Polacy pesymistycznie o awansie Luny i "The Tower" do finału Eurowizji

Mimo że eurowizyjna „drabinka” jest dla naszej kandydatki sprzyjająca, to tylko niecała jedna piąta Polaków przewiduje awans Luny z „The Tower” do finału Eurowizji – wynika z sondażu SW Research.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polacy pesymistycznie o awansie Luny i "The Tower" do finału Eurowizji
fot. AKPA/Niemiec

Piosenka Luna "The Tower" zadebiutowała w serwisach streamingowych 23 stycznia, była promowana w kampanii digitalowej (m.in. na Times Square) w ramach "EQUAL Spotify". "The Tower" jako polska piosenka na Eurowizję 2024 została wyłoniona 19 lutego w ramach zamkniętych preselekcji organizowanych przez Telewizję Polską. W głosowaniu jury otrzymała 34 punkty, a tuż za nią z 33 punktami znalazł się utwór "WITCH-ER Tarohoro" Justyny Steczkowskiej.

Czy Luna awansuje do finału Eurowizji?

Na opublikowanym na oficjalnym kanale Eurowizji filmie prezentującym piosenkę polskiej kandydatki wywiązała się zagorzała dyskusja, a sam materiał osiągnął już ponad 1,2 milionów wyświetleń (co jest rekordowym wynikiem biorąc pod uwagę czas publikacji - póki co większy zasięg mają opublikowane utwory reprezentujące Ukrainę i Hiszpanii - te opublikowano ponad 2 tygodnie temu).

Zadając pytanie o szanse utworu "The Tower" na awans do finału Eurowizji, badanie  SW Research ujawnia, że łącznie blisko co piąty respondent (19,4 proc. - suma “zdecydowanie tak” i “raczej tak") wyraża pozytywne nastawienie, podczas gdy niemal co trzeci (30,9 proc.) ma negatywne przewidywania co do sukcesu Luny.

Luna zaprezentuje swój utwór w pierwszym półfinale, który odbędzie się 7 maja br. Jej konkurencją tego dnia będą wykonawcy z Ukrainy, Chorwacji, Irlandii, Litwy, Serbii, Cypru, Słowenii, Islandii, Finlandii, Portugali, Luksemburgu, Austrailii, Azerbejdżan i Mołdawii. W tej konfiguracji z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że polska propozycja znajdzie się w finale.

Wśród najmłodszych respondentów (do 24 lat) dominuje optymizm (30,6 proc. pozytywnych odpowiedzi), podczas gdy wraz z wiekiem wzrasta odsetek negatywnych odczuć na szansę awansu piosenkarki do finału konkursu.

Jednak aż połowa ankietowych (49,7 proc.) nie ma jeszcze wyrobionego zdania na ten temat, co może pokazywać, z jednej strony, że opinie w tej kwestii są podzielone, jak również na niedostateczny poziom świadomości na temat reprezentantki Polski i jej piosenki.

grafika

„Relatywnie wysoki odsetek osób niezdecydowanych świadczy o tym, że jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze dość zaznajomieni z utworem, który będzie reprezentować Polskę na Eurowizji. Nie mieliśmy wystarczającej okazji, aby poznać również wszystkich utworów z którymi "The Tower" będzie konkurować w półfinale. Nie zostały jeszcze wyłonione piosenki z takich krajów jak Chorwacja, Serbia, Islandia, Portugalia, Australia i Azerbejdżan” – wskazują autorzy badania.

- Biorąc pod uwagę osoby, które bardzo negatywnie oceniają szanse na awans Luny, dużą rolę mógł odebrać sposób realizacji preselekcji oraz - do konkursu startowało ponad 200 utworów. Większe szanse na finał przewidują osoby młodsze - do 24 lat. Należy jednak pamiętać, że mieszkańcy Polski nie mogą głosować podczas konkursu na swoją reprezentantkę, a wynik ten będzie zależał od głosujących z innych krajów oraz jury - komentuje Marcin Styczyński, Research and Media manager z pracowni SW Research. 

Badanie zostało zrealizowane w dniach 20.02-21.02.2024 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 800 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech