Na Lotnisku Chopina uruchomiono system poprawiający m.in. punktualność samolotów

Większa punktualność samolotów, komfort podróży pasażerów oraz dokładniejsze dane dot. czasu obsługi samolotów - umożliwia to uruchomiony od czwartku na warszawskim Lotnisku Chopina system stworzony m.in. przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i stołeczny port - poinformował w czwartek PAŻP.

pap / bcz
pap / bcz
Udostępnij artykuł:

Chodzi o system Airport Collaborative Decision Making (A-CDM), stworzony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i Lotnisko Chopina, we współpracy z LS Airport Services, Welcome i PLL LOT. Powstały w oparciu o wytyczne Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) system, wpisuje się w koncepcję wspólnego podejmowania decyzji w lotnictwie (Collaborative Decision Making, CDM), ponadto został rozszerzony o precyzyjne informacje lotniskowe. Angażuje on do współpracy służby ruchu lotniczego, zarządzających portami lotniczymi i agentów obsługi naziemnej.

"Na Lotnisku Chopina w Warszawie od czwartku działa system Airport Collaborative Decision Making (A-CDM), będący przełomem w zarządzaniu ruchem lotniczym. (...) umożliwia ona wymianę informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami lotniczymi i optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie. A-CDM to korzyść dla pasażerów, podmiotów lotniczych i środowiska naturalnego oraz polski wkład w usprawnienie europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym" - poinformował w komunikacie PAŻP.

Jak przekazano, dzięki pełnemu uruchomieniu tego systemu, w stołecznym porcie wystąpi lepsza punktualność, zwiększony zostanie komfort podróży oraz przekazywane będą dokładniejsze informacje lotniskowe.

"Dzięki pełnemu uruchomieniu A-CDM na Lotnisku Chopina, port ten dołączył do elitarnego grona europejskich lotnisk wyposażonych w pełny A-CDM. Usprawniło to tym samym działanie całej europejskiej sieci lotniczej, obsługującej każdego roku aż kilkanaście milionów lotów. Jej funkcjonowanie opiera się na płynnej i sprawnej wymianie informacji pomiędzy służbami ruchu lotniczego, agentami obsługi naziemnej oraz przewoźnikami lotniczymi, co pozwala na optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie. Zajmuje się tym Eurocontrol-Network Manager (NM), która zbiera dane lotnicze, przetwarza je i ustala regulacje ruchu lotniczego, tzw. sloty" - wyjaśniono w komunikacie.

Sloty, to tzw. okna czasowe, w których dany samolot może wystartować tak, by jego podróż przebiegała bez zakłóceń, a w przestrzeni powietrznej nie tworzyły się zatory. PAŻP podkreśla, że w interesie wszystkich jest, by sloty te nie powodowały opóźnień względem rozkładu, a jednocześnie liczba samolotów w powietrzu pozostawała na poziomie umożliwiającym zapewnienie bezpiecznej i płynnej kontroli ruchu lotniczego.

"Uruchomienie A-CDM w Warszawie to olbrzymi skok technologiczny. (...) Rozpoczęcie ciągłej pracy operacyjnej A-CDM znacząco poprawi komfort oraz zmniejszy obciążenie pracą kontrolerów służby kontroli lotniska w Warszawie" - powiedział cytowany w komunikacie kierownik projektu A-CDM w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i były kontroler ruchu lotniczego Grzegorz Koślacz.

Kierownik projektu A-CDM na Lotnisku Chopina Sławomir Lorent podkreśla, że w ramach wdrożenia A-CDM stołeczny port wdrożył zaawansowane rozwiązania IT m.in. z zakresu przetwarzania danych operacyjnych, przewidywania czasów obsługi samolotów i sytemu generowania alertów o niespójności danych lub ostrzegających o możliwości niezakończenia danego procesu w przewidywanym czasie.

"Wymiana rzetelnych danych operacyjnych pomiędzy partnerami projektu pozwala na większą przewidywalność zdarzeń, a tym samym lepsze wykorzystanie infrastruktury lotniska, co w konsekwencji wpływa na terminowość odprawy i poprawia komfort obsługi odczuwany przez pasażerów. Tu także chciałbym podkreślić bardzo ważną rolę pracowników agentów obsługi naziemnej, którzy określają w oparciu o wiele czynników przewidywany i docelowy czas zakończenia obsługi samolotu – czas ten jest kluczowy dla przewidywalności i stabilności całego procesu A-CDM" - tłumaczy Lorent.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"