na której odtwarzane jest nagranie odpowiedzi na najczęstsze pytania. Wątpliwości wzbudza również nieoznaczenie przycisku do złożenia zamówienia słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równorzędnym - wyliczono w komunikacie UOKiK.

- Z treści skarg, które otrzymujemy wynika, że z usług Logo-Sharing korzystają przede wszystkim turyści. Wielu z nich dopiero po zakończeniu wypoczynku zauważa, że z ich konta znikają pieniądze. Gdyby mieli zapewnione rzetelne informacje o tym, że zamawiają automatyczną subskrypcję, mogliby nie skorzystać z usług tej firmy. Sprawdzimy to w postępowaniach - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Powiadomiono prokuraturę i platformy z aplikacjami

Urząd o działaniach operatorów Logo-Sharing zawiadomił prokuraturę, postępowanie w tej sprawie prowadzi Komenda Miejska Policji w Sopocie, do której mogą zgłasza się poszkodowane osoby.

Ponadto o zarzutach wobec operatorów Logo-Sharing powiadomiono platformy z aplikacjami mobilnymi AppStore, AppGallery i Google Play oceniając, że w obecnej sytuacji należy rozważyć usunięcie aplikacji Logo-Sharing z oferty.

UOKiK radzi klientom, którym ściągnięto pieniądze za Logo-Sharing, wyłączenie tej subskrypcji w aplikacji i tym samym zakończenie umowy z firmą. Kolejnym krokiem według Urzędu powinno być złożenie reklamacji ze wskazaniem, że pieniądze zostały pobrane nienależnie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"